Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega SM 200 - 20 år...varav 10 år i exil.....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Davvan, 6 maj 2014.

1. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Jaha ja....så här är det nu. Jag äger återigen en Omega...men inte vilken Omega som helst utan just den SM 200 som jag 1994 köpte hos Kroons US i PK huset. En kort historia följer nu....så som jag mins den…..

1994 var året då jag tog studenten från Samskolan i Saljtsjöbaden. Inför detta frågade mina föräldrar mig vad jag månne kunde önska mig som minne. Blixtsnabbt svara jag.....en fin klocka....såklart!!!

Hade inga större förhoppningar så jag var inte mer specifik än så. På den stora dagen fick jag också en klocka......en Certina DS Kronograf i tt. Väldigt fin minns jag att jag tyckte den var......tyvärr har jag ingen bild då den endast ett par veckor efter studenten hamnade på havsbotten........

Den ligger i en liten vik utanför Runmarö vid Ingaröfjärden.... 59°15'04.8"N 18°42'32.5"E.....har dykt med tuber utan framgång...men feel free.....

Tur i oturen var ju det att den var försäkrad. Så mot en självrisk på ca 360 kr så kund jag plocka ut en ny. Klockan kostade 3595:- ny. Jag gillade Certinan och planen var att skaffa en likadan. Väl inne hos Kroons så berättade jag mitt ärende och visade upp min polisanmälan. Inga problem sa den paranta damen bakom kassan......men du vill inte titta på en annan klocka som jag tror skulle passa dig. Nope …blev mitt svar. Hon plockade ändå fram en Omega och förklarade för mig att jag verkligen borde uppgradera nu när jag hade chansen. De hade sänkt priset på Omegan till 5990:- nu när modellen skulle fasas ut. Jag höll fast vid att jag ville plocka ut en likadan jag hade förlorat. Hon gav sig inte utan det slutade med att hon skickade hem mig!!!!! och bad mig sova på saken och komma tillbaka dagen därpå……

Jag minns att jag var upprörd…..dels för att jag inte fick köpa den klocka jag ville ha och dels för
    att hon hunsade som en dagisunge! Dagen efter var jag tillbaka fast besluten att plocka med mig en ny Certina hem. Så blev det icke då hon bearbetade mig i ytterligare en evighet och jag betalade mellanskillnaden..….vilket för mig då var huuuur mycket som helst! Så blev jag ägare till nedan klocka….men visst var jag stolt…..jag ägde ju en frekking OMEGA!

Klockan tjänade mig troget under många år, men när jag skaffat mig både en DJ och en Submariner många år senare så kände jag att Omega inte riktigt platsade längre. Så den såldes till en kamrat…..detta var 2004.

Idag… 10 år senare……nästan på dagen…. så hade jag möjligheten att köpa tillbaka ”henne”. Har försökt ett antal ggr under åren men fått nobben……men nu var det dags!!

Så en batteridriven badklocka är införskaffad……eller återinskaffad………nu får den stanna hos husse……

Den är härligt sliten och repig som fäjn……länken är ju ful som stryk...men sjukt skön på armen.......ett trycktest kommer avslöja om allt är frid och fröjd eller om ett ev åtgärdspaket måste sättas in….

Jag är happy nation...
    IMG_1730.JPG IMG_1730.JPG IMG_1735.JPG IMG_1734.JPG IMG_1737.JPG IMG_1738.JPG IMG_1731.JPG IMG_1733.JPG

bartoldous, leben, Wollen och 59 andra gillar detta.
  2. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Grattis, kärt återseende förstår jag. Du skriver verkligen underbart (och underhållande)! :)

En 11 år äldre Seamaster-kvartsare hälsar

paradis, mace, Affe och 2 andra gillar detta.
  3. Grattis, den ÄR du....och riktigt kul att den hittat hem...

En polare har en likadan, tror också att det var typ en studentpresent, lite coola ändå, vem vet, nästa re-edition av Omega kanske är på en SM200 och då är det bara att casha in, eller tänk om Hodinkee skulle få för sig att skriva en rad om den, KAA-CHIIING....

Hursomhelst, grattis, alltid kul att få tillbaka gamla klockor man sålt, he he, -har ÄVEN jagat min gamla SMP men den är nog borta....

Ekmikael, Icaras och Davvan gillar detta.
  4. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Härlig historia, kul att ha den tillbaka!

5. Sundström

Sundström Friends of KS

Kul historia!
    Men jag har lite svårt att förstå att du sålde din studentpresent.. Nu var den ju kanske inte den ursprungliga presenten, men jag hade varit lite för nostalgisk för att släppa iväg den.

Kul att den hittade hem igen!

6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Fan vad skön historia! Du är en sann aficionado!!

7. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Bra snack!!! Nu äre bara fladdra ner till Rob kvickt som en fickstöld. Ryktas om att du är service-junkie??

Grym dinka!!

Davvan gillar detta.
  8. Spindel

Spindel Biskop

Shit har du också gått på Samskolan!

9. aleks

aleks Friends of KS

Vilken skön story!

10. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Snörvel.... vackert som en inoljad matros. Skönt med solskenshistorier när man sitter på en nördig kurs och surfar KS.

11. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Kul story! Kul liten detalj var att siffran 4 var med alla årtalen :)

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Grattis till återföreningen, har själv en något äldre automatare med mercedesvisare.

Omega_balkong.jpg

paradis, Icaras, calzone och 2 andra gillar detta.
  13. cab

cab Friends of KS

Rolig historia, grattis att den hittat hem!

14. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Kul historia och grattis till återföreningen :)

15. konkas

konkas Friends of KS

Bra story!

16. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Vilken historia! Och kul att du hittade den... Grattis! :)

17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Grattis! Kul historia, och läsning.

Skickat från min Commodore 64

18. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    bra story, se till att det blir en keeper nu då

Davvan gillar detta.
  19. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nice, riktigt nice. Stort grattis.
    Har haft en jag me´.
    /j

20. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis, skön story, och härligt att höra att den hittat hem. Se till att behålla den nu! Säkerhetssele vid bad kanske ;) Har varit sugen på en liknande, som låg på Kaplans. Fulsnygga är årets grejj ju!

21. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Om du hade satsat på sim- ist för samskolan så kanske du hade haft Certinan idag, men det hade inte varit lika roligt!

Grattis o tack för en kul story!

J

Davvan och Micce gillar detta.
  22. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Hur länge dröjer det innan du åter säljer den?

23. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Härligt Ludvika sonen! Riktigt roligt och trevligt skrivit, gillar speciell beskrivningen av den envisa damen på Krons Ur, Haha! Måste erkänna att den modellen har alltid tilltalat mig, har varit sugen många ggr att köpa den i TT i automat utförandet. Du lär ta med den när du kommer upp och hälsar på här i Dalaregionen.

Davvan gillar detta.
  24. Malakias

Malakias Friends of KS

Från:
    Vänliga Västmanland
    Grattis till att ha fått tillbaka en sån klassiker! Och storyn kring den skulle man ju kunna göra en film av, ring Colin Nutley.

Davvan gillar detta.
  25. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Tanken är att den ska få hänga på en krok innanför dörren i sommarstugan....så när man kommer dit så....pssssst.....öppnar man en Falcon 33cl och trär på sig Omegan.....lite sådär....du vet...

jabla, mace, Icaras och 3 andra gillar detta.
  26. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Haha...Du är Sjuk Davvan Sjuk, hör du det :D! Skall du använda klockan på det viset så får du väl iaf ta lite fin ÖL istället (Tuborg) ;) !

27. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Kul historia! Gillar framförallt den tjatiga damen som tvingade dig att göra rätt val :)

28. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Älskar stories som denna! Skönt att klockan är hemma igen:)

Davvan gillar detta.
  29. JS

JS Friends of KS

Vackert så

30. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Kul story och grattis :)

Mårtenssons ur Brookfield