• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Professional - 321 Urverk.

ScubaKing

Audemars
Finns det någon förklaring till varför Omegas urverk 321 rankas så högt som det gör, både i pris och bland dem som säger sig kunna Omega?
Är den enda anledningen att det var det första verket i rymden, eller är verket bättre än dem som kom senare?
Rörande pris så såg jag att Speedmaster Professional med just 321 verket går för över 100 kkr i regel.

Omega-Speedmaster-Movement-321-min.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Tillgång och efterfrågan. Det finns så mycket färre med 321 verket än av efterföljarna. Omega ändrade verket i de efterföljande verisionerna för att kunna öka produktionen när försäljningen tog fart.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Priset "över 100.000 kr" kan inte stämma. Finns väl att få från ca 30.000 kr?

Det är jag nästan övertygad om. Jag sålde min pre-moon 321 tropical speedy här på forumet för 27k (kanske var 28, minns ej) förra året.

Personligen så undvek jag 321-verket i min tredje speedmaster. Som vardagsbruksklocka så skrämmer de dyra servicekostnaderna+svårt att hitta delar bort mig.
 

ScubaKing

Audemars
Har nämnt verket tidigare, och det är ansett som en av de mest välkonstruerade kronografverken som någonsin gjorts. (Basverket alltså.)
I grunden ett Lemaniaverk vid namn 2310 som användes så sent som 2008 i Patek Philippes krono-/krono-kalender verk, och det var alltså så sent som det som de ersatte det.
Delarna må vara krångliga och dyra att få tag på, men det är väl värt det. Kan sätta pengar på att det kommer öka i värde.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Verket tog "ur bruk" när massproduktionen av speedmaster satte igång i slutet av 60 talet, ersättaren 861 var vad jag förstår lättare att massproducera. Priserna på de tidigare referenserna kan nog börja sticka snart, spekuleras att Christies speedmaster auktion drog igång en liten prisökning (på tiden kan jag tycka), dock hänger det självklart på skick. Men senare 321 referenser går att hitta för hyfsade pengar fortfarande.
 

ScubaKing

Audemars
Verket tog "ur bruk" när massproduktionen av speedmaster satte igång i slutet av 60 talet, ersättaren 861 var vad jag förstår lättare att massproducera. Priserna på de tidigare referenserna kan nog börja sticka snart, spekuleras att Christies speedmaster auktion drog igång en liten prisökning (på tiden kan jag tycka), dock hänger det självklart på skick. Men senare 321 referenser går att hitta för hyfsade pengar fortfarande.

Vad är hyfsade pengar och har du något exempel eller referens på en senare 321 som går att få för OK pengar?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Vad är hyfsade pengar och har du något exempel eller referens på en senare 321 som går att få för OK pengar?
Med handen på hjärtat har dom dragit iväg en del sedan jag kollade sist, skämselkudde, har nog gått upp mer i pris om man kikar runt på bukten osv senaste 4 månader än de senaste 4 åren. 145.012 ligger på mellan 50-60, www.awco.nl finns några, där brukar det också dyla upp med jämna mellanrum, dock är han generellt överprisad på alla klockor och ofta är dom i sådär skick. Tror det kan vara bra läge att köpa nu iof. Har varit många spekulationer när dessa skulle sticka, verkar som dom dragit iväg nu, kanske också en sen dollar effekt. Men Kaplans hade ju en kördning på speedmasters, likaså Christies som jag nämnde, förmodligen haft inverkan på priserna.
Kaplans gick mellan 30 och 65 http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867?ot=bp_a&od=d_d
 

egbert

Panerai
Har nämnt verket tidigare, och det är ansett som en av de mest välkonstruerade kronografverken som någonsin gjorts. (Basverket alltså.)
I grunden ett Lemaniaverk vid namn 2310 som användes så sent som 2008 i Patek Philippes krono-/krono-kalender verk, och det var alltså så sent som det som de ersatte det.
Delarna må vara krångliga och dyra att få tag på, men det är väl värt det. Kan sätta pengar på att det kommer öka i värde.
Du verkar väldigt kunnig på urverk, du kanske kan svara på en fråga som jag har funderat på.
Vad innebär "i grunden ett Lemaniaverk"? Är det tillverkat av Patek efter Lemanias ritningar? Eller köper de verken av annan tillverkare och modifierar dem? Och hur sker så att säga ersättning till upphovsmakaren?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
De första speedmasters med 321 dvs. CK2915 och CK2998 vet jag är otroliga dyra. Referensen med raka luggar är inte heller billiga...
Men 321 har funnits fram till 1969, och en 145.012 som tillverkades mellan 1967-1969, går inte för 100.000:-
Har sett från 35' rätt nyligen.. Det var inte så många år sedan man kunde hitta speedy med 321 verk för 18-19 tusen.
 
Du verkar väldigt kunnig på urverk, du kanske kan svara på en fråga som jag har funderat på.
Vad innebär "i grunden ett Lemaniaverk"? Är det tillverkat av Patek efter Lemanias ritningar? Eller köper de verken av annan tillverkare och modifierar dem? Och hur sker så att säga ersättning till upphovsmakaren?
Läst någonstans att Franck Muller använde Lemania 2310 i flera av sina dyrare klockor.

Man får väl hoppas det, när man både jobbar och pluggar med klockor!
Lemania var en verkleverantör som grundades av Alfred Lugrin, som tidigare jobbat på Jaeger ELLER LeCoultre, detta är lite oklart. Lemania köptes sedan upp och absorberades av det som nu är Swatch Group.
Det är Patek som köpte verk från Lemania och sedan modifierade själva, eller Lemania som modifierade en kaliber åt dem för ändamålet. (Omega 1861/861 är ett sådant verk, som heter 1873 från Lemania, och Omegs stämplar sedan verket med logga, serie och referensnummer etc och kallat det 1861/861!
Det är många företag som gjort på detta vis, även Jaeger LeCoultre har varit verkleverantörer åt t ex. Patek, AP och många fler.

Även Frank Muller har använt 2310, ja, men inte i samma utsträckning.

Så i grunden är det samma verk som sitter i vissa av Pateks äldre kronografer som sitter i gamla Speedmaster. Dock är nog båda ganska modifierade jämfört med varandra. (Ändringar av funktioner etc.)
 
Topp