Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Speedmaster Date, kan det bli nästa inköp?

Diskussion i 'Diskussion' startad av k0ltrasten, 21 september 2013.

1. k0ltrasten
    Trådstartare

k0ltrasten Soy un culebra!

Sedan jag såg Speedmaster Date har habegäret varit på topp, dock är jag lite osäker gällande storleken på 40mm, är det kanske någon som äger en Date som kan ge lite input gällande denna modell?

Syftet med tråden är väl egentligen att försöka komma fram till vad nästa inköp blir, vad som ska komplettera lådan, som just nu innefattar: Tudor Pelagos, Casio G-Shock och några vintage (Omega och Luxor)

2. JayJay

JayJay Biskop

Personligen tycker jag att just storleken är det bästa med den klockan. 40mm är en perfekt storleken. Dock hade jag själv ändå föredragit den klassiska.

3. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Den är grym! Jag gillar!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

4. Warg

Warg Bonde

Kan du inte bara gå och köpa dig en Daytona panda i stället?

tengel26, Bodén och k0ltrasten gillar detta.
  5. JayJay

JayJay Biskop

Vilket härligt konstruktivt förslag. Kanske skulle kunna svara på frågan istället?

Patrik.L, Mr.Sund och Sond gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Precis den där har jag funderat länge på att köpa, riktigt snygg!!!

Anledningen till att jag inte slagit till är väl att urverket är lite halvtråkigt..

Warg och k0ltrasten gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag är också sjukt kär i exakt den modellen! Har den inte, men har provat den mängder av gånger i butik...

Den känns absolut inte för liten för mig, storleken är rätt perfekt. Om man inte jämför den med Speedy Pro så är det en skön kronograf och inte oskäligt prissatt heller...

Hade jag haft råd hade jag på allvar köpt den ny!

Mr.Chang och k0ltrasten gillar detta.
  8. slimjim

slimjim Rösten från Bro

9. Warg

Warg Bonde

Det gjorde jag precis, utifrån mitt eget perspektiv, och det är väl det som är meningen, att utbyta tankar och erfarenheter.

Lasse Kongo, Omen och k0ltrasten gillar detta.
  10. k0ltrasten
    Trådstartare

slimjim: 32330404004001

Gillar också den extremt mycket faktiskt, men jag vet inte om jag kommer tröttna pga storleken, får hoppas att jag vänjer mig istället :) Nu är det dags att jaga fatt någon som säljer dessa till bra pris :)

11. rzc

rzc Stadsbo

Har en "Reduced" (39mm) och tycker storleken är perfekt, "bär" större än vad måtten säger (Tunn ring och stor tavla)
    Panda tavlan är så snygg!

12. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Inte så förtjust i den du visar, men superfrälst i denna!

sajb, CptSlow och Bodén gillar detta.
  13. alfgren

alfgren Biskop

Då skjuter du förstås till de 70.000kr det skiljer i inköpspris?

14. Sond

Sond Friends of KS

Om jag förstår det rätt är det något med storleken du är osäker på? Är det att den är för stor eller för liten? Min åsikt är att 40-41 ger den perfekta storleken. Och ska jag välja något som inte är 40-41 så går jag helst nedåt i storlek. Visst skulle jag kunna göra undantag och köpa en Pan på 44 men det är en speciell klocka.

Något om själva klockan? Klart läcker men originalet är ett strå vassare.

15. k0ltrasten
    Trådstartare

Just gällande storleken är jag orolig att jag kommer tröttna på att den "bara" är 40mm, tex Citizen ny0040 som jag fick hem i veckan är också 40mm, den tyckte jag såg liten ut i början, nu börjar jag vänja mig vid det...

Var nere och testade originalet på Rob E idag, det jag inte gillar med den är att den är manuell, vill ha automat, och då blir det ganska mycket dyrare..

Det jag blev såld på denna främst är panda-tavlan, och att det är en chronograf..

Jokkmokkswe gillar detta.
  16. Sond

Sond Friends of KS

Det är inga problem med storleken! Och klockor tenderar att se mindre ut på egna handleden jämfört med när man ser den på någon annan. Verket och modellen kan jag inte bidra så mycket mer kring.

k0ltrasten gillar detta.
  17. Bodén

Bodén Borgare

Gillar den vita tavlan, och tror inte storleken bör vara problematisk. Har en Speedmaster 42 mm, och jag hade personligen inte brytt mig så mycket om den var ett par mm mindre.

k0ltrasten gillar detta.
  18. k0ltrasten
    Trådstartare

Sen är det ju frågan vad man annars skulle tittat på om man redan har en Pelagos i asken...

Beslutsångesten är total! :bag:

Warg gillar detta.
  19. Kson

Kson Friends of KS

Tycker den är snygg!

20. AgE

AgE Bonde

k0ltrasten gillar detta.
  21. Ricrob

Ricrob Friherre

Är inte Date och Reduced samma boett, dvs 39 mm?

22. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Gillar tavlan men inte resten tyvärr (jämför såklart med speedy pro, vilket kanske är fel).. Finns det pandatavla till 3570 och vart får man isf tag på en?

23. k0ltrasten
    Trådstartare

Date är 40mm.. Så tror inte det är samma!

24. wayne

wayne Friends of KS

Den är jättesnygg!

25. k0ltrasten
    Trådstartare

Hade princip glömt bort denna klocka av någon anledning... Nu när jag ser den igen så känns den intressant..

Är det någon som vet vilken lug size den har? Försökte googla lite men hittar olika svar.. 19 eller 20mm?

26. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Den klassiska tvåklockorslådan är väl sub och speedmaster pro. Tycker nog att kombinationen pelagos och speedmaster date blir nästan lika klockren, om än mindre ikonisk och lite sportigare till sin karaktär. Broad arrow med vit tavla och blå visare är annars också en grym speedmaster för den som inte är månklockepuritan.

Icaras, Scaramanga, krämbulle och 1 annan gillar detta.
  27. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Faktiskt en snygg klocka, kör i vind om det känns bra. En speedy är väl aldrig fel?

k0ltrasten gillar detta.
  28. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Har en speedmaster reduced (39 mm) och tycker den känns perfekt i storlek. Jag säger kör, den du funderar på är riktigt snygg :)

29. Jag har en 44mm Speedy som jag tycker är på tok för stor. 40 är helt klart lagom! (Självfallet beroende på vilken sorts handled man är begåvad med).

30. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Strunt i vad panelen säger,gillar du klockan så köp.Det är ju du som ska bära den.
    Våga ha egen stil!!!!!!!!

Ps.Jag gillar den skarpt!

k0ltrasten gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield