• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SMP 300 kronografer

klockodile

Dundee
2-Faktor
Min första riktigt feta klocka var en SMP kronograf ref. 2598.80.00, inköpt i mitten av 90-talet. Vid den tidpunkten var 41mm ett respektingivande mått tvärs över och jag var grymt nöjd med känslan av mycket rostfritt på armen. De där rostfria modellerna är ju inte helt ovanliga, men det finns ju modeller som är rara. Javisst, nu tänker man naturligtvis helgulds och de är ju inte alls vanliga. Har sett att Hazze på TTT har en och att äga en sådan hade verkligen varit topp, MEN.

I min värld på slutet av de 90 fanns bara en kung och det var titan, rödguld, tantalversionen. Den är inte heller lätt att hitta, så i min nutida jakt fick jag nöja mig med titan/gulguld ref.2297.80.00.

IMG_20150131_171421.JPG



Under mitt letande snubblade jag över nedanstående tråd på WUS och tänkte att den kunde intressera fler. Den riktiga raringen med ref.2296.80.00 får jag fortsätta leta efter...

Saxat från WUS:

Still learning about this model and it has a bit hard to find information.
Back in the early 1990s they had just brought out the new generation of chrono Seamasters (the 300 was the first to have chrono buttons you could use under pressure on a dive) to supercede the old models and as usual they had a range of case variants going from the usual stainless to the top of the line, in this case the rose gold titanium version. The slightly less expensive yellow gold model for some reason did not get the tantalum bezel.
Tantalum is a gray metallic element similar to titanium and for whatever reason they decided that including it in the bezel (in, I believe, a titanium alloy) would be a good idea. Some confusion arises due to the references by Omega to a 'tantalum/gold bezel'. AFAIK, the only tantalum content was in the base of the bezel and the 18K rose gold was the overlay on the bezel. I suspect that the tantalum was just added so they'd have another name to advertise as being something special, but maybe I'm cynical and there is a good practical reason why that element improves some aspect of the watch construction. In any case, I have seen references to the tantalum as being the gold coloured component when in fact it isn't (the gold is always real gold). The tantalum bezel is a slightly darker gray colour than the titanium case, and has a duller sheen to it, but the difference is so subtle that it is very hard to tell in pictures. In fact this is on watch that really needs to be seen first hand to appreciate the aesthetics of it.
Here is a page from a contemporary catalogue showing the whole range of Seamasters starting with the steel on steel (including the blue bezel version), then the gold bezels, with and without the added feature of 18K inserts in the bands, and finally to titanium on its own, then titanium and yellow gold, and last the rose gold titanium (which the catalogue calls 'pink' gold). I hope the page is large enough to be legible. Note that the page is from 1995 and includes only chronograph models.
If anyone has any interesting information on the titanium models, I'd be happy to hear it. You don't see many titanium/gold watches from the period mainly, I think, because they priced them very aggressively for the period. The prices back then would equate in buying power to pretty close to $10,000 today. You can get close to that in the Planet Ocean chrono line or Proplof without going to gold cases to get there, but it indicates why there aren't a lot of the 300 Ti series about today.
attachment.php
 

Akerhage

Cartier
2298.80.00 var min första klocka som jag sålde för en månad sedan och köpte min PO istället. Men saknar ändå min gamla lite, det var en grymt snygg klocka tycker jag. Får kanske köpa mig en till igen i framtiden : )
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ha Ha, min bror hade en sån tantalvariant under en period.
Inget för mig dock som hade stålvarianten.
/j
 

mega

Rolex
Tycker den modellen är störtcool. Riktigt eget formspråk. Dessutom är den vanliga titanvarianten riktigt billig, ses ofta under 15.000:- Blivande klassiker ?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Cool! Jag tror att dessa kommer att bli allt hetare i takt med att de tidiga 80-talisterna (som jag) börjar uppnå tillräckligt köpstark ålder för att våga ta ut svängarna lite. Det var ju knappast aptrista gubbrolex i stål man fantiserade om som tonåring... Jag körde en "inspirerad" pulsar-quartz i titan/gulddoublé under större delen av nittiotalet och kände mig som kung!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Verkar finnas ett par alternativ på c24 för "pink" gold versionen iaf.

Kollade lite på min ref 2297.80.00, vilket gav 3 träffar och den billigaste har väldigt slitna visare och vridringsinlägg. Den dyraste är egentligen en 2296.80.00 med en heliumventilskrona utan omegamärke. Så egentligen finns det bara en med min referens ute, som skulle vara intressant att köpa.

Hmm då är ju 2297 varianten mer ovanlig, just nu...vilket jag inte såg för något år sedan...helt ovetenskapligt...

Skulle vara kul med produktionssiffror.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ja jag kollade inte alls på skicket utan sökte bara på referensnumret, cool klocka iaf. Och inte så farligt dyr om man tänker på att den ska ha kostat motsvarande 100kkr ny.
 
Håller på att sälja min nu som är i titanium för att köpa en Rolle 14060, problemet är att jag redan börjar ångra mig, trivs sjukt bra med den, någon som haft eller har med och utan kronograf och vilken tycker ni bäst om?
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Det roliga med de här modellerna är ju också att kronografknapparna är användbara på dykdjup. Finns endast ett fåtal klockmodeller som klarar det...
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Håller på att sälja min nu som är i titanium för att köpa en Rolle 14060, problemet är att jag redan börjar ångra mig, trivs sjukt bra med den, någon som haft eller har med och utan kronograf och vilken tycker ni bäst om?

Den rena titanversionen är riktigt toolig tycker jag. Sälj inte! Spara till Rollen så har du kvar en riktigt bra arbetskronograf.
 
Topp