• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega skippar COSC certifiering för Master Coaxial verk

mega

Rolex
Omega kommer istället att låta METAS certifiera klockorna med dessa verk (byggda helt i omagnetiska material).

Lite kort:
Hela klockan testas
Precision skall vara 0 - +5 sek., klockan skall alltså aldrig sakta sig
Klockan testas för magnetism
Gångreserv
Vattentäthet

Bra initiativ tycker jag, alltid kul när tillverkarna höjer sina standarder och dessutom låter ett oberoende organ
certifiera.

http://www.fratellowatches.com/omeg...ied-metas-announced-warning-long-opinionated/
 
Bra att de rör om i grytan lite, utvecklingen går ju framåt vilket gör att tillverkarna borde pusha lite mer aktivt kring minimering av gångavvikelse. Hoppas konkurrenterna utmanar...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Kul med att de höjer kvalité och inte bara priset.. Hoppas inte priset påverkas heller..

Dessutom vore det najs om deras urverk kan slimmas för Omegas dinkor är på tok för tjocka i regel.. Förutom ploppen som får dispens.

Vad jag läst mig till via google så är omega caliber 8500 5,5mm tjockt och tex Rolex caliber 3135 6mm tjockt. Så att omegas klockor är lite grövre har inte med urverken att göra.
 

nissehult

Patek
2-Faktor

mega

Rolex
Är META hårdare än COSC?
Som jag förstått det så sätter tillverkaren själv sina egna testkriterier, META är bara ett oberoende testorgan som ser till att dom uppsatta kriterierna följs.
Man kan alltså sätta vilka gränser man vill, Omega har valt att testa vissa kriterier som inte får avvika från vissa gränser.
Patek certifierar inte heller enligt COSC och har egna kriterier/gränser, skillnaden är att dom testar allting själva.
Oberoende granskning är alltid bra!
Hoppas jag har förstått allt rätt nu...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var väl på tiden. Flera märken som kör med COSC har säkert ändå högre inre standard än COSC, så i praktiken är ju COSC då onödigt (förutom ur marknadsföringssyfte).
 
Topp