• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega som tappar i tid

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Hej forumet!

Köpte för mindre än en månad sen en Omega Automatic, kaliber 526.
Säljaren är en urmakare, som gjorde diverse renoveringar och putsade till klockan (stambyte, byte av krona etc), rätt normal service.
Märker dock att klockan tappar i genomsnitt 4-5min/24h... Tog kontakt med säljaren och han säger att det är vanligt efter en renovering, men att han kan rucka till den lite, annars kommer det gå över efter ett par månader.

Vad tror ni? Någon som upplevt liknande?
 

rogart-63

Patek
Låter mycket . Att en klocka sätter sig är väl en sak .Det gör dom nästan alltid . Hoppas att du kan komma överens med säljaren om att fixa det . Alternativ är väl att kontakta en annan urmakare som kan kolla hur den går . Har den bra amplitud o.s.v är det bara att justera .
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Tack för så snabba svar!
Ja, tycker ju också att det är väl mycket...
Säljaren säger i vart fall att han vill titta på den, så ska nog skicka iväg den. Synd, för klockan är i fantastiskt skick annars och ser i princip ny ut.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Låter inte ok. Är han verkligen urmakare eller är han kanske en Traderaurmakare?
Mmm.... Han är väl Traderaurmakare, men vafan, jag har ju bara bilderna han lagt upp och informationen att gå på. Känns fel att "outa" här med alias etc, men kan säga att han har med bilder på klockan när den är isärtagen.

Det som dock börjar oroa nu är att han inte hör av sig....
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Mmm.... Han är väl Traderaurmakare, men vafan, jag har ju bara bilderna han lagt upp och informationen att gå på. Känns fel att "outa" här med alias etc, men kan säga att han har med bilder på klockan när den är isärtagen.

Det som dock börjar oroa nu är att han inte hör av sig....

Hoppas det löser sig. Vintage är en djungel av hobbymeckade frankenklockor. :/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mmm.... Han är väl Traderaurmakare, men vafan, jag har ju bara bilderna han lagt upp och informationen att gå på. Känns fel att "outa" här med alias etc, men kan säga att han har med bilder på klockan när den är isärtagen.

Det som dock börjar oroa nu är att han inte hör av sig....
Vad menas med isärtagen? Att byta krona är ju busenkelt och påverkar såklart inte urverkets gång. Det är ganska vanligt på tradera att folk fixar vintageklockor på utsidan, ruckar dem och hoppas på att de ska hålla.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Vad menas med isärtagen? Att byta krona är ju busenkelt och påverkar såklart inte urverkets gång. Det är ganska vanligt på tradera att folk fixar vintageklockor på utsidan, ruckar dem och hoppas på att de ska hålla.
Väl medveten om det. Dock står det specifikt att service är gjord på den, med byte av oljor etc (står tydligt i annonsen).
Känns bara sjukt tråkigt. Smärtar mer i och med att detta var en present...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Väl medveten om det. Dock står det specifikt att service är gjord på den, med byte av oljor etc (står tydligt i annonsen).
Känns bara sjukt tråkigt. Smärtar mer i och med att detta var en present...
Förstår att det är tråkigt, men försök att få tag i säljaren så får han en chans att fixa den.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Bör tillägga att säljaren efter lite efterforskning SKA vara seriös och arbetat under längre tid med urverk och smycken (reggade sitt bolag 81), bl a rekommenderas han här I forumet för rep/ren av kronografer.

Förstår att det är tråkigt, men försök att få tag i säljaren så får han en chans att fixa den.

Självfallet, tagit kontakt med honom och fick som sagt ovanstående svar, där jag bett honom undersöka klockan. Däremot har jag inte hört något efter mitt senaste mail till honom, samma dag som tråden startades.

Tack för alla tips & råd, betyder mycket för en nybörjare :)
 

Babinus

Cartier
Ursäkta lite OT, men kan en Seamaster sakna just Seamaster på urtavlan, med bara texten Geneve? Var inte Geneve modeller i sig själva, billigare än Seamaster? Enligt annonsen står det ju helt original.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Ursäkta lite OT, men kan en Seamaster sakna just Seamaster på urtavlan, med bara texten Geneve? Var inte Geneve modeller i sig själva, billigare än Seamaster? Enligt annonsen står det ju helt original.
Var tvungen att kolla upp det jag med, men det stämde!

Seamaster och Geneve, båda är korrekta. Til kr. 5.400 ska det fungera perfekt !!!


Håller absolut med... Tycker klockan ÄR värd de pengarna, men det hade varit fördelaktigt om den fungerade.

Nu har den i vart fall åkt iväg.
Håll tummarna!
 

Babinus

Cartier
Tack för svaren. Jag vill poängtera att jag ställde inte min fråga för att ifrågasätta annonsen eller priset, utan för att täppa till mina kunskapsluckor. Att en fin Omega Geneve kan kosta mer än 5000 ifrågasätter jag inte. Jag har alltid trott att Geneve och Seamaster är två olika modeller, där Seamaster står för något finare, så därför blev jag lite förbryllad.

Jag skulle gärna veta mer om skillnaden mellan Geneve och Seamaster från 60- 0ch 70- talsklockor som ser lika ut. Men för att slippa spreta ut den här tråden kanske jag skapar en ny med frågan, ifall det inte redan finns en.
 

Babinus

Cartier
Kan ju tillägga att jag har en Omega Geneve som kunde gå klockrent hur länge som helst och helt plötsligt tappa 10-15 minuter. Den lämnades in till service i juni och kom tillbaka i augusti. Pris 2400:- Tyvärr verkar det vara likadant igen. Den kan gå flera dygn, en vecka, hur fint som helst och plötsligt har den tappat sådär tio minuter, trots att den varit i rörelse. Har hänt tre gånger. Inlämnad igen. Vi får se vad urmakaren säger.

Så you never walk alone.

Denna:
dsc_0203-1-jpg.182199
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Kan ju tillägga att jag har en Omega Geneve som kunde gå klockrent hur länge som helst och helt plötsligt tappa 10-15 minuter. Den lämnades in till service i juni och kom tillbaka i augusti. Pris 2400:- Tyvärr verkar det vara likadant igen. Den kan gå flera dygn, en vecka, hur fint som helst och plötsligt har den tappat sådär tio minuter, trots att den varit i rörelse. Har hänt tre gånger. Inlämnad igen. Vi får se vad urmakaren säger.

Så you never walk alone.

Denna:
dsc_0203-1-jpg.182199
Nej, gud va surt. Vet inte, tråkigt att säga men ibland undrar jag om våra svenska urmakare har så jättebra koll?
Nu ska man inte generalisera, men har köpt klockor från Italien och dessa har fungerat felfritt...
 

Babinus

Cartier
Nej, gud va surt. Vet inte, tråkigt att säga men ibland undrar jag om våra svenska urmakare har så jättebra koll?
Nu ska man inte generalisera, men har köpt klockor från Italien och dessa har fungerat felfritt...
Vi ska nog inte gå händelserna i förväg och döma urmakaren innan vi vet vad som hänt. Och har ett misstag gjorts gör jag ingen grej av det om han sköter det snyggt. Misstag kan göras, men det som avgör vilket omdöme jag ger är hur man hanterar misstagen.

Men det är klart att det vore roligare om den gick perfekt. Ännu surare känns det att den senaste, Seamaster Pilot, hade i stort sett samma problem när jag fick den. Man får väl räkna med sådant när man köper gammalt och billigt, men lite kul hade det varit om man hade kunnat bära den ett tag innan man skickar iväg den till klocksjukhuset.

Ironiskt nog är det den äldsta och billigaste som gått allra bäst, bortsett från quartzarna. Denna 48-åring går som ett urverk.
dsc_0152-1-jpg.179993
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Vi ska nog inte gå händelserna i förväg och döma urmakaren innan vi vet vad som hänt. Och har ett misstag gjorts gör jag ingen grej av det om han sköter det snyggt. Misstag kan göras, men det som avgör vilket omdöme jag ger är hur man hanterar misstagen.

Men det är klart att det vore roligare om den gick perfekt. Ännu surare känns det att den senaste, Seamaster Pilot, hade i stort sett samma problem när jag fick den. Man får väl räkna med sådant när man köper gammalt och billigt, men lite kul hade det varit om man hade kunnat bära den ett tag innan man skickar iväg den till klocksjukhuset.

Ironiskt nog är det den äldsta och billigaste som gått allra bäst, bortsett från quartzarna. Denna 48-åring går som ett urverk.
dsc_0152-1-jpg.179993

Absolut, förhoppningsvis så får jag reda på hur det går med klockan snart, men visst, man hade hoppats på bättre service och helst en klocka som funkat från hela första början. Men ja, det är svårt när det är äldre ur :)
 

Babinus

Cartier
Absolut, förhoppningsvis så får jag reda på hur det går med klockan snart, men visst, man hade hoppats på bättre service och helst en klocka som funkat från hela första början. Men ja, det är svårt när det är äldre ur :)
Vi håller tummarna för varandra. Tror nog att det är surare för dig som köpt den som present. Jag har ju fortfarande två handjagade Omegaveteraner att ha på mig. Börjar de också att trilskas har jag ju quartz-Certinan som alltid går rätt. Den är den enda någon annan lagt märke till, om man nu tycker att det viktigt att klockan syns. ;)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Inte ok. Känns oseriöst. Hoppas det löser sig för dig. Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av just den här säljaren. Den enda av alla mina klockaffärer som trasslat ..
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Inte ok. Känns oseriöst. Hoppas det löser sig för dig. Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av just den här säljaren. Den enda av alla mina klockaffärer som trasslat ..
Det är just det jag är rädd för, att det inte blir avhjälpt på ett snyggt sätt. Nu är det fler som säger samma sak tyvärr, att man haft problem med den här säljaren... Och precis som för dig så är det här det enda köpet som strulat.
Har du lust att berätta lite om vad som hände dig? Löste det sig till slut?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är just det jag är rädd för, att det inte blir avhjälpt på ett snyggt sätt. Nu är det fler som säger samma sak tyvärr, att man haft problem med den här säljaren... Och precis som för dig så är det här det enda köpet som strulat.
Har du lust att berätta lite om vad som hände dig? Löste det sig till slut?

Vi kom aldrig till någon lösning.

Det finns som vanligt två sidor i "konflikten" och därför skall jag försöka dela upp historien i fakta och åsikter/spekulationer.

Fakta:
* Jag köpte en Delbana kronograf av säljaren via Tradera under sommaren 2012.
* Säljaren skickade klockan till mig i ett rekommenderat brev.
* När jag packat upp klockan visar det sig att kronan och bommen är lös samt att kronografen inte nollställer korrekt.
* Jag meddelar säljaren om detta och vi kommer överens om att jag skall skicka tillbaka klockan i en ny rekommenderad försändelse.
* Säljaren får klockan och meddelar att bommen är söndertryckt och behöver bytas. Säljaren bedyrar att klockan var felfri när den lämnade honom första gången. Att kronografen inte nollställer korrekt beror antagligen på Postens hantering. Säljaren säger sig kunna byta bommen om jag står för kostnaden av en ny (225:). Jag går något motvilligt med på detta.
* Jag möter säljaren IRL för att få tillbaka klockan. Han demonstrerar då att bommen sitter som den skall samt att kronografen nollställer ok.
* Några dagar senare, när jag skall använda klockan på riktigt första gången upptäcker jag det inte finns någon botten i uppdraget. Fjädern verkar slira i trumman.
* Jag kontaktar återigen säljaren som återigen bedyrar att klockan fungerade felfritt första gången den skickas men att just denna funktion inte testades när han bytte bommen. Säljaren säger kunna åtgärda felet men inte utan att jag betalar för det.
* Efter lite mailande från och tillbaka säger säljaren att han inte tänker "sitta i ändlösa mailkonversationer om detta" och att han inte tänker hjälpa till utan betalning. Jag meddelar att jag tycker det är dåligt hanterat och konversationen avslutas.
* Jag har idag en Kronograf med ca 7 timmar gångreserv som är sparsamt använd.
Slut på fakta.

Jag kan omöjligtvis ha förstört bommen första gången jag packade upp klockan. Eftersom säljareren bedyrar funktionaliteten när den skickades borde jag antagligen anmält det här till Posten som en fraktskada. Skall tillägga att klockan kanske inte var jättebra emballerad när den skickades. Dessutom saknar klockan hals till kronan och på så vis blir den väldigt ömtålig just där. Inte alls omöjligt at det är just postgången som orsakat felet. Har dock svårt att se hur postgången kan orsaka den slirande fjädern men det blir ju bara spekulation i sammanhanget. Säljaren bedyrar i sina annonser att han är tillmötesgående att lösa problem om det uppstår. Min känsla är dock att detta bara gäller om säljaren inte behöver ta något egentligt ansvar för eventuella problem och att man betalar för sig.
 

Babinus

Cartier
Fraktskador pga dåligt embalage har jag också varit med om. Då är det lätt för säljaren att bara skylla på posten/fraktbolaget. Men jag anser att i en säljares ansvar ligger också att paketera väl. Att, som jag varit med om, bara stoppa en pryl med vassa metallkanter rakt ner i ett vanligt kuvert, är ju i princip att tigga och be om att kuvertet ska rivas upp och prylen ramlar ut.

Tyvärr finns det säljare som inte alls ser något eget ansvar i en sådan situation. Det kan bli riktigt jobbigt att reda ut.
 

tdn-dk

Panerai
Köpte en Omega Geneve ny servat med caliber 613 som har quickset av datum av denna säljare, funktion var helt bort på denna klocka som på en cal. 610/611.
skickade en mail at denna funktion var helt borta (der var ingen "pump" funktion i kronan) og fik detta svar "Det har inte varit något snabbinställning på klockan från början", så Omega har glömt att göra det på denna klocka da de producerede dem :) klockan var billig så jag lät det vara.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Vi kom aldrig till någon lösning.

Det finns som vanligt två sidor i "konflikten" och därför skall jag försöka dela upp historien i fakta och åsikter/spekulationer.

Fakta:
* Jag köpte en Delbana kronograf av säljaren via Tradera under sommaren 2012.
* Säljaren skickade klockan till mig i ett rekommenderat brev.
* När jag packat upp klockan visar det sig att kronan och bommen är lös samt att kronografen inte nollställer korrekt.
* Jag meddelar säljaren om detta och vi kommer överens om att jag skall skicka tillbaka klockan i en ny rekommenderad försändelse.
* Säljaren får klockan och meddelar att bommen är söndertryckt och behöver bytas. Säljaren bedyrar att klockan var felfri när den lämnade honom första gången. Att kronografen inte nollställer korrekt beror antagligen på Postens hantering. Säljaren säger sig kunna byta bommen om jag står för kostnaden av en ny (225:). Jag går något motvilligt med på detta.
* Jag möter säljaren IRL för att få tillbaka klockan. Han demonstrerar då att bommen sitter som den skall samt att kronografen nollställer ok.
* Några dagar senare, när jag skall använda klockan på riktigt första gången upptäcker jag det inte finns någon botten i uppdraget. Fjädern verkar slira i trumman.
* Jag kontaktar återigen säljaren som återigen bedyrar att klockan fungerade felfritt första gången den skickas men att just denna funktion inte testades när han bytte bommen. Säljaren säger kunna åtgärda felet men inte utan att jag betalar för det.
* Efter lite mailande från och tillbaka säger säljaren att han inte tänker "sitta i ändlösa mailkonversationer om detta" och att han inte tänker hjälpa till utan betalning. Jag meddelar att jag tycker det är dåligt hanterat och konversationen avslutas.
* Jag har idag en Kronograf med ca 7 timmar gångreserv som är sparsamt använd.
Slut på fakta.

Jag kan omöjligtvis ha förstört bommen första gången jag packade upp klockan. Eftersom säljareren bedyrar funktionaliteten när den skickades borde jag antagligen anmält det här till Posten som en fraktskada. Skall tillägga att klockan kanske inte var jättebra emballerad när den skickades. Dessutom saknar klockan hals till kronan och på så vis blir den väldigt ömtålig just där. Inte alls omöjligt at det är just postgången som orsakat felet. Har dock svårt att se hur postgången kan orsaka den slirande fjädern men det blir ju bara spekulation i sammanhanget. Säljaren bedyrar i sina annonser att han är tillmötesgående att lösa problem om det uppstår. Min känsla är dock att detta bara gäller om säljaren inte behöver ta något egentligt ansvar för eventuella problem och att man betalar för sig.

Kan säga att jag känner igen mycket av det du skriver. Också här var paketet han skickade klockan i undermåligt - ett enkelt vadderat kuvert...
Tycker absolut att man skall anstränga sig mer på den fronten.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Fraktskador pga dåligt embalage har jag också varit med om. Då är det lätt för säljaren att bara skylla på posten/fraktbolaget. Men jag anser att i en säljares ansvar ligger också att paketera väl. Att, som jag varit med om, bara stoppa en pryl med vassa metallkanter rakt ner i ett vanligt kuvert, är ju i princip att tigga och be om att kuvertet ska rivas upp och prylen ramlar ut.

Tyvärr finns det säljare som inte alls ser något eget ansvar i en sådan situation. Det kan bli riktigt jobbigt att reda ut.

Ja och det stör mig. Tycker det ligger i säljarens intresse att föremålet kommer fram oskatt, dvs att man gör det man kan för att undvika fraktskador.
Jag virade in klockan i en halv meter bubbelplast tex ;)
 
Topp