• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Pro 1983 - fjäder paj

D

Deleted member 1154

Guest
Hjälpte en kompis på jobbet att hitta en Speedmaster Pro, jag har haft en innan som han har sett och nu dök det upp en som jag/han tyckte såg fin ut. Men oturligt nog så var den trasig när den dök upp, kronan vrider sig runt runt och stannar inte, och reserven ligger på endast ca 10-12 timmar sen stannar den.
Säljaren tog inte sitt ansvar alls han menar på att "service historik okänd" och det är det som gäller...
Skicka tillbaka klockan eller håll käft typ... :-(

Jag kollade upp och det är fjädern som måste bytas ut och då måste man plocka ner hela verket, och då blir det full service som gäller

här är den, ser den ok ut? och är den värd en större service + byte av fjäder? Är den äkta i visare och inte ommålad osv.? vad tror ni? Vem kan göra en full service bäst tror ni? Är en trasig fjäder en standardsak?

Jag hjälpte honom fotta den, här är bilderna...




 
D

Deleted member 1154

Guest
jo det är mer det att jag känner mig dum som rekomenderade en trasig klocka
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen koll på speedmaster, men jag tycker den ser bra ut!
Frågan är väl vad kompisen betalade. Var det en "deal" så är det väl bara att serva, var det pris som den ska kosta i bra skick så skicka tillbaka...

Servicehistoriken var ju okänd, så då får man ju anta att säljaren menar att den behöver servas ganska snart.
Själva fjädern är ju en marginel kostnad (100-200:- ) och vid en service byts den ändå nästan alltid.
 

poormans

Rolex
det är alltid trevligt med en speedy pro, de ifrån tidigt 80 tal har så kallad long P och R urtavla, en kul detalj men inget direkt premium, har han inte gett över 11-12 k så är väl en fullservice vettigt

(fullservice och nya packningar borde stanna på 3-3,5k) jag har sålt en liknande för några år sedan ca 12,5-13k på nato

cheers
christian
 
D

Deleted member 1154

Guest
vad är skillnaden på denna och de från 70-talet? trodde alla 145.022 var samma?

men det positiva är väll att den är i bra skick eller? tycker ni inte den ser okej ut?

ok, så de är inte värda mer? han har tyvärr betalat runt 16k

den du hade poormans var den i liknande skick?
 

poormans

Rolex
den ser bra ut men 19,5 k efter service är 321 eller tranny 861 pengar

den senaste speedyn jag hade var just en "tranny" 145.012 dvs en 861'a med 321 urtavla ifrån ca 1968/69 den var i ok skick men utan service historik

tror jag fick runt 17-18k för den men det är en ovanligare modell

vanliga sena 70talare och 80 talare brukar vara lite billigare

cheers
christian
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker så här:

Prio 1 är att den är i fint skick (och original skick), vilket den verkar vara, speciellt om man tvättar av den lite, säljaren hävdar att smutsen på baklocket är från plasten som var på när den såldes..

sen nummer 2 priset... och visst är det dumt om man betalt för mycket men, kombinationen betala mycket för en dålig klocka är ett steg sämre än betala mycket för en bra klocka :)


Modellen då? Är 1983 en "het" årgång eller ska man satsa på 70-talet istället. jag trodde alla dessa 145.022 var av samma värde från typ 1970-1985 eller så...
 

Patrik J

Rolex
Hade denna klocka varit ett bättre köp? bytta visare dock







Kolla bezeln. Det är en "220". Ett feltryck som fanns på ett fåtal klockor. Bara därför hade det varit ett bättre köp.

Vad gäller originalklockan hade jag skickat tillbaka den. Tycker den ser ganska schelten ut i boetten förutom att den är trasig. Borde inte vara svårt att hitta något bättre.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hade lika på min Speedy 145.022 och enligt urmakaren så behövde han plocka isär hela verket i stort sett. Så att ta en service samtidigt är självklart. Har tyvärr inga direkta tips om åtgärder eller hur man ska göra med säljaren men jag hade försökt att skicka tillbaka och få tillbaka pengarna.

Är den betald via PayPal så kanske man kan prova att ta ett ärende där om säljaren knorrar.
 

rogart-63

Patek
Ändrar mig faktiskt .Med tanke på att han betalt 16 000;- för klockan är jag tveksam om värdet stiger så mycket om man servar klockan . Om säljaren går med på att han skickar klockan tillbaka tror jag att det vore det bästa alternativet . Det måste finnas bättre speedy's för samma peng därute .
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kompisen ska skicka tillbaka klockan och satsa på en före 1969 istället (med 321 verk) ... Får se hur den jakten går... Men det är kul att försöka hjälpa till...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Han resonerar såhär, han köpte klockan i första hand för att den var okej i pris (om den nu hade funkat okej) men helst ville han ha en 70-talare, men nu en 60-talare :) .. Jag vet inte vad en 321:a kan hamna på i pris... Det enda som skulle kunna va ett problem är väl att jag också vill ha en sån på sikt :) Får väl samsas om nåt hittas...

En från 1964-66 vore skoj ... Ford Mustangs gyllene år också :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
EN hel del pengar med andra ord .:)


Ja, en hel del (Dock kanske skäligt?)... Är Joshua3 s kompis nu inte rik eller klocknörd, så tycker jag han kan behålla 83´an och lämna in den på service. Tror inte att en äldre 321 speedy ger sådär jättemycket pluspoäng hos den breda allmänheten. :)

Edit: Fast han är kanske är en blivande entusiast, isf är det ju en grym start!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ja, en hel del (Dock kanske skäligt?)... Är Joshua3 s kompis nu inte rik eller klocknörd, så tycker jag han kan behålla 83´an och lämna in den på service. Tror inte att en äldre 321 speedy ger sådär jättemycket pluspoäng hos den breda allmänheten. :)


Jo jag kanske skulle bett honom behålla klockan och vara nöjd och serva den, men chansen fanns ju att skicka den tillbaka och han tog den påhejad av mig, då jag inte ville se hans sura slantar rinna ur händerna på honom... Men Okej med en pott på 16k + 3,5k dvs 19,5k vad får man för det? Och ska man satsa på 321 vad bör man titta på då inom en rimlig prisklass, är det 1967-68 som gäller då? eller ska man rent av betala 25-30k (lida och titta bort när man betalar) och sen vara mer nöjd i längden... Man vill ju inte dumsnåla sig till ett köp bara för att det är billigt/billigare...
 
Topp