Laddar...
Erikson Urhandel
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Omega skippar COSC certifiering för Master Coaxial verk

Diskussion i 'Diskussion' startad av mega, 3 februari 2015.

  1. mega
    Trådstartare

    mega AT-ST driver

    Inlägg:
    1.035
    Omega kommer istället att låta METAS certifiera klockorna med dessa verk (byggda helt i omagnetiska material).

    Lite kort:
    Hela klockan testas
    Precision skall vara 0 - +5 sek., klockan skall alltså aldrig sakta sig
    Klockan testas för magnetism
    Gångreserv
    Vattentäthet

    Bra initiativ tycker jag, alltid kul när tillverkarna höjer sina standarder och dessutom låter ett oberoende organ
    certifiera.

    http://www.fratellowatches.com/omeg...ied-metas-announced-warning-long-opinionated/
     
    mackan_108, yonsson, Aquaracer2 och 5 andra gillar detta.
  2. JayJay

    JayJay X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.410
    Coolt. Tycker alla tillverkare borde sikt på plustid framför minustid.
     
  3. Richard Aslin

    Richard Aslin Stormtrooper

    Inlägg:
    337
    Från:
    Bjuv NV Skåne
    Bra! alltid rätt att höja ribban! När kommer +-0 klockan? ;)
     
  4. egbert

    egbert Y-Wing pilot

    Inlägg:
    904
    Äntligen!
     
  5. john b

    john b AT-ST driver

    Inlägg:
    1.494
  6. 911flyer

    911flyer Rebel soldier

    Inlägg:
    184
    Tror den heter "kvartzs" och är endast för rookies utan smak för automat... [emoji13][emoji13][emoji13]
     
  7. Isodor

    Isodor Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.217
    Från:
    sthlm
    Kul med att de höjer kvalité och inte bara priset.. Hoppas inte priset påverkas heller..

    Dessutom vore det najs om deras urverk kan slimmas för Omegas dinkor är på tok för tjocka i regel.. Förutom ploppen som får dispens.
     
    Icaras, Omen, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  8. Johan M

    Johan M Y-Wing pilot

    Inlägg:
    721
    Låter bra. COSC är för mesigt för Omega.
     
  9. fplteknikern

    fplteknikern Rebel soldier

    Inlägg:
    62
    Risken är väl att detta är ett argument för att prishöja ytterligare..?
     
  10. Tobias Eriksson

    Tobias Eriksson X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.086
    Kommer säkert prishöjning då de flesta andra tillverkare höjer sina priser nu och höjer Rolex anser de sig säkerligen ha marginal för att smyga efter lite.
     
    fplteknikern gillar detta.
  11. don segundo

    don segundo X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.699
    Bra att de rör om i grytan lite, utvecklingen går ju framåt vilket gör att tillverkarna borde pusha lite mer aktivt kring minimering av gångavvikelse. Hoppas konkurrenterna utmanar...
     
  12. cultshit

    cultshit X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.684
    Från:
    Stockholm
    När går dom från COSC helt? Prishöjningen på 6% kommer väl på fredag?
     
  13. fc2

    fc2 AT-ST driver

    Inlägg:
    1.034
    Bra, mer och hårdare kontroll är bra. Prishöjning kommer oavsett.
     
  14. Hebbe

    Hebbe Ki-Adi-Mundi

    Inlägg:
    5.251
    Bra! Hoppas även klockorna med 8500 verket blir lite tunnare framöver...
     
  15. Frosse

    Frosse Y-Wing pilot

    Inlägg:
    723
    Från:
    Feskekôrka
    Är META hårdare än COSC?
     
  16. Beastie

    Beastie Mr Cowbell

    Vad jag läst mig till via google så är omega caliber 8500 5,5mm tjockt och tex Rolex caliber 3135 6mm tjockt. Så att omegas klockor är lite grövre har inte med urverken att göra.
     
    yonsson, frere och Isodor gillar detta.
  17. cultshit

    cultshit X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.684
    Från:
    Stockholm
    Som tex. POn så är det väl för att den har kupat glas och glasbakisda som den blivit så tjock?... Men håller med dig, dags att börja banta dom lite!
     
    Hebbe gillar detta.
  18. nissehult

    nissehult Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.755
  19. mega
    Trådstartare

    mega AT-ST driver

    Inlägg:
    1.035
    Som jag förstått det så sätter tillverkaren själv sina egna testkriterier, META är bara ett oberoende testorgan som ser till att dom uppsatta kriterierna följs.
    Man kan alltså sätta vilka gränser man vill, Omega har valt att testa vissa kriterier som inte får avvika från vissa gränser.
    Patek certifierar inte heller enligt COSC och har egna kriterier/gränser, skillnaden är att dom testar allting själva.
    Oberoende granskning är alltid bra!
    Hoppas jag har förstått allt rätt nu...
     
  20. mace

    mace Stormtrooper

    Inlägg:
    463
    Betyder inte "0 -+5" en differens nedåt eller uppåt på max 5 sek? Alltså plus & minus, eller är det ett 0 till och med max 5 de verkligen menar?
     
  21. JayJay

    JayJay X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.410
    Jag tolkar det som noll till fem men det kanske är fel.
     
  22. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    31.286
    Från:
    GBG
    Det var väl på tiden. Flera märken som kör med COSC har säkert ändå högre inre standard än COSC, så i praktiken är ju COSC då onödigt (förutom ur marknadsföringssyfte).
     
  23. Richard Aslin

    Richard Aslin Stormtrooper

    Inlägg:
    337
    Från:
    Bjuv NV Skåne
    Den finns väl redan? ;)
     
    911flyer gillar detta.
  24. mruhr

    mruhr Y-Wing pilot

    Inlägg:
    778
    Från:
    Storstan
    Bra att de fortsätter att utmana
     
Mårtenssons ur Brookfield