• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SMP Ceramic ....

Doncorleone

Cartier
Hej alla,

Har märkt att vridringen på min knappt två månader gamla SMP har ett litet glapp ( typ 1 mmm).
Det är inte klicket i vridningen utan hela vridringen har ett "axiellt" glapp som när lagrena i en turbo är
slut. Det blir alltså ett mellanrum mellan glas och "insert".

Detta har förmodligen funnits sedan tillverkning då den varken blivit tappad eller illa behandlad.

Min fråga till Er med erfarenhet är om era är likadana ? Tycker att en klocka i den prisklassen ska vara stum som fa-n, överallt ? Min Certina DS Action Diver som jag brukat 24/7 i över ett år har inte dessa bekymmer.


Ha en trevlig helg,
 

Frosse

Cartier
89644d1400376867-my-sharpness-test-results-tamron-150-600-a-yodapic.jpg
 

Doncorleone

Cartier
På bilden har jag nu försökt illustrera det typ av glapp jag talar om.
Det är alltså INTE i glapp i själva vridningen när man ska använda vridringen, utan i sidled så att ett glapp uppstår mellan glaset och "insertet". Glappet är alltså i alla led och är märkbart.




IMG_0197.JPG
 

Knight

Cartier
Det ska vara så.. Det är ett klapp mellan boett och vridring på sidan också.. Det är för att vridringen ska kunna ta smällar.
 

Knight

Cartier
Så här ser glappet ut på en för tillfället smutsig Rolex. Självklart ska man dock inte känna något glapp när man vrider.

Edit: bild kommer senare, har ingen uppkoppling på tåget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så här ser glappet ut på en för tillfället smutsig Rolex. Självklart ska man dock inte känna något glapp när man vrider.

Edit: bild kommer senare, har ingen uppkoppling på tåget.
Det är väl snarare en del i konstruktionen som möjliggör själva vridandet. Vissa märken eliminerar glapp med en packning, men det finns ju nackdelar med det också eftersom packningar kan bli smutsiga och kan torka.
 

egbert

Panerai
Låter främmande. Glapp på 1 mm?? Nu har jag ingen SMP, men väl en Omega PO. Den är tojt as a tiger åt alla håll.
 

Doncorleone

Cartier
Det
Det är väl snarare en del i konstruktionen som möjliggör själva vridandet. Vissa märken eliminerar glapp med en packning, men det finns ju nackdelar med det också eftersom packningar kan bli smutsiga och kan torka.


Det är inte i vridningen det glappar utan i vridringens "lagerbana" så att man kan pressa den ca 1 mm i sidled. Den är tight i klicken
 

Doncorleone

Cartier
Hann maila butiken jag köpte klockan av och bad dom återkomma med hur jag ska gå tillväga med det fel jag trodde klockan hade.

Fick till svar att jag skulle besöka en AD, men helst inte nämna att den är köpt från dom (nätbutik). Varför inte? För att det är en gråhandlare ?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hann maila butiken jag köpte klockan av och bad dom återkomma med hur jag ska gå tillväga med det fel jag trodde klockan hade.

Fick till svar att jag skulle besöka en AD, men helst inte nämna att den är köpt från dom (nätbutik). Varför inte? För att det är en gråhandlare ?

För att flera tillverkare hävdar att garantin inte gäller om klockan inte köpts från AD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sorry, läste ditt inlägg helt fel yonsson :)
Precis sånt glapp är det, som jag hoppas inte är nått konstruktionsfel
Det glappar som sagt på de flesta märken; Rolex, Breitling, Omega, Sinn mm eftersom de inte har någon packning i vridringen.

Finns två lösningar: Sluta bry dig, alternativt köp ett märke som tillämpar packningar. Förstår dock att du stör dig på det för det gör jag också. :)

Nu förutsätter jag alltså att glappet är litet och kräver ditt tryck för att du ska märka det, inte att den glappar av sig själv. Vridringar är ju konstruerade för att funka optimalt under dykning. På djupa djup gör trycket att ringen blir trögare att vrida. Tillverkaren måste alltså hitta en kompromiss mellan hur klockan beter sig på land och i vatten i kombination med att vridringen ska vara lätt att serva.

Många märken har därför en fjädrande metallbit som reglerar klickens hårdhet. Gör du klicken för hårda så ökar trögheten, men ofta även glappet då avståndet mellan boetten och vridringen ökar och anspänningen blir större. På vissa märken går det att justera om glappet är för stort, men oftast är det alltså normalt med ett litet glapp.

Edit: Ovan beskriver en metallbit mellan boetten och vridringens undre kant som pressar vridringen uppåt. Det finns andra lösningar där metallbiten sitter mellan vridringens inre diameter och boetten.
 

Doncorleone

Cartier
Precis, det krävs att man pressar ringen, eller greppar med tumme & pekfinger för att märka av glappet.

Nu när jag vet att det ska vara så så bryr jag mig inte, men till en början vart jag lite fundersam.
Sitter det en fjäder på Omegorna som jag förstått att det gör på Subbarna eller har Omega den metallbit du skriver om ovan ?

Tack för bra info! Alltid kul att lära sig nytt om klockor :cigar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, det krävs att man pressar ringen, eller greppar med tumme & pekfinger för att märka av glappet.

Nu när jag vet att det ska vara så så bryr jag mig inte, men till en början vart jag lite fundersam.
Sitter det en fjäder på Omegorna som jag förstått att det gör på Subbarna eller har Omega den metallbit du skriver om ovan ?

Tack för bra info! Alltid kul att lära sig nytt om klockor :cigar:
Inga problem. Det kan skilja mellan olika modeller, men troligtvis inte.
http://forums.watchuseek.com/f20/om...ually-works-559543.html?nocache=1421947352635
 
Topp