• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Professional. Köpt på Loppis med....

Lemholt80

Omega
Min servades i Schweiz hos Omega.. Vi tar inte bort annonser som inte bryter mot regelverket.
Ja då ser vi vilken koll Rydbergs Ur På Väla i Helsingborg har. Men som sagt. Ser man ut som jag. Och man står bakom en disk och tror man är Något extra. De skulle bara veta vad de gick miste om. Sämsta kundservisen någonsin. Jag får tänka om då. Men utgick från att service kosta 5' för det sa de på Väla. Så får sänka på Lördag i så fall.
 

Knypplarn

Cartier
Jag tror faktiskt den kan gå för 70'. En klocka i England såldes i veckan för 6900 £. Och den var i Service behov vill jag lova. Möglig och dann. Enligt Rydbergs ur. Skulle service i Schweiz för denna gå på 5000 kr. MEN Rydbergs ur har den SÄMSTA servicen själva. Så nonchalanta. Men åter till ämnet. Jag tror på detta pris. Och prutar ingen ner den innan lördag så får ni ta bort annonsen. Mvh
Länka gärna till referensexet. Du har gjort ett riktigt fynd men jag tror att värderingarna i den här tråden är betydligt rimligare än det pris du satt på klockan.

Inte ens cal 861 går att serva för 5k så att du skulle hitta något som är villig att serva cal 321 för det priset känns osannolikt.

Du är naturligtvis fri att sätta vilket pris du vill men för 70k kan man hitta ett okej ex med originallänk (bara länken kostar skjortan).
 

Lemholt80

Omega
Jag förstår inte riktigt. Är min annons inom regelverket eller inte? Och jag satte ju ett tak på vad jag vill sälja för. Fast om det inte går kan man ju pruta lite på priset som står i annonsen. Jag sitter på telefonen nu så kan inte länka till auktionen. Men den hade iofs orginal länk och så. Men min fråga är. Är min annons mot regelverket just nu? Eller bara orimlig?
 

Knypplarn

Cartier
Annonsen följer reglerna så vitt jag kan se (så länge du bara bumpar den en gång om dagen). Däremot är priset orimligt, vilket i varje fall hade skrämt bort mig som spekulant, i den här prisklassen är det viktigt att kunna köpa säljaren och ett pris som är helt uppåt väggarna känns inte speciellt trovärdigt. Ta det inte personligt, vi har alla varit nybörjare och vintage kan vara riktigt klurigt.

Om ditt referensex som såldes i England för £6900 hade originallänk så är bara den värd 20-25k. Om skicket annars var jämförbart får du ju ytterligare en indikation på ett rimligt pris head only.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Annonsen innebär typ att klockan är till salu om det kommer ett tillräckligt bra bud? Den inställningen tror jag att många har till samtliga klockor som visas på forumet - jag har nog fått pm om alla mina och både köpt, bytt och sålt på det viset - men då bygger det ju på att både köpare och säljare vet vilka priser som är rimliga.

En fråga är väl också om/hur priset ska redovisas. I vanliga fall ska ju säljpriset alltid stå kvar i annonsen som referens, men här kan jag tänka mig att annonspris och slutpris kommer att diffa en del. I dagsläget är prutandet ganska försiktigt här och ett k&s fullt av uppblåsta annonspriser tror jag inte att någon vill ha.
 
Senast ändrad:

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Annonsen innebär typ att klockan är till salu om det kommer ett tillräckligt bra bud? Den inställningen tror jag att många har till samtliga klockor som visas på forumet - jag har fått pm om samtliga mina och både köpt, bytt och sålt på det viset - men då bygger det ju på att både köpare och säljare vet vilka priser som är rimliga.

En fråga är väl också om/hur priset ska redovisas. I vanliga fall ska ju säljpriset alltid stå kvar i annonsen som referens, men här kan jag tänka mig att annonspris och slutpris kommer att diffa en del. I dagsläget är prutandet ganska försiktigt här och ett k&s fullt av uppblåsta annonspriser tror jag inte att någon vill ha.
Precis, hoppas verkligen inte detta förfarande kommer bli "standard" för kommande annonser på k&s.
Att som denna säljare ha en tid för när försäljningen slut och då summera inkomna bud......
"Jag sätter pris 70 000 kr. Men det är bara ett pris. För man får inte sälja för högre pris än man satt upp här inne. Skicka bara ett PM. Kommer kolla vilket pris jag känner mig bekväm med på Lördagen den 30/7-2016 klockan 22:00."

Jag tycker nog det finns en anledning för @admin att se över detta. Nog förstår jag om man tycker att historien
Runt klockan är gullig men ......
/j
 

BCKSTRM

Rolex
Jag tror det blir svårt att få över 50, om ens det. Hade visarna matchat index hade 50 varit en No brainer men nu skulle inte jag iaf betala 50. Att jämföra med en som har länk och i jämnare skick är inte riktigt rimligt.

Sedan tycker jag personligen att det är lite sniket att be om massa hjälp för att sedan suga ut varenda krona du kan av samma personer som hjälpte dig. Ett mer rimligt pris på 50k (som sagt tycker jag att redan det är mkt givet skick etc men kan ha fel där) hade fortfarande givit dig en ren vinst på 50k för du fick ju praktiskt taget klockan. Självklart ska du inte behöva sälja den till underpris, men att ta i så du skiter ner dig efter att du fått massa hjälp, utan vilken du troligen hade sålt den alldeles för billigt, är lite grisigt imo...
 

Clark78

Cartier
Service för min 861 hos certifierad Omega-urmakare gick på 4000:- för rengöring, och 4800:- för nytt glas, nya knappar, ny krona. Vilket är minimum om man inte servat på väldigt länge för att urmakaren ska kunna ge garanti. Dvs. 8800 för servicen, och i det här fallet behövs även column wheel bytas plus kanske då nåt annat. Och att det är en 321, där knappar och annat inte är samma som används på moderna Speedmaster och således dyrare att byta ut.
Jag skulle nog gå efter värderingarna som har gjorts här i tråden och samt de som anges på http://speedmaster101.com/, och väga in vad en service skulle kosta för att komma fram till ett rimligt försäljningspris.

Grattis till fyndet!

/C
 

Lemholt80

Omega
Många åsiktsryttare här. Men det är bara kul. Jag frågade fortfarande admin om detta var ok. Och det var det. Att ni sen sitter och skriker er hesa och pekar med pekfingret. Också helt ok. För det bekommer mig ej. Men mindre trevligt folk finns överallt. Så inget som överraskar att det skulle finnas här. Men för att lugna allas nerver är jag nu eventuellt på g att serva klockan. För det fattas eventuellt en tand på ett hjul som jag är på g ner att kolla just i detta nu. Så sitt ni kvar och kritisera så ses vi sen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, hoppas verkligen inte detta förfarande kommer bli "standard" för kommande annonser på k&s.
Att som denna säljare ha en tid för när försäljningen slut och då summera inkomna bud......
"Jag sätter pris 70 000 kr. Men det är bara ett pris. För man får inte sälja för högre pris än man satt upp här inne. Skicka bara ett PM. Kommer kolla vilket pris jag känner mig bekväm med på Lördagen den 30/7-2016 klockan 22:00."

Jag tycker nog det finns en anledning för @admin att se över detta. Nog förstår jag om man tycker att historien
Runt klockan är gullig men ......
/j

Förstår hur du menar. Personligen känns det bara rörigt att sätta överpris på en klocka, invänta bud och sätta deadlines etc. Då är det väl bättre att bara lägga ut den på tratten, kaplans eller vad som helst och låta 'marknaden sätta priset'. Nu känns det bara kontraproduktivt och inget jag tror kommer bli standard.

I all välmening @Lemholt80 , Det ska väl inte vara så förbaskat svårt att sätta ett hyfsat rimligt pris på en gammal Omega och bara sälja den? Och som sagt, det är din klocka. Men om du vill maxa priset och jagar hundralappar/tusenlappar så är nog inte metodiken med överpris så gångbar här på KS. I all välmening. :)
 

ozzyozzy

Cartier
Många åsiktsryttare här. Men det är bara kul. Jag frågade fortfarande admin om detta var ok. Och det var det. Att ni sen sitter och skriker er hesa och pekar med pekfingret. Också helt ok. För det bekommer mig ej. Men mindre trevligt folk finns överallt. Så inget som överraskar att det skulle finnas här. Men för att lugna allas nerver är jag nu eventuellt på g att serva klockan. För det fattas eventuellt en tand på ett hjul som jag är på g ner att kolla just i detta nu. Så sitt ni kvar och kritisera så ses vi sen.
Jävlar vad kinkig du var. Det är ju trots allt så att de som har åsikter om detta förfarande har sålt och köpt en hel del klockor via K&S på KS. Det är ingen som har sagt att du är en idiot, bara att det inte är ett annonsförfarande som folk generellt gillar. Då detta är en tråd där rätt många har försökt styra dig rätt om klockan generellt skulle du ju kunna ta till dig lite om feedbacken angående din säljesannons också.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Många åsiktsryttare här. Men det är bara kul. Jag frågade fortfarande admin om detta var ok. Och det var det. Att ni sen sitter och skriker er hesa och pekar med pekfingret. Också helt ok. För det bekommer mig ej. Men mindre trevligt folk finns överallt. Så inget som överraskar att det skulle finnas här. Men för att lugna allas nerver är jag nu eventuellt på g att serva klockan. För det fattas eventuellt en tand på ett hjul som jag är på g ner att kolla just i detta nu. Så sitt ni kvar och kritisera så ses vi sen.

När kom du på de felet ? Står det något om de i annonsen ?
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Kom igen, var lite schysst.
Du gav 100 spänn för den, ett kap redan där.

Hur som helst är det väl upp till var och en att avgöra om man gjort en bra affär eller inte
 

Lemholt80

Omega
Den er vist frem på Omegaforums.net så de internationale Speedmaster samlere har set den :) Det ser dog ut til der er et problem med urverket, se side 3
https://omegaforums.net/threads/is-this-omega-speedmaster-prof-real.42630/
Ja det har jag lagt till i annonsen med
Precis, hoppas verkligen inte detta förfarande kommer bli "standard" för kommande annonser på k&s.
Att som denna säljare ha en tid för när försäljningen slut och då summera inkomna bud......
"Jag sätter pris 70 000 kr. Men det är bara ett pris. För man får inte sälja för högre pris än man satt upp här inne. Skicka bara ett PM. Kommer kolla vilket pris jag känner mig bekväm med på Lördagen den 30/7-2016 klockan 22:00."

Jag tycker nog det finns en anledning för @admin att se över detta. Nog förstår jag om man tycker att historien
Runt klockan är gullig men ......
/j
Men läs då hela tråden. Jag har sagt vid flertalet gånger att jag FRÅGADE ADMIN om detta var ok. Och det var det. ADMIN har även skrivit i denna tråd. Och det är fullt ok. Bara orimligt. Och orimligt är ej olagligt.

mvh
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
I all välmening så förstår jag inte varför du gör dig svår om du vill sälja. Klockan är fin men inte extrem på något sätt och den allmänna uppfattningen kring värde var väl ganska så samstämmig med ett värde kring 50-55? Tror du har bättre chans att sälja klockan om du för en normal dialog och har ett rimligt pris. Även om köpare vill pruta så är det ingen rättighet om priset är rätt till att börja med.

Köpare av denna typ av klocka kan värdet så du har nog tufft att leta efter den sista idioten som prutar 70 till 60 och sen slår till.

Lycka till!
 

Lemholt80

Omega
Jag tror det blir svårt att få över 50, om ens det. Hade visarna matchat index hade 50 varit en No brainer men nu skulle inte jag iaf betala 50. Att jämföra med en som har länk och i jämnare skick är inte riktigt rimligt.

Sedan tycker jag personligen att det är lite sniket att be om massa hjälp för att sedan suga ut varenda krona du kan av samma personer som hjälpte dig. Ett mer rimligt pris på 50k (som sagt tycker jag att redan det är mkt givet skick etc men kan ha fel där) hade fortfarande givit dig en ren vinst på 50k för du fick ju praktiskt taget klockan. Självklart ska du inte behöva sälja den till underpris, men att ta i så du skiter ner dig efter att du fått massa hjälp, utan vilken du troligen hade sålt den alldeles för billigt, är lite grisigt imo...
Vem ska jag ropa på när jag är klar på huset? Här verkar vara många som kan torra en. Klart jag inte säljer för överpris. Sen tänker jag fan heller inte sälja till underpris heller för att jag går och letar helgerna i ända för att äntligen hitta något. Men inte fan ska någon sitta och bli fet bakom en skärm och livnära sig på det jag hittat heller. Här är en som hjälpt mig mer än andra. Och haft god ton. Men sen sitter en bakom skärmen och andra haka på. Ingen nämnd ingen glömd. jag har haft många goda kontakter här den korta tid jag varit här. Men nu ser man vilket flockdjur människorna är. Detta är inte riktat mot dig speciellt. Men så här funkar jag. Jag har varit ärlig sen jag fick besked på att det var en tand som fattades. Jag var nere idag och kolla. Det var en tand borta. Och har beställt ett nytt hjul om de får tag på detta.

mvh
 

Lemholt80

Omega
När kom du på de felet ? Står det något om de i annonsen ?
Jag såg att en skicka fråga om det på Omega Forums för ett par dagar sedan. Som jag läste igår natt. Jag trodde eventuellt att det var skugga. Men sa med att den kommer säljas som att den fattas. En skrev till mig idag om det. Det första jag gjorde var att gå ner för att kolla om det fattades vilket det gjorde. Ändra i annonsen direkt.
 

Lemholt80

Omega
Kom igen, var lite schysst.
Du gav 100 spänn för den, ett kap redan där.

Hur som helst är det väl upp till var och en att avgöra om man gjort en bra affär eller inte
Klart alla ska vara nöjda. Klart jag som alla andra vill tjäna en slant. Eller ni sitter här inne och säljer era klockor för skam pris. Säg till i så fall. För då köper jag med på mig lite fler klockor. Jag betalade lite lite mer än 33 kr för klockan. Då det var 3 klockor i priset av 100 kr.

och jag håller med dig. Det är upp till var och en att tycka det är en god affär. Och det ger jag chans till. Jag har bara sagt ett tak uppåt. Inte för hur lågt jag kan sälja den för. Mvh
 

Lemholt80

Omega
I all välmening så förstår jag inte varför du gör dig svår om du vill sälja. Klockan är fin men inte extrem på något sätt och den allmänna uppfattningen kring värde var väl ganska så samstämmig med ett värde kring 50-55? Tror du har bättre chans att sälja klockan om du för en normal dialog och har ett rimligt pris. Även om köpare vill pruta så är det ingen rättighet om priset är rätt till att börja med.

Köpare av denna typ av klocka kan värdet så du har nog tufft att leta efter den sista idioten som prutar 70 till 60 och sen slår till.

Lycka till!
Jag förstår dig helt. Men man kan ju med pruta till 50 eller 55. Jag har en som prutat på en bit. Och en till 1000 kr. Men han erbjöd jag bara mina sura strumpor. Inte hört av honom efter det.

Som sagt. Admin kunde sagt detta inte var ok. Och eftersom admin är här inne så har de läst vad ni skrivit. Men inte kommenterat. Så jag förstår er frustration. Men nu ska jag kolla Frozen med min lilla son. Men läser sedan med respekt vad ni skrivit.
 
Topp