• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster problem! [Hjälp]

Asplund

Patek
2-Faktor
För att göra en lång historia lite kortare så spontanköptes en ny Speedmaster Moonwatch i fredags, detta blir min tredje månklocka och en av huvudanledningarna till att jag tidigare sålt har suttit i länken vilken jag inte tycker passar alls med klockan i övrigt, den är alldeles för solid och "blingig" för Speedyn men denna gång gjorde jag något jag tänkt göra med båda två tidigare, nämligen att köpa en vintage länk. Närmare bestämt den klassiska 1171 länken. Jag har läst på massor av ställen att 633 ändlänkar passar utmärkt på såväl nya som gamla Speedys och fick också hem en sprillans 1171/633 idag.

Lycklig som få plockade jag först av lagom med länkbitar för att sedan ta fram klockan för att montera, här går denna historia från lycklig till allmänt miserabel. Ändlänkarna passar inte? Det är för breda och jag undrar nu va fan det är frågan om? Vad ska jag göra? Är det fel ändlänkar ändå? Lösning? Någon med erfarenhet av detta? Sitter och surar i soffan för tillfället. Sur är fel ord mera ledsen än sur faktiskt.

Ni får en bild för att tråden inte ska bli allt för tråkig, snälla ni som har erfarenhet av detta. Hjälp mig.

P_20151020_183327.jpg


/Asplund
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tror jag hittat problemet om man läser denna länk. Konstigt att ingen skrivit det någon annanstans :(

http://forums.watchuseek.com/f20/speedmaster-bracelet-endlink-question-1034161.html

EDIT: Den här tråden vart ingen kioskvältare direkt, passar därför på att visa det andra som landade i brevlådan idag och det enda som gör att jag skiter i att ta fram filen ikväll :)

P_20151020_193502.jpg


Om någon mot förmodan kan förklara hur jag ska fila för att få så bra passning som möjligt så får ni gärna skriva ett par rader.

Tack och bock!
 
Senast ändrad:

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jäkligt trist när det inte blir som man har tänkt sig. Men där har du iaf två fina klockor. Kan du inte bjussa på en bild på Speedyn också?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Dom sitter tajt och man måste tråckla in dom. Vilja och vaselin har hjälp många vid flertalet tillfällen (dock kanske inte exakt här, fila ist!)
 

Molgan

Cartier
Nån liten repa på baksidan av bandhornen har väl knappast haft nån större betydelse för annat än de med en neurotisk personlighet :)
Mycket trevligt slutresultat!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...tokdåre där :D! Min Speedy från 1999, har både samma länk 1171 och ändlänkar 633 och jag har aldrig haft några problem att byta länken, vilket år är den Speedmaster ifrån?! För övrigt så är det bra jobbat @Asplund, det måste varit Wirrepinnen som gjorde att du fick dit länken...

Edit; GRATTIS till Bell & Ross uret också!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Haha...tokdåre där :D! Min Speedy från 1999, har både samma länk 1171 och ändlänkar 633 och jag har aldrig haft några problem att byta länken, vilket år är den Speedmaster ifrån?! För övrigt så är det bra jobbat @Asplund, det måste varit Wirrepinnen som gjorde att du fick dit länken...

Är den polerad någon gång? Omega tillverkar tydligen de nya 633 ändarna 0.5 - 1 mm för breda för att vintageuren som tanken är att dessa ska användas på förlorat material. Dvs på en helt ny klocka får dem inte plats. Min Speedy är 5 dagar gammal :pirate:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är den polerad någon gång? Omega tillverkar tydligen de nya 633 ändarna 0.5 - 1 mm för breda för att vintageuren som tanken är att dessa ska användas på förlorat material. Dvs på en helt ny klocka får dem inte plats. Min Speedy är 5 dagar gammal :pirate:

Inte så länge jag har haft den i min ägo iaf, tror inte att den blivit polerad faktiskt! Däremot så är länken Vintage, kan väl vara det som gör att jag inte har problem att montera av och på den. Fem dagar :D, och redan små märken :nailbiting:, hade det varit jag så hade jag haft svårt och somna i natt :p.
 

Icaras

Rolex
Är den polerad någon gång? Omega tillverkar tydligen de nya 633 ändarna 0.5 - 1 mm för breda för att vintageuren som tanken är att dessa ska användas på förlorat material. Dvs på en helt ny klocka får dem inte plats. Min Speedy är 5 dagar gammal :pirate:
Så det är en 1171/1/633? Kan ju anta att de gamla 1171/633 inte var extra breda :)
 

McManaman

Cartier
För att göra en lång historia lite kortare så spontanköptes en ny Speedmaster Moonwatch i fredags, detta blir min tredje månklocka och en av huvudanledningarna till att jag tidigare sålt har suttit i länken vilken jag inte tycker passar alls med klockan i övrigt, den är alldeles för solid och "blingig" för Speedyn men denna gång gjorde jag något jag tänkt göra med båda två tidigare, nämligen att köpa en vintage länk. Närmare bestämt den klassiska 1171 länken. Jag har läst på massor av ställen att 633 ändlänkar passar utmärkt på såväl nya som gamla Speedys och fick också hem en sprillans 1171/633 idag.

Lycklig som få plockade jag först av lagom med länkbitar för att sedan ta fram klockan för att montera, här går denna historia från lycklig till allmänt miserabel. Ändlänkarna passar inte? Det är för breda och jag undrar nu va fan det är frågan om? Vad ska jag göra? Är det fel ändlänkar ändå? Lösning? Någon med erfarenhet av detta? Sitter och surar i soffan för tillfället. Sur är fel ord mera ledsen än sur faktiskt.

Ni får en bild för att tråden inte ska bli allt för tråkig, snälla ni som har erfarenhet av detta. Hjälp mig.

P_20151020_183327.jpg


/Asplund
Skönt att det löste sig! Var köper man en 1171?
 
Topp