Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Speedmaster reduced....

Diskussion i 'Diskussion' startad av clock, 9 juli 2013.

1. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Funderar på att köpa en speedmaster och är lite sugen på den mindre modellen "reduced". Någon här på KS som har erfarenhet av den och vill dela med sig?

Tacksam för all respons vad det gäller speedmastern..

2. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Det kommer att kännas som om den Inte är Enough... Så kändes det för mig iaf, ville egentligen ha Speedy Pron i helguld men det blev en helgulds Reduced istället för den va billigare och tillslut sålde jag den :)

3. 4cie

4cie Biskop

Reduced-modellen har alltid varit i skuggan av "den riktiga"- Speedyn. Går att få hyfsat billigt i stål just för att det inte är många som vill ha dem.

Målarn gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

clock gillar detta.
  5. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    en reduced funkar bra som beater möjligtvis... men om det är en speedmaster du vill ha så är det givetvis professional och ingen annan du ska köpa

Pleximannen gillar detta.
  6. ZQT

ZQT The Banker

Hardy gillar detta.
  7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om man bortser från Broad Arrow och specialversioner så finns det väl i grunden tre olika varianter:
    -Orginalet Speedy Pro, manuellt urverk och 42(?)mm.
    -Reduced, 39mm och tillverkas inte längre. Urverk med ganska dåligt rykte vad gäller tex servicekostnad (s.k. piggy-back).
    -Automatic/date mfl, med automatiskt urverk, 40 mm och finns en uppsjö av varianter i butik nu. De nyare av dessa har kaliber 1164, som är ett modifierat Valjoux 7750 och således ett betydligt bättre(?) urverk än i Reduced.

Jag har själv provat flera varianter av de nyare automatiska Speedyn i butik och säger såhär:
    Det är en rätt prisvärd och jätteskön kronograf. Kan lätt tänka mig den på armen, istället för något annat märkes nyare kronografer. Tex denna: http://www.uret.se/omega-speedmaster-grey-dial-bracelet-p-10164.html

Men, är det en Speedy Pro man vill ha så är Automatic/Date inget alternativ. De känns överhuvudtaget inte likadana på armen... :)

Denke och Aboynamedsue gillar detta.
  8. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Exakt så.

Nu är jag ingen urmakare så ta detta med en nypa salt men jag tycker mig ha läst att urverket i Reduced, som har en piggy-back-kronografmodul, inte är helt lättservat plus att det bara känns fel att ha en piggy-back-lösning iaf för min del. Speedy Pro, å andra sidan, har ett smått legendariskt urverk plus att det är mysigt att vrida upp den varje dag. Så kör på det!

9. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Tack för alla sjukt bra tips.

Jag tycker dock att PRO är lite för stor för min ganska smala handled. Så kag skulle uppskatta en lite mindre chrono.

Men blir lite skakig nu när samtliga verkar avråda för köp av en reduced. Vad kan en sån i bra skick vara värd på marknaden?

10. clock
    Trådstartare

clock Torpare

H
    Vad snackar vi för pris då?

11. 4cie

4cie Biskop

Jag har sett dem gå för 7-8000 på tradera.

12. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag tycker att speedy pro har den mest spännande historian av alla klockor vi pratar om här på forumet. Men jag som använder mina klockor i alla situationer drar mig för att köpa en med hesalitglas och kass vattentålighet. Även om det är en ikon som jag vill ha någon gång.

Men vill man ha en kronograf från en av de mer kända tillverkarn, en kronograf som har starkt släktskap med månklockan men som har 100 m WR, safirglas och schysst pris då tycker jag att speedmaster date (den med kronograf visarna vid 3-6-9) är ett bra val.
    Jag har en sån på min önskelista.

13. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har sett många reduced för runt 10 lax.

14. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Var och provade en Speedmaster Date (silvertavlan) igår på Bergströms ur. Den var riktigt snygg, men jag upplevde den som rätt liten på handleden och jag har inte speciellt stora handleder.

15. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Och för den prislappen måste det ju vara en ok klocka?

Criss Cross gillar detta.
  16. leben

leben El Patrón

Klart det är en ok klocka. Köp en för 8. Ångra dig 3 veckor senare. Sälj den för 8. Köp en PRO för 15. Njut hela livet.

;)

17. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Haha! Härligt, men vetefan om jag hittar en för 8tkr :)

18. leben

leben El Patrón

Det dyker upp då o då. Kolla tratten samt lägg ut en WTB här och på TTT. Good luck!

19. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Reduced är det inget fel på. Jag hade en. Använd sökfunktionen och sök här på forumet så hittar du nog mer info!

clock gillar detta.
  20. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

go all the way

21. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Too late ;)

Scaramanga gillar detta.
  22. Snyggt, börjar bli sugen på en Speedy PRO.....

Hardy gillar detta.
  23. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Angående priset har jag sett ett gäng reduced gå för runt 1000$ på Ebay. Sen om det är bra säljare eller inte kanske är värt att kolla upp?

24. clock
    Trådstartare

clock Torpare

Stort tack för alla svar!!! Nu kan ni skriva vad ni vill - för jag gick och köpte en, haha! Man måste ju börja någonstans. Men snart ska det bli fler :)

http://i.imgur.com/1owBPwj.jpg

eriksson850, Aboynamedsue och Denke gillar detta.
  25. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Bra jobbat! Glory to the brave!

Det är ju inte en dålig klocka och om den sitter bättre än den större pro'n så är det ju ett kanonalternativ.

Var den du köpte nyligen servad? ;)

26. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Grattis!!

Alla som köper en reduced kommer köpa en PRO någon gång. Trust me. Been there

clock gillar detta.
  27. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Enda epiga med de där är länken, fast är trevlig modell. Var lite orolig över att en speedy pro skulle kännas stor men den sitter som gjuten. Allt är en vanesak.

Grattis btw! Välkommen till "klubben"

28. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Grattis, följ magkänslan!

Scaramanga gillar detta.
  29. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...världen rör sig mot ett klart bättre tillstånd!!! :)

masterkiller och Hardy gillar detta.
  30. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Grattis! Köp ett racingstrap från Singular och du är hemma :)

clock gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield