• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Seamaster vs Speedmaster

maxmol

Panerai
Speedy!

pehe3y5e.jpg
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Tycker de kompletterar varandra bra. En vintage speedmaster + modern smp är en bra kombo. Håller med vissa föregående skribenter, det är inget motsatsförhållande, helt olika djur!

Nu åter till ronden jag sitter på...
 

Johan M

Cartier
Jag hade valt Speedmaster. Förmodligen är det världens coolaste klocka. Den har mycket karaktär och är inte ett dugg blingig. En klocka för en mogen man och som dessutom ger en härlig känsla när man drar upp den varje morgon. Man får en relation till sin speedy.

SMP är klockan som kompletterar Speedmastern bra. Den vågiga tavlan ger djup och karaktär åt klockan, den är vattentät, automatisk vilket förmodligen tilltalar den late. Dessutom så får man den till ett riktigt bra pris.

De två är en riktigt bra kombination, som Läderlappen och Robin!
 

fc2

Rolex
Speedy. Två olika modeller så svårt att jämföra. Som någon skrev, Seamaster kan vara en av de tråkigaste klockorna just nu (bortsett från ett fint dekorerat 8500.) Vintage Seamaster lider också lite av en tråkighetsstämpel tyvärr, mest för att de är så vanliga. Däremot är det svårt att hitta bättre bang for the buck än vintage Seamaster. Skulle vara vintage Lemania, Zenith eller Longines isf.
 

RDFG

Cartier
Som några varit inne på är det två klockor som gör sig väldigt bra ihop, att man dessutom kan knipa båda två för ca 30k gör det egentligen till en no-brainer.

Z50Fm1v.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Konstig jämförelse. Vilken Speedmaster VS vilken Seamaster? o_O
Speedmastern har väl utkommit i mindre lyckade varianter liksom Seamastern.
En Seamaster kan tex vara: Seamaster 30 (gammal vintage herrur), Bond, Polaris, Aqua Terra, SMP 300, Planet Ocean, kronografer, kvartsare som mekanisk.
 

Bodén

Panerai
Speedmastern är onekligen en ikonisk klocka med en lång och gedigen historia. Min åsikt är att det är världens snyggaste kronograf, med en närmast perfekt designad urtavla med väl avvägda proportioner. Den enda som kan konkurrera är Rolex Daytona, men eftersom dagens modeller inte är i närheten så vackra som vintage så står sig Speedmastern stark i dagsläget.

Seamster-linjen känns minst sagt spretig om man ser på den över tid. De gamla 60-talsvarianterna är vackra klockor, men på nittiotalet och framåt har de inte träffat riktigt rätt med utformningen. På senare år har man dock tagit rejäla kliv framåt iochmed Planet Oceans ansiktslyft och uppgradering.

Speedmastern är dock mitt val, alla dagar i veckan.
 

Haakan

Breitling
Har ägt en Seamaster 2254 vilket var en mycket trevlig bekantskap men skulle alla gånger välja Speedyn före. Speedyn känns mer ikonisk. Man får en relation till speedyn som jag aldrig fått till seamastern.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Beror som många sagt på vilken Seamaster och Speedmaster man menar.

Nedan ser ni vad jag skulle välja iaf :)

smsmpb.jpg

Seamastern var riktigt nice!

OT: Dessutom verkar du ha bra smak vad gäller knivar också, att döma av nicket... ;) Själv är jag en H1z-kille...

Men åter till tråden. Ta båda för bövelen! Är det inte uppenbart att det är rätt väg att gå? :)

/R
 
Topp