• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega som tappar i tid

Babinus

Cartier
Om jag förstått det rätt kan man inte ändra ett positivt omdöme på Tradera utan att motparten godkänner det. Man kan ju möjligen spekulera i om vissa säljare kan bli mindre benägna att hjälpa till om det positiva omdömet redan är satt? Detta är bara en fundering av mig och inget utpekande av någon speciell. Naturligtvis kan det motsatta också gälla. Att köpare som redan fått sitt positiva omdöme börjar bråka.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Om jag förstått det rätt kan man inte ändra ett positivt omdöme på Tradera utan att motparten godkänner det. Man kan ju möjligen spekulera i om vissa säljare kan bli mindre benägna att hjälpa till om det positiva omdömet redan är satt? Detta är bara en fundering av mig och inget utpekande av någon speciell. Naturligtvis kan det motsatta också gälla. Att köpare som redan fått sitt positiva omdöme börjar bråka.

Tror det finns något i det du säger, fast där känns det ändå som att säljaren har det klara övertaget.,Man kan helt sonika strunta i att hjälpa köparen, eller ens höra av sig eftersom det aldrig kommer bli känt för andra. Om man inte tar till sådana här forum dvs
Ibland är det ett måste också.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Nu har säljaren haft klockan hos sig i två veckor - inte hört ett enda ord...

Efter hur lång tid bör jag bli orolig?
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Har du försökt kontakta honom?
Nej, jag vill inte vara för "på". Aldrig ångrat en affär såhär mycket, hade definitivt agerat annorlunda om jag kunde leva utan klockan, men blir svårt nu när den var en gåva.

Tänker mer på om det verkligen är rimligt att det ska ta så lång tid att se över en klocka, om han nu bara skulle rucka fram den lite?
Uppenbarligen så är det något fel på klockan, annars hade det inte tagit sådan tid?
Farhågan är väl att han snabbar på reparationen och jag får en frankenwatch tillbaka.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej, jag vill inte vara för "på". Aldrig ångrat en affär såhär mycket, hade definitivt agerat annorlunda om jag kunde leva utan klockan, men blir svårt nu när den var en gåva.

Tänker mer på om det verkligen är rimligt att det ska ta så lång tid att se över en klocka, om han nu bara skulle rucka fram den lite?
Uppenbarligen så är det något fel på klockan, annars hade det inte tagit sådan tid?
Farhågan är väl att han snabbar på reparationen och jag får en frankenwatch tillbaka.

Han kanske upptäkte att det inte räckte med en ruckning. Ibland kan det ju ta ett tag att hitta och sedan få hem beställda delar (om man inte är aktoriserad omega-urmakare), om han nu upptäckt att något behövde bytas. Jag skulle ändå ha skickat ett mail och frågat hur det går.
Ingen aning vem säljaren är, kanske är han bara lat/okunnig.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Han kanske upptäkte att det inte räckte med en ruckning. Ibland kan det ju ta ett tag att hitta och sedan få hem beställda delar (om man inte är aktoriserad omega-urmakare), om han nu upptäckt att något behövde bytas. Jag skulle ändå ha skickat ett mail och frågat hur det går.
Ingen aning vem säljaren är, kanske är han bara lat/okunnig.
Hörde av mig till honom för två veckor sedan. Han hörde av sig förförra helgen och sa att han skulle skicka "min färdiga klocka" i veckan (läs förra veckan) och att han skulle höra av sig.

Idag, alltså 5 veckor efter att han hämtat ut klockan, hör han av sig och säger att han ruckat klockan så att den går fortare. Det tog alltså honom 5(!) veckor att rucka fram klockan! Sedan skulle han se över klockan ett par dagar för att se att den gick ok.
Men värst av allt - det var när han tiggde om mer pengar om jag nu ville att han skulle skicka klockan rek! :rage::mad:

Håll er borta från denna skojare!! Någon som vet om det finns ett sätt att kanske "outa" honom här på forumet, så inte fler drabbas? För han saluför ju sig som "ur-och boettmakare", men verkar vara varken det ena eller andra. Dessutom säljer han av klockor konstant, och jag undrar hur många det inte är som haft problem med dem.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hörde av mig till honom för två veckor sedan. Han hörde av sig förförra helgen och sa att han skulle skicka "min färdiga klocka" i veckan (läs förra veckan) och att han skulle höra av sig.

Idag, alltså 5 veckor efter att han hämtat ut klockan, hör han av sig och säger att han ruckat klockan så att den går fortare. Det tog alltså honom 5(!) veckor att rucka fram klockan! Sedan skulle han se över klockan ett par dagar för att se att den gick ok.
Men värst av allt - det var när han tiggde om mer pengar om jag nu ville att han skulle skicka klockan rek! :rage::mad:

Håll er borta från denna skojare!! Någon som vet om det finns ett sätt att kanske "outa" honom här på forumet, så inte fler drabbas? För han saluför ju sig som "ur-och boettmakare", men verkar vara varken det ena eller andra. Dessutom säljer han av klockor konstant, och jag undrar hur många det inte är som haft problem med dem.
Låter väldigt oseriöst. Hoppas klockan fungerar som den ska när den kommer tillbaka...
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Och här sitter jag som ett fån, med exakt samma upplevelse som du beskriver just, efter att ha (KORKAT NOG) köpt en kronograf av honom. Sekundvisaren hoppade av, jag mailar honom samma kväll och han säger att han skall kika på det. Skickar tillbaka rekat, går en vecka, sedan säger han att han kan konstatera att klockan öppnats och att "en fjäder som sköter kronografens minuthjul har deformerats med någon typ av verktyg", givetvis erbjuder han att fixa det, men mot ersättning såklart.

Återstår satt se hur detta slutar........


Vi kom aldrig till någon lösning.

Det finns som vanligt två sidor i "konflikten" och därför skall jag försöka dela upp historien i fakta och åsikter/spekulationer.

Fakta:
* Jag köpte en Delbana kronograf av säljaren via Tradera under sommaren 2012.
* Säljaren skickade klockan till mig i ett rekommenderat brev.
* När jag packat upp klockan visar det sig att kronan och bommen är lös samt att kronografen inte nollställer korrekt.
* Jag meddelar säljaren om detta och vi kommer överens om att jag skall skicka tillbaka klockan i en ny rekommenderad försändelse.
* Säljaren får klockan och meddelar att bommen är söndertryckt och behöver bytas. Säljaren bedyrar att klockan var felfri när den lämnade honom första gången. Att kronografen inte nollställer korrekt beror antagligen på Postens hantering. Säljaren säger sig kunna byta bommen om jag står för kostnaden av en ny (225:). Jag går något motvilligt med på detta.
* Jag möter säljaren IRL för att få tillbaka klockan. Han demonstrerar då att bommen sitter som den skall samt att kronografen nollställer ok.
* Några dagar senare, när jag skall använda klockan på riktigt första gången upptäcker jag det inte finns någon botten i uppdraget. Fjädern verkar slira i trumman.
* Jag kontaktar återigen säljaren som återigen bedyrar att klockan fungerade felfritt första gången den skickas men att just denna funktion inte testades när han bytte bommen. Säljaren säger kunna åtgärda felet men inte utan att jag betalar för det.
* Efter lite mailande från och tillbaka säger säljaren att han inte tänker "sitta i ändlösa mailkonversationer om detta" och att han inte tänker hjälpa till utan betalning. Jag meddelar att jag tycker det är dåligt hanterat och konversationen avslutas.
* Jag har idag en Kronograf med ca 7 timmar gångreserv som är sparsamt använd.
Slut på fakta.

Jag kan omöjligtvis ha förstört bommen första gången jag packade upp klockan. Eftersom säljareren bedyrar funktionaliteten när den skickades borde jag antagligen anmält det här till Posten som en fraktskada. Skall tillägga att klockan kanske inte var jättebra emballerad när den skickades. Dessutom saknar klockan hals till kronan och på så vis blir den väldigt ömtålig just där. Inte alls omöjligt at det är just postgången som orsakat felet. Har dock svårt att se hur postgången kan orsaka den slirande fjädern men det blir ju bara spekulation i sammanhanget. Säljaren bedyrar i sina annonser att han är tillmötesgående att lösa problem om det uppstår. Min känsla är dock att detta bara gäller om säljaren inte behöver ta något egentligt ansvar för eventuella problem och att man betalar för sig.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Och här sitter jag som ett fån, med exakt samma upplevelse som du beskriver just, efter att ha (KORKAT NOG) köpt en kronograf av honom. Sekundvisaren hoppade av, jag mailar honom samma kväll och han säger att han skall kika på det. Skickar tillbaka rekat, går en vecka, sedan säger han att han kan konstatera att klockan öppnats och att "en fjäder som sköter kronografens minuthjul har deformerats med någon typ av verktyg", givetvis erbjuder han att fixa det, men mot ersättning såklart.

Återstår satt se hur detta slutar........

Baserat på vad jag fick uppleva tror jag inte du kan räkna med någon smidig lösning. Bjud in honom till forumet så han får förklara sig.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Baserat på vad jag fick uppleva tror jag inte du kan räkna med någon smidig lösning. Bjud in honom till forumet så han får förklara sig.
Tror ju inte att han kommer vilja det. Han säger sig redan finnas här, vilket är underligt, men visst, möjligt. Kan tycka att han kunde bemöta de som menar på att de gjort dåliga affärer med honom. Senaste (kanske sista?) svaret från honom är att han antingen ordnar klockan mot "en rimlig peng", eller så skickar han tillbaka den som den är. Herrejävlar...

I slutändan så ligger det ju på mig, borde ju aldrig ha ingått i en ny affär med honom, oavsett hur mycket jag ville ha klockan. Självskadebeteende.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Skickades paketet rekat kan du ju hävda att det är en transport- skada mot Posten kanske?

För är det som han säger så måste det vara en transportskada som är orsaken.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Skickades paketet rekat kan du ju hävda att det är en transport- skada mot Posten kanske?

För är det som han säger så måste det vara en transportskada som är orsaken.
Ja, och det är det jag sagt till honom också, och det var något han kunde föreslå från början också, istället för att ha tillbaka klockan. Men uppenbarligen luras han, kan ju inte dra någon annan slutsats. I och med att klockan befinner sig hos honom för tillfället (och skickades dit rekommenderat), så kan ju inte jag hävda transportskada?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tror inte det skall spela någon roll. Kan ju vara värt ett försök även om det antagligen föranleder mycket trassel. Antar att det inte var någon åverkan på det yttre emballaget?
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Tror inte det skall spela någon roll. Kan ju vara värt ett försök även om det antagligen föranleder så mycket trassel att det inte är värt det. Antar att det inte var någon åverkan på det yttre emballaget?
Nej, det var det ju inte... Och han har inte sagt något om paketet som vände tillbaka heller
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det ingen påverkan på yttre emballaget är det nog svårt att få rätt. Då lär Posten hävda att klockan varit för dåligt emballerad inuti försändelsen?

Det ger ju visserligen dig rätt mot säljaren men det lär inte spela någon större roll för denne eftersom "det är du som öppnat klockan och rotat runt med något verktyg i den" ..
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Är det ingen påverkan på yttre emballaget är det nog svårt att få rätt. Då lär Posten hävda att klockan varit för dåligt emballerad inuti försändelsen?

Det ger ju visserligen dig rätt mot säljaren men det lär inte spela någon större roll för denne eftersom "det är du som öppnat klockan och rotat runt med något verktyg i den" ..
Precis, det är ju moment 22 för min del. Jag vill ju ha pengarna tillbaka, men det vill han ju inte gå med på. Får se hur långt jag orkar dra det här.
 

Martin Lovasz

Audemars
Själv när jag säljer servade klockor på Tradera ger jag full returrätt i 3 månader för man kan ha gjort något som inte visar sig förrän efter ett tag och om en klocka går 5 minuter fel är det inte en fråga om att rucka den utan mest troligt är det något fel på balansfjädern eller balansaxeln.

Jag jobbar just nu på en lite dam omega som går 3 minuter för långsamt och tyvärr spelar det ingen roll hur jag än ruckar den så det är bara att plocka av balansen och ta en mer noga titt på spiralerna.

Jag har även full ångerrätt för det är en rolig hobby och jag vill att alla blir nöjda med sina klockköp (fast det skriver jag inte)...:)
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Själv när jag säljer servade klockor på Tradera ger jag full returrätt i 3 månader för man kan ha gjort något som inte visar sig förrän efter ett tag och om en klocka går 5 minuter fel är det inte en fråga om att rucka den utan mest troligt är det något fel på balansfjädern eller balansaxeln.

Jag jobbar just nu på en lite dam omega som går 3 minuter för långsamt och tyvärr spelar det ingen roll hur jag än ruckar den så det är bara att plocka av balansen och ta en mer noga titt på spiralerna.

Jag har även full ångerrätt för det är en rolig hobby och jag vill att alla blir nöjda med sina klockköp (fast det skriver jag inte)...:)

Det är ju helt rätt inställning och attityd tycker jag. Stor eloge! :)

Hade jag pysslat med något där jag skall "fixa till" saker, som jag tog betalt för, hade jag tagit stolthet i mitt arbete och givetvis varit tillmötesgående om något varit fel. Dessvärre tänker inte alla så...
 

rogart-63

Patek
Ofta bättre att köpa en orenoverad klocka på Tradera än inte veta vad eller vem som varit där och pillat?
Och sedan lämna till nån man kan lita på gör ett bra jobb?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är ju helt rätt inställning och attityd tycker jag. Stor eloge! :)

Hade jag pysslat med något där jag skall "fixa till" saker, som jag tog betalt för, hade jag tagit stolthet i mitt arbete och givetvis varit tillmötesgående om något varit fel. Dessvärre tänker inte alla så...
Nu håller jag mig mest till klockor som ligger en bra bit under 1000kr så det gör inget ekonomiskt om jag skulle vara tvungen att ge tillbaka pengar utan det är mest min stolthet som tar sig en törn, fast det klarar jag av. :)

Så amatörer som håller på med klockor i 5000 kronors klassen lever farlig och kan ställa till det ordentligt om det går fel.

Ofta bättre att köpa en orenoverad klocka på Tradera än inte veta vad eller vem som varit där och pillat?
Och sedan lämna till nån man kan lita på gör ett bra jobb?
Jag håller med om det är dyrare klockor men en fin enkel klocka kan du allt köpa av mig. :)
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Ofta bättre att köpa en orenoverad klocka på Tradera än inte veta vad eller vem som varit där och pillat?
Och sedan lämna till nån man kan lita på gör ett bra jobb?
Givetvis är det så och visst bör tumregeln vara generellt det. Men nu såldes ju inte klockorna som oservade eller rep. objekt? Då bjuds det dels därefter och man har rätt, efter den beskrivningen man fått, att kräva en viss standard - tycker jag :woot:
 

rogart-63

Patek
Givetvis är det så och visst bör tumregeln vara generellt det. Men nu såldes ju inte klockorna som oservade eller rep. objekt? Då bjuds det dels därefter och man har rätt, efter den beskrivningen man fått, att kräva en viss standard - tycker jag :woot:
Det krävs en del som talar sanning oxå . Att man blir blåst på en klocka för några hundra det kan man ta.Men när det handlar om tusentals kronor är det inte lika roligt längre. Tycker nog det är bättre att tala om vad det är för skavanker på klockan än att chansa och se om köparen ser det eller inte hör av sig?
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Det krävs en del som talar sanning oxå . Att man blir blåst på en klocka för några hundra det kan man ta.Men när det handlar om tusentals kronor är det inte lika roligt längre. Tycker nog det är bättre att tala om vad det är för skavanker på klockan än att chansa och se om köparen ser det eller inte hör av sig?
Verkligen. I det här fallet är det ju just tusentals kronor vi pratar om...:banghead::hungover:
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag försökte ge vignale60 en chans att rätta sina misstag. Tyvärr gick det så lång tid att min möjlighet att lämna ett dåligt omdöme på Tradera försvann (omdöme kan inte längre ges efter ett antal månader). Jag kontaktade Traderas support och förklarade. De beklagade sig men ville trots det inte ge mig möjligheten.

Vår förhoppning kan väl vara att de som funderar på att köpa något från honom Googlar på hans nick "vignale60" och får upp denna "han är en BAD GUY"- tråd.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Jag försökte ge vignale60 en chans att rätta sina misstag. Tyvärr gick det så lång tid att min möjlighet att lämna ett dåligt omdöme på Tradera försvann (omdöme kan inte längre ges efter ett antal månader). Jag kontaktade Traderas support och förklarade. De beklagade sig men ville trots det inte ge mig möjligheten.

Vår förhoppning kan väl vara att de som funderar på att köpa något från honom Googlar på hans nick "vignale60" och får upp denna "han är en BAD GUY"- tråd.
Ja, det är något ofräscht... Min tanke blir att göra en riktig bad guy-tråd, där jag skriver ut vad som hänt. Det enda jag väntar på är att se hur det hela kommer sluta (oddsen ligger nog på "inte så bra" just nu)...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, det är något ofräscht... Min tanke blir att göra en riktig bad guy-tråd, där jag skriver ut vad som hänt. Det enda jag väntar på är att se hur det hela kommer sluta (oddsen ligger nog på "inte så bra" just nu)...

Ja. Jag kan fylla på med min "story" i den. Synd att vi inte kan koppla hans Tradera- användare till hans påstådda KS- användare.
 

acsweden

Breitling
Jag köpte en klocka som drog sig 5 minuter per dygn. Lämnade in den och jag hämtade en dagen efter, dom hade avmagnetiserat den. Sedan gick den rätt!
Kan vara samma fel.
 
Topp