• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega, service m.m

Laurentius

Cartier
För några veckor sedan köpte jag en begagnad Planet Ocean 2500 från 2007. Den var inte servad så jag lämnade in den hos min AD igår. Jag har aldrig lämnat en klocka på service förut då jag brukar tröttna på dom långt innan det är dags så jag blev lite förvånad när jag fick höra att det kan ta en månad eller två innan klockan är hemma från Schweiz igen! Jag trodde faktiskt inte det skulle ta så lång tid, det är ju inte direkt en VC eller JLC vi pratar om!

Jag har köpt några klockor där så jag känner en av säljarna lite ytligt, ni vet säkert hur det är... Säljaren berättade att dom sålt Omega i över 50 år men nu, mer eller mindre, tvingats sluta sälja Omega! Säljaren förvarnade mig dessutom om att Omega höjt priserna rejält på reservdelar och arbete så det ska bli spännande att se vad notan hamnar på! Undrar vad man får för en njure idag;-)?
 
En månad är en helt rimlig tid för service, oavsett märke. Kostnadsmässigt landar det nog på runt 4-5k i ditt fall om inget oförutsett inträffar. Omega har, i sin strävan att flytta varumärket up-scale, styrt upp sin AD-verksamhet och många som tidigare sålt Omega har inte passat in i den profilen och därför förlorat sin AD-status till förmån för mer exklusiva butiker och egna butiker (som bara säljer Omega-klockor).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Laurentius

Cartier
Tack för svaret, Herr Uska! Det du skrev var nästan ordagrant det säljaren berättade för mig men jag som bor i en mindre stad tycker givetvis det är synd att det snart bara finns "parfymklockor" hos min Omega-kran;-)

Vad tror du, är det rätt väg att gå för Omega?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Apropå service av omega, det är dags att lämna in min speedy på service och bor i Gbg. Vart skall man vända sig? Eller kanske snarare vart skall man inte vända sig?

Laurentius det var inte meningen att kapa din tråd.
 
Jo, det är nog tyvärr en nödvändig väg att gå för att på sikt bli nr 1 som varumärke. En fördel är dock att de butiker som tidigare haft Omega, och som nu behåller Longines och andra till Swatch-gruppen hörande varumärken som top-of-the-line, fortfarande kan ta emot Omega-klockor för serviceåtaganden (de skickas då vidare till Swatch Group Nordic eller Schweiz) så att lämna in klockorna för service är alltjämt lätt ordnat, men visst är det trist för oss som inte bor i storstäder att det numera kan vara långt till en AD (i mitt fall hela 60 mil). :(

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Laurentius

Cartier
Idag kom min PO tillbaka och notan hamnade på strax under 6000:-. Jag fick med en påse med delar som bytts ut och de hade dessutom polerad den så jag är nöjd! Eller nöd och nöjd, det här forumet har gett mig Flipparsjukan:confused:
 
Topp