• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster reduced....

clock

Omega
Funderar på att köpa en speedmaster och är lite sugen på den mindre modellen "reduced". Någon här på KS som har erfarenhet av den och vill dela med sig?

Tacksam för all respons vad det gäller speedmastern..
 

Målarn

The Steak
Det kommer att kännas som om den Inte är Enough... Så kändes det för mig iaf, ville egentligen ha Speedy Pron i helguld men det blev en helgulds Reduced istället för den va billigare och tillslut sålde jag den :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Reduced-modellen har alltid varit i skuggan av "den riktiga"- Speedyn. Går att få hyfsat billigt i stål just för att det inte är många som vill ha dem.
 

Archie

Cartier
en reduced funkar bra som beater möjligtvis... men om det är en speedmaster du vill ha så är det givetvis professional och ingen annan du ska köpa
 

Camo00

Patek
Om man bortser från Broad Arrow och specialversioner så finns det väl i grunden tre olika varianter:
-Orginalet Speedy Pro, manuellt urverk och 42(?)mm.
-Reduced, 39mm och tillverkas inte längre. Urverk med ganska dåligt rykte vad gäller tex servicekostnad (s.k. piggy-back).
-Automatic/date mfl, med automatiskt urverk, 40 mm och finns en uppsjö av varianter i butik nu. De nyare av dessa har kaliber 1164, som är ett modifierat Valjoux 7750 och således ett betydligt bättre(?) urverk än i Reduced.

Jag har själv provat flera varianter av de nyare automatiska Speedyn i butik och säger såhär:
Det är en rätt prisvärd och jätteskön kronograf. Kan lätt tänka mig den på armen, istället för något annat märkes nyare kronografer. Tex denna: http://www.uret.se/omega-speedmaster-grey-dial-bracelet-p-10164.html

Men, är det en Speedy Pro man vill ha så är Automatic/Date inget alternativ. De känns överhuvudtaget inte likadana på armen... :)
 

Pleximannen

Cartier
en reduced funkar bra som beater möjligtvis... men om det är en speedmaster du vill ha så är det givetvis professional och ingen annan du ska köpa


Exakt så.

Nu är jag ingen urmakare så ta detta med en nypa salt men jag tycker mig ha läst att urverket i Reduced, som har en piggy-back-kronografmodul, inte är helt lättservat plus att det bara känns fel att ha en piggy-back-lösning iaf för min del. Speedy Pro, å andra sidan, har ett smått legendariskt urverk plus att det är mysigt att vrida upp den varje dag. Så kör på det!
 

clock

Omega
Tack för alla sjukt bra tips.

Jag tycker dock att PRO är lite för stor för min ganska smala handled. Så kag skulle uppskatta en lite mindre chrono.

Men blir lite skakig nu när samtliga verkar avråda för köp av en reduced. Vad kan en sån i bra skick vara värd på marknaden?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tycker att speedy pro har den mest spännande historian av alla klockor vi pratar om här på forumet. Men jag som använder mina klockor i alla situationer drar mig för att köpa en med hesalitglas och kass vattentålighet. Även om det är en ikon som jag vill ha någon gång.

Men vill man ha en kronograf från en av de mer kända tillverkarn, en kronograf som har starkt släktskap med månklockan men som har 100 m WR, safirglas och schysst pris då tycker jag att speedmaster date (den med kronograf visarna vid 3-6-9) är ett bra val.
Jag har en sån på min önskelista.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Var och provade en Speedmaster Date (silvertavlan) igår på Bergströms ur. Den var riktigt snygg, men jag upplevde den som rätt liten på handleden och jag har inte speciellt stora handleder.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Reduced är det inget fel på. Jag hade en. Använd sökfunktionen och sök här på forumet så hittar du nog mer info!
 

KMS

Rolex
Angående priset har jag sett ett gäng reduced gå för runt 1000$ på Ebay. Sen om det är bra säljare eller inte kanske är värt att kolla upp?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Enda epiga med de där är länken, fast är trevlig modell. Var lite orolig över att en speedy pro skulle kännas stor men den sitter som gjuten. Allt är en vanesak.

Grattis btw! Välkommen till "klubben"
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Grattis! Köp ett racingstrap från Singular och du är hemma :)

evysumaj.jpg
 
Topp