• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster

I bra skick ca2000-3500kr beroende på modell osv, i ok skick ca 1000-1500kr beroende modell. Den klockan kan nog utan problem gå över 2k strecket.

Vad man ska tänka på när man köper gamla klockor är väl att de inte är som en batteriklocka man köper på ur&penn eller liknande. De är mekaniska och de är som sagt gamla, de kan vara i behov av service och de är inte lika precisa som en batteriklocka. Köper du en äldre mekanisk klocka som denna på bilden och den börjar gå dåligt eller något går sönder, så kommer en reparation snabbt upp i samma pengar (1500ish)
 

tchockys

Breitling
Wow! Underbart forum med snabba och genomtänkta svar! Hur vanligt är det att man behöver renovera en klocka för mycket pengar då? Har läst tidigare om behov av service omkring vartannat år, går en sån att genomföra hos sin lokala klockhandlare och vad kan en sådan gå på i såna fall?

Och om nu Tradera är dyrt, var hittar jag dom billigt? ;)
 
Wow! Underbart forum med snabba och genomtänkta svar! Hur vanligt är det att man behöver renovera en klocka för mycket pengar då? Har läst tidigare om behov av service omkring vartannat år, går en sån att genomföra hos sin lokala klockhandlare och vad kan en sådan gå på i såna fall?

Och om nu Tradera är dyrt, var hittar jag dom billigt? ;)


Så länge de går någorlunda bra (inom ett par min/dag) så skippar nog de flesta att serva. Vissa klockhandlare kan göra en service, andra inte. Köper man en i fint skick som verkar gå bra så har den nog inget större behov av service. Men det är inget man bara kan "se" bara sådär, oavsätt hur fint skick den ser ut att vara i kan den vara i behov.
 

hedbrg

Panerai
Sen kan de vara bra att observera att dom här klockorna oftast är -mycket- mindre än t.ex gant park hill. Men de behöver inte vara något dåligt...
 

McGyver

Rolex
Bara för att dom går "bra" = håller tiden ok, behöver det inte betyda att de inte behöver service!
Av de ca. 15 äldre Omegor jag öppnat har samtliga varit ~10år över tiden för när de egentligen behövt servas! ;)
Omega chockhöjde även priserna på reservdelar i somras. Håller t.ex. på med en Geneve Dynamic, damur, till min mor , en komplett balans kostar idag 2700:- till denna modell!!

Det är oftast fina slitstarka verk i Omegorna, så de flesta klarar sig med en service, men räkna med en service i priset!
Hoppas du inte blev avskräckt från att shoppa en Omega, det var inte avsikten men kalkylera på att det kan kosta en slant så blir du inte besviken!
 
Bara för att dom går "bra" = håller tiden ok, behöver det inte betyda att de inte behöver service!
Av de ca. 15 äldre Omegor jag öppnat har samtliga varit ~10år över tiden för när de egentligen behövt servas! ;)
Omega chockhöjde även priserna på reservdelar i somras. Håller t.ex. på med en Geneve Dynamic, damur, till min mor , en komplett balans kostar idag 2700:- till denna modell!!

Det är oftast fina slitstarka verk i Omegorna, så de flesta klarar sig med en service, men räkna med en service i priset!
Hoppas du inte blev avskräckt från att shoppa en Omega, det var inte avsikten men kalkylera på att det kan kosta en slant så blir du inte besviken!


Nej det menar jag inte heller, men för "gemene man" som bara vill ha en Omega så kanske det inte är så att man lämnar in den för att den går 2min fel på en dag. Som du skriver (på ett bättre sätt än jag) är att man bör kanske ha det i åtanke när man köper vintage, att det kan kosta en slant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När vi ser på dessa enkla modeller och speciellt de med avslitet guldlager borde de inte kosta över 1500 kr. Tycker det är klart värt att spara lite mer pengar och lägga en tusenlapp till på priset för att få en finare. Så mitt tips är att söka igenom tradera en gång i veckan ett tag för att få en prisbild och komma underfund med vad det är man vill ha. Tänk på att de kan vara batteridrivna, manuella eller automatiska. Fundera på vad som passar dig bäst.
 

McGyver

Rolex
Sandkvist - mitt svar var generellt menat, syftade inte på ditt inlägg! ;)

Min känsla är, att äldre Omegor blivit poppis den senaste tiden. Detta syns ju på Tratten där det finns en uppsjö av objekt som går till relativt "höga" priser. Det jag menade med mitt inlägg var, att denna hype gjort att det just nu dyker upp en massa 50, 60, 70-tals Omegor på marknaden som säkert legat i någons låda ett par decenium.
Säkert många "25-års" klockor från släktingar osv som folk nu passar på att göra sig av med.
Dessa ur "går bra" men bäst före datum för service är sedan länge passerat!
Alla Omegor jag tittat i från 50-60-70-talet har haft helt torra lagringar och på många så har även packningarna från boettlocken fullständigt smulats sönder till ett svart pulver som letat sig in i urverken.
Dessa ur har fungerat, hållt tiden ok men bör givetvis servas omedelbums innan de används!

Tycker personligen om dessa ur men om säljaren inte kan visa att de servats nyligen - räkna med en service i priset bara - sedan har du en pålitlig vän för livet!:)
 

Charles_

Rolex
Det här tycker jag är ett intressant alternativ:

corniche_white3.jpg


http://cornichewatches.com/
 
Topp