• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster genom tiderna

Patrik J

Rolex
Är det någon som kan hjälpa mig med info om denna länken?
Ska tydligen vara en Speedmaster original och rätt länk för modellen 145022, men ovanlig. Jag hittar inget på internet om den.
FullSizeRender.jpg
Ser ut som en Holzer-länk. Gjord i Mexiko och satt på Speedys där och i Sydamerika.
 

Patrik J

Rolex
Ja se där. Dök upp när man sökte på det. Då har jag ett namn på den. Är dom väldigt ovanliga så det är värt det extra priset?
Man ser dem ibland, men inte speciellt ofta. Tveksamt om jag skulle betala något premium för en, men det är kanske mest för att jag tycker de är rätt fula. :D
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Skulle ni betala 26 för en 145022 sent 70tal bara för att den har Holzer-länk? Känns lite dyrt.
 

deddas

Rolex
så. jäkla. fin. !

underbart originalskick också, min känns ju mer som en halvskabbig franken med sin servicetavla o relumade visare o fel krona... å andra sidan är den ju en "daily wearer"...:)

Jag har haft kontakt med en svensk som sitter på en superfin 2915-2, oklart hur aktiv han är här iofs...

Min 2915-3 serial 16.649.xxx
Otroligt snygg!
 

Starship

Cartier
Jag fyller på med en kass bild från NASAs turnerande utställning som jag besökte i Norrköping i somras. De hade två Speedmasters utställda. Den här är från 1967 enligt texten. Min egen är en 3572 från 2001, men jag har åtminstone satt på ett kardborreband som är en replika av NASAs.
DSC_1049.jpg
 
Tjena alla, tänkte att min fråga kan lämpa sig här.
Är sugen på att jaga rätt på en Speedmaster från 1993 (året jag föddes). Vad är ett rimligt pris? Räcker 20.000kr för att få en Professional på länk? Tycker det verkar svårt att hitta från 93, mest dessa reduced och automatic som finns ute.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Bumper igen, nu har andrahandsmarknaden börjar dra iväg för dessa klockor. Äntligen! Nu ligger alla 2998 på chrono för över 200'
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumper igen, nu har andrahandsmarknaden börjar dra iväg för dessa klockor. Äntligen! Nu ligger alla 2998 på chrono för över 200'
Jag tycker alla 321 reffar har dragit iväg galet mycket. Hittar man en 105.012 eller 145.012 under 50kkr längre? Och Ed White kostar 80-100 kkr! Frågan är när 861 reffarna börjar följa efter.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kollade service, Nymans kan serva 321 för ca 6500kr, Swissland ca 10000. Dock så vill båda byta mer än jag vill med risker för trasiga visare osv. Den får gott ligga orörd tills vidare tror jag.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Personligen är det astrist att man missade tåget. Varit sjukt nära köpråd för något år sedan... Nu är det för sent för mig.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Fick just hem en 321 från service hos min lokala hackare; 6 000 jämt med ny krona och knappar. Fick givetvis med de bytta delarna också.
IMG_0975.JPG
Intressant, dock är mina alpha visare aningen risigare. Och det är just dom som oroar dessa urmakare vad jag förstår. Att dom inte lämnar garanti för att lysmassan kan trilla ner i urverket. Skulle lätt pynta för att veta att urverket är i prickfritt skick men att allt annat förblir som det är!
 

Patrik J

Rolex
Intressant, dock är mina alpha visare aningen risigare. Och det är just dom som oroar dessa urmakare vad jag förstår. Att dom inte lämnar garanti för att lysmassan kan trilla ner i urverket. Skulle lätt pynta för att veta att urverket är i prickfritt skick men att allt annat förblir som det är!
Tror inte din klocka blir mer värd om den servas, snarare tvärtom. Frågan är väl om du tänker använda den eller inte. Tror jag har skrivit det i någon annan tråd, men den mår förmodligen bäst i ett bankfack.
 
Topp