• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGA SEAMASTER

Nic

Rolex
2-Faktor
Lite snabb c24 sökning verkar dom vara från 99 och framåt?
Den släpptes 1993. Tror man slutade med tritium 1997. Här är ett exempel på en från "rätt" period från C24.

Finns den bara i blått föresteb?
Den här modellen gjordes bara med blå tavla. Modeller gjorda fram till 1992 fanns i svart och i slutet av nittiotalet började man tillverka svarta urtavlor igen.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Den släpptes 1993. Tror man slutade med tritium 1997. Här är ett exempel på en från "rätt" period från C24.


Den här modellen gjordes bara med blå tavla. Modeller gjorda fram till 1992 fanns i svart och i slutet av nittiotalet började man tillverka svarta urtavlor igen.
Värst vad du kan :) vad hette modellen innan 92?
 

hejhå

Omega
Hej och välkommen! :)

Med en budget på 10k så är det lite oklart om du får en Omega Seamaster 300 prof. En med kvarts verk kan du nog hitta men de automatiska brukar ligga något högre, så om du hittar en automatisk för 10k så skulle jag tippa på att den är ganska rejält sliten eller i behov av akut service. Detta är i alla fall min uppfattning efter att ha trålat blocket ett tag.

Om 10k är budgetens tak så hade jag tyckt att denna är intressant
https://klocksnack.se/threads/oris-aquis-date.46101/
Ska säga att jag aldrig haft en Oris själv men generella uppfattningen på forumet verkar vara att det är grymt mycket klocka för pengarna! Den är dock lite större än Omegan.
Tackar så mycket för tipset, men har en vän som har en Oris, och inget ont om klockan men gillar verkligen inte hur dom ser ut. Vill ha en som är mer "klassisk" i utseendet. Vet inte om Omegan är så klassisk i allas ögon men enligt mig iaf ;)

Ska man satsa på en quartz kanske ändå? Eller är de värt att spara ett par ;) dagar till för att kunna få tag i en automat? Får typ ångest av att bara tänka på service av klockan! Förresten, hur ofta brukar man göra det?
 

hejhå

Omega
Dock så är den ju ungefär dubbelt så dyr ;) men absolut är vad jag med på vad du menar!
Plus att det verkar vara kvarts, vill helst ha en automat.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Tänkte låna tråden då jag har en Seamster-relaterad fråga: Finns en väldans snygg SMPc här på KS, dessvärre sitter den på en av de fulaste länkarna som gjorts (IMO). Min fråga är, går det att byta ut den "nyare" seamasterlänken mot den gamla som är på exv. 2254.50?
 

limbotimbo

Cartier
Tänkte låna tråden då jag har en Seamster-relaterad fråga: Finns en väldans snygg SMPc här på KS, dessvärre sitter den på en av de fulaste länkarna som gjorts (IMO). Min fråga är, går det att byta ut den "nyare" seamasterlänken mot den gamla som är på exv. 2254.50?

Mig veterligen är det samma mått. Utmaningen blir väl att hitta en schysst länk.
 

hejhå

Omega
Okej, det va ett par rader de :) men får egentligen ingen uppfattning om det är något att föredra eller om det är något som skulle dra ner klockan i helhet? är sugen på denna som finns på forumet.
Någon som har koll på säljaren, klockan? https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-300-m-chronometer-svart-stål-ny-2013.48414/
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Okej, det va ett par rader de :) men får egentligen ingen uppfattning om det är något att föredra eller om det är något som skulle dra ner klockan i helhet? är sugen på denna som finns på forumet.
Någon som har koll på säljaren, klockan? https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-300-m-chronometer-svart-stål-ny-2013.48414/
Mig veterligen så är de senare 2500 co-axialurverken stabila och pålitliga. Detta torde ha det senaste 2500D.
 
Topp