• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster PRO, first men on moon

steffo

Breitling
Hej alla klockkunniga.
Jag har ärvt en omega speedmaster proffessional first men on moon tillverkad -67 eller -68. Urveket är 321 och klockan är köpt med en ägare 1969. Skicket på klockan är bra och den funkar perfekt men den har en liten reva i metallen på "ringen runt urtavlan" vad den delen nu kallas på klockspråk:)
Jag vill sälja klockan och har fått ett bud men vill gärna ha en second opponion av er som kan klockor då jag inte kan någonting. Kvitto och försäkringspapper finns.
Vad tror ni, vad kan man begära för klockan?
finns det någon handlare som köper liknande klockor i göteborgsområdet som skulle kunna värdera den?
Tacksam för svar.
Stefan
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Kolla med Bergströms Ur eller Magnussons Ur. De kan Omega klockor.

Bilder?

Jag är intresserad av att köpa din. Hör av dig via PM eller 0735122177
 

F-L-P

Panerai
Kul fynd!

Ärveklockor är ju synd att sälja, särskillt en sån fortfarande aktuell modell.

Ingen expert men i stora drag:

Viktigast att kolla vilken inskription som finns på bakstycket. saknar den månhänvisningar är det en pre moon och värd lite mer. efter som den är från den tiden kan det vara värt att kolla vilket serienummer det är, nära månfararnas är lite "finare".

ringen det är en repa i heter tachymeterring.

Värde kring 20 plus minus några tusen beroende på skick, lådor,kvitton, cert osv. på en höft.
 

steffo

Breitling
Ok, inskriptionen på baksidan är "speedmaster" och sen är det en häst och omegamärket.
Jag fattar inte hur jag lägger in bilder:) jag har bilder i telefonen men lyckas inte få in dem i tråden...
 

Johan M

Cartier
Hej, det är svårt att säga hur mycket den är värd då skickat påverkar en hel del. Att det är en reva på bezelinlägget behöver inte betyda så mycket för priset, mer viktigt är i så fall om den har pricken över 90 och inte till höger om 90. Pricken över 90 betyder att det är original.

Har du metallarmbandet till den också?

Det är en rolig klocka du har ärvt, jag tycker att du skall behålla den! Annars, kolla runt på ebay och se om du hittar några klockor i liknande skick och se vad de går för.
 

F-L-P

Panerai
Bilder laddas enklast upp på photobucket och länkas in.

Kanske får revidera min prisgissning något uppåt, men kolla på ebay o chrono24 efter referenser, kom ihåg att företag ofta tar ut lite mer än man kan göra som privatperson.

Flp
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bilderna;

d432a0b6.jpg


b1365b8c.jpg



abb4ce5e.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Johan M

Cartier
Originalbezel, synd på bucklan dock men byt inte ut den! Även kronografvisaren ser ut att vara av den äldre modellen om jag ser rätt. Länken är en 1171-länk och troligen original. Tavlan ser också bra ut.

Som sagt, det är en fin och cool klocka. Behåll den! :)
 

steffo

Breitling
Stort tack för hjälpen med bilderna. Ja det står graverat "till (namn) från (namn) 7/3 1969"
Klickan var en gåva till min anhörige och namnen graverades in. Ja det var bucklan vid 130 markeringen på ringen jag pratade om, annars finns det inga andra skador eller repor på klockan. Klockan är skickad på service till Tyskland 2009 eller 2010, oklart vilket, men kvittot från den servicen har inte hittats.. Än.
Annars finns kvitto från köpet, köpt på Stjärnurmakaren G.B Andersson Södra larmgatan 18 i GbG 1969. Sen finns försäkringsbevis från köpet med boettnummer och ristnummer. Det finns även en intstruktionsmanual i original.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är ju helcool! Både själva klockan och proveniensen. Om du inte MÅSTE sälja (vi vet ju inget egentligen...) så är det ju en riktigt cool klenod att behålla. Pengarna du får om du säljer står ju sig slätt mot proveniensen.

Men OM du säljer, se till att byta boettlocket, så att du åtminstone har kvar det..... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säger som övriga. Behåll och var glad att du fick en cool modell till skillnad från många andra.
 

max

Dancing Queen
Hade aldrig sålt den om jag var du, att få ha ett så fint minne av sin far/farfar på sin arm är få förunnat!
Behöver du pengarna så sälj frugan eller bilen det går att fixa nya ;) :lol:


PS. om min fru någonsin råkar hitta detta så var detdär sista såklart ett skämt :D
 

steffo

Breitling
He he. Jo visst är det en supercool klocka och visst är det ett fint minne, men vi är två bröder som skall "dela" på klockan och bara det är ju ett problem, ingen av oss har något klockintresse och ingen av oss är gjord av pengar så vi har åtminstone bestämt oss för att ta reda på vad vi kan få för den och får vi en bra peng så säljer vi den.
Har jag fattat det rätt att den hamnar på ca 20.000 kr?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
steffo skrev:
He he. Jo visst är det en supercool klocka och visst är det ett fint minne, men vi är två bröder som skall "dela" på klockan och bara det är ju ett problem, ingen av oss har något klockintresse och ingen av oss är gjord av pengar så vi har åtminstone bestämt oss för att ta reda på vad vi kan få för den och får vi en bra peng så säljer vi den.
Har jag fattat det rätt att den hamnar på ca 20.000 kr?

Ah, kom igen nu...du är bara en timmes surfande på här på klocksnack från att vara fast i klockträsket...

Ska vi betta, jag sätter 20pix i en röda korset-bössa på att Steffo kommer behålla Speedyn och fortsätta hänga här. Nån som sätter emot? :lol: :mrgreen:
 

Johan M

Cartier
Jag skulle säga mer än 20 000 kr! Du har det eftertraktade bezelinlägget även om den har en buckla, du har rätt kronografhand, tavlan och klockan i övrigt ser ut att vara i gott skick samt att den är hyfsat nyservad och har en hel del papper som tillhör.

Vad tror ni andra om priset? Jag skulle tippa på omkring 25 000 kr på ebay men jag är osäker :)

Som sagt, om ni nu måste sälja den, kolla vad liknande klockor går för på ebay. Alltså vad slutpriset blir. Leta efter klockor med samma baksida från 1969 och som har samma bezel med pricken över 90 och rätt kronografhand. Sen kanske marknaden är mindre i Sverige än utomlands vilket kan påverka priset negativt.
 

F-L-P

Panerai
steffo skrev:
Ha ha, intressant betting:) om jag berättar vad jag har för klocka till vardags skulle ni antagligen skratta så jag lägger ut en länk på den med då:)

http://www.geekwatches.com/wp-content/u ... ompass.jpg

Den var ju rätt fet!

Får lite Spacemaster/ X-33 vibbar. Det som är kul är ju att det blandas ganska friskt mellan märken och prisklasser. Snobberi kan folk hålla för sig själva, brukar sällan bidra till en intressant diskussion.

Lycka till med försäljningen (även om jag likt alla andra hoppas att den får bli kvar),

/F-L-P
 

steffo

Breitling
Har kollat runt lite på olika sidor som chrono24 och ebay och liknande och de ligger mellan 2500 och 6000 dollar!!! Verkar inte finnas så många svenska försäljare av denna klocka. Men vi får se hur det blir, ska försöka lämna in den och få den värderad. Om jag nu ska sälja den:)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Känns oerhört trist att sälja en släktklenod som denna. Iofs vet inte jag något om kontexten kring klockan, dess ägare och arvtagare. Sedan är det ju förstås förståeligt om du sitter i en ekonomisk svår situation också. Tänk noga efter innan ni säljer bara...

Lycka till!

/LongCon
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är en av de mest legendariska och klassiska klockor som finns och den är lika "inne" nu som då den köptes på 60-talet. Sedan att den är original med en fin proviniens gör ju inte saken sämre.

Om du tvunget måste sälja så låt klockans historia följa med till köparen. Skriv gärna historien i en eventuell annons, det kan löna sig.
 

Rille

Rolex
Måste kommentera det här känner jag.

Om du nu inte sitter i pengaknipa så tycker jag att du ska behålla den och bära den stolt!
Finare klocka får man leta efter:)
 

steffo

Breitling
Det står iallafall 321 på verket om man öppnar upp den, däremot står det inte first men on moon på den så det var fel av mig att skriva det. Det är en preemoon med boettnummer 105.012 och på länken står det 1171.
 
Topp