• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Reduced i Uppsala?

Fillesmurfen

Breitling
Hej, är helt ny här på KS och väldigt inne på att köpa en Speedmaster Reduced, alternativt en Professional. Mitt dilemma är dock att jag aldrig har haft tillfälle att kolla på hur Reduced versionen ser ut i verkligheten. Så därför testar jag min lycka här genom att efterlysa en vänlig medlem i Uppsala som sitter på en Reduced och möjligtvis har lust att visa upp denna modell för mig inför mitt framtida köp. Skulle vara guld värt att få se hur denna sitter på min handled i 5 sekunder.
35105000.gif


Tack på förhand, Philip.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hur resonerar du kring reduced kontra professional? Vad är det som talar för en reduced? (förutom priset)

edit: vill inte klanka ner på reduced, tycker bara det är intressant att höra hur du tänkt kring modellerna. Gick själv i samma tankar för några år sedan.
 

Fillesmurfen

Breitling
Hur resonerar du kring reduced kontra professional? Vad är det som talar för en reduced? (förutom priset)
Helt ärligt så är jag inte så jätte insatt, men känner att det skulle vara ganska behagligt med en automatisk, förutom servicekostnaden då isåfall. Vad jag har förstått så är den markant dyrare i service än vad professional är, någon som har en aning om vad en service kostar för en reduced? Annars så har jag ganska smala handleder, så intalar väl mig själv lite att 39mm blir lagom för min handled, det är väl lite det som gör mig nyfiken på att kolla på hur den ser ut. Sedan är priset självklart en faktor också i detta.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Resonerade ungefär som du när jag skulle köpa Speedmaster. Valet föll till slut på en pro och jag har inte ångrat mig. Vad gäller servicekostnaden för en reduced så verkar det vara lite av en vandringssägen. Jag än så länge inte läst/pratat med någon som faktiskt servat och kunnat berätta vad det kostar.

Du är hur som helst rätt ute i att vilja prova på armen innan köp.
Lycka till!
 

F-L-P

Panerai
Har en sån och kommer tillbaka till stan om någon vecka. har för mig att det fanns iaf någon till på den senaste uppsala GTGn jag var på om det kliar i fingrarna och måste vara nu som i nu. minns dock inte vem..

Angående service är urverket lättservat enligt min urmakare men chrono modulen kan vara lite stökig att jobba med, men den ska tydligen inte vara allt för dyr att bara byta ut om det någon gång skulle behövas.
 

Fillesmurfen

Breitling
Har en sån och kommer tillbaka till stan om någon vecka. har för mig att det fanns iaf någon till på den senaste uppsala GTGn jag var på om det kliar i fingrarna och måste vara nu som i nu. minns dock inte vem..

Angående service är urverket lättservat enligt min urmakare men chrono modulen kan vara lite stökig att jobba med, men den ska tydligen inte vara allt för dyr att bara byta ut om det någon gång skulle behövas.
Det skulle vara superschysst ifall du skulle ha tid att visa den lite snabbt när du väl är tillbaka i stan. Nejdå så brådis har jag inte, men om någon annan erbjuder sig redan idag så tackar och bockar jag! Tack!
 

Snake

Omega
Resonerade ungefär som du när jag skulle köpa Speedmaster. Valet föll till slut på en pro och jag har inte ångrat mig. Vad gäller servicekostnaden för en reduced så verkar det vara lite av en vandringssägen. Jag än så länge inte läst/pratat med någon som faktiskt servat och kunnat berätta vad det kostar.

Du är hur som helst rätt ute i att vilja prova på armen innan köp.
Lycka till!
 

Snake

Omega
Hej, ser att detta är en gammal tråd och att svaret kanske inte längre är intressant. Jag har iaf servat en reduced två ggr. Första gången hos AD:n jag köpte av, det gick på ca 3,5 tkr och gjordes då klockan var ca 6 år. Andra gången krävdes fabriksrenovering av Omega nere i Schweiz då chronografmodulen skulle bytas (har förstått att den sällan servas utan istället byts ut). Det gick på 8,5 tkr och då ingick nytt glas, nya tryckknappar, polering, ny sprint i armbandet mm. Jäkligt dyrt men klockan är i stort sett i nyskick. Så sammanfattningsvis, reduced är DYR i drift. Jag gillar dock modellen och tycker att urtavlan är mer harmonisk än "originalet".
 
Det går att serva modulen, men det är komplicerat, tidskrävande och förutsätter en skicklig urmakare varför det är vanligt att kronografmodulen ofta byts ut (helt i onödan egentligen) mot en ny i samband med att baskalibern servas. Tilläggskostnaden för att antingen serva eller byta ut kronografmodulen leder till en hög servicekostnad totalt sett.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Moonphase

Omega
2-Faktor
Hur mycket kostar en professional att serva? 8 tusen har jag hört från nån på Franks, så det verkar vara samma servicekostnad som för en reduced!
 

kluckan

Omega
köpte en reduced för 6mån sen, byttes snabbt in dock, pga service kostnader kontra klockans värde. Du gör helt rätt i att köpa en pro! även om reducen är trevlig den med.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tycker själv den vanliga speedyn är för stor för min arm. Har provat reduced och gillade inte den lika mycket som den här speedyn (kan inte refen på denna, men den är också 38 eller 39mm)

IMG_0439.jpg


IMG_0440.jpg
 
Topp