• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Broad arrow

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja den har legat i lådan och väntat på behandling.
Jag har väntat på kronografhjulet med clutchen. Så länge har jag vårdat caset med nya packningar i glas, baklock, nya pushern och krona med tillhörande halsar i boetten.
Men idag har jag monterat isär verket!

Ett väldigt fint verk och omega har moddat den till nästa oigenkännighet! Bla. Bytt plats på subsekund och timräknare, vilket kräver en del ombyggnad i verket. Datum och ställmekanismen är annorlunda mm. Vi i skolan var tvungna att googla på andra tillverkares varianter av dessa verk för att se om dem moddade lika mkt. Vi kollade Jaeger och vacheron och dem var i princip i originalutförande, bortsett från finisheringen och att Jaeger hade trimmat verket till 28800bph.
Det är vertical clutch villet är trevligt, men det innebär en del friktion och slitage i just kronografhjulet. Därför byter man i regel alltid det hjulet.

Bilder:
Utan rotorn
IMG_8659.PNG


Under kronografbryggan
IMG_8661.PNG


Under datumet
IMG_8657.PNG


Daniel
Vackert! Jag visste inte att JLC använde verket med, vet du kaliber och modeller?
Vertical Clutch, är det i stället för ex colomn wheel? Ser man det på dina bilder ovan?
 
Vackert! Jag visste inte att JLC använde verket med, vet du kaliber och modeller?
Vertical Clutch, är det i stället för ex colomn wheel? Ser man det på dina bilder ovan?
JLC cal. 752. Vet ej modeller...

Nej Colomn wheel är funktionsväljaren, start, stop och reset.
I en kronograf med vertikal koppling är kronografen direkt på sekundhhulet i löpverket och den kopplas vertikalt istället för horisontellt, som i en vanlig kronograf. När kronografen inte är igång slirar kronografhjulet på sekulhjulets axel, när den sätts igång släpper armarna som håller fast kronon och friktionen får kronografvisarna att röra på sig. Fördelen med detta system är att det inte blir någon fördröjning mellan att man trycker igång kronografen och när kronografen startar och att det inte är något spel mellan kuggar, eftersom det inte är några kuggar i kopplingen. Nackdelen är att det är friktion pch friktion sliter.

Här är kopplingen i mitten och man sett tydligt armarna som förs on och stoppar kronografen.
IMG_8670.PNG


En vanlig, horisontell, koppling. På vilden nedan är drivhjulet, kl 6 på bilden, trögat på sekundhjulet i löpverket. Kronografhjulet i centrum pch kopplingshjulet är det lilla hjulet som är kopplat med båda hjulen på bilden. Den förs fram och tillbaka beroende på om kronografen är på eller inte.
IMG_8671.PNG


Jag hoppas att jag har förklarat så att det går att förstå.

Daniel
 
Topp