• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster. Utredning pågår.

Andrew

Cartier
Hej alla!

Jag sitter med min gamla Omega Speedmaster framför mig. Med en gummiboll har jag tvingat bort boettlocket och jag kan på insidan av locket se att boetten tillverkades 1967.

När jag vänder blicken mot urverket ser jag ett serienummer som ser ut att börja på 20XXX... Detta serienummer indikerar att urverket är från 1963 enligt http://chronomaddox.com/romans.html

Klockan har en historia inom familjen och min svärfar säger att han fick den på sin 18-årsdag 1963 av sin far men det enda i klockan som verkar vara från 1963 är urverket.

Vintern 67-68 var min svärfar med om en allvarlig trafikolycka. Han har inget minne av att han i samband med denna olycka fick lämna in sin klocka på reparation men som jag ser det är det enda möjligheten till att boetten är från -67 och urverket är från 1963. Boetten ska enligt denna teori ha bytts på grund av att den skadades i kollisionen.

Andra siffran i urverkets serienummer är inte riktigt skarp. Det skulle kunna vara en en 6:a istället för en 0:a vilket skulle placera även urverket kring 67-68 men min svärfar är tvärsäker att han fick Speedmastern i 18-årspresent 1963. Svärmor är också säker på att han hade klockan när de träffades och det var innan 1967.

Vi får se om det går att komma närmare sanningen framöver.

Jag bifogar nedan två bilder och tar tacksamt emot era tankar om ni har några.

8353297187_a9401c6cd6_k.jpg


8354369044_826a10db20_k.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Om svärfaderns far köpte den ny och minns var så kan kanske något läras genom att beställa ett extract of records från Omega (hittas på deras hemsida, en rätt dyr printout iofs...) där anges till vilket land klockan är skickad.

Jag gissar att numret börjar på 26 men det kan vara smartast att beställa för 20... Om det står nåt annat än 105.003 el möjl 105.012 delivered to Sweden så stämmer antagligen inte svärfarns historia?

Finns den inte på några bilder från tiden?

Exempel:


Lycka till
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1357494300.320531.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357494300.320531.jpg
    35.3 KB · Visningar: 911

Johan M

Cartier
Jag håller med, jag tycker att det är värt att beställa ett utdrag för klockan. Kanske kan du skriva till dem och berätta att du är osäker på om det skall vara en nolla eller en sexa?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Spännande läsning och fin Speedmaster! För vad det är värt så tycker jag det ser ut att vara en 6:a och inte en 0:a. Ser fram mot din utrednings fortskridande, extract from the archives känns väl investerade pengar i det här fallet. Lycka till!
 
Vilken historia, och vilken klocka ! Du måste absolut beställa ett utdrag från Omegas förträffliga arkiv, Andrew. Det har jag gjort till bägge mina vintage-Omegor med gott behåll. Och se till att fixa tryckknappen i samma veva, du kan ju passa på att serva klockan också - urverket ser ut att vara i ett mycket fint skick, det ser ju knappt ut att vara skruvat i.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

.dh

Breitling
Vad kostar ett utdrag från deras arkiv samt går det att beställa till alla deras klockor? Vilka info är det som behövs för att få ut ett utdrag? Har en gammal Seamaster 30 som jag skulle vilja veta lite mer om.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Spännande!

321 är ett riktigt vackert urverk enligt min åsikt. Sedan har den ju en fantastisk historia bakom sig.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Kostar ca 500:-, ganska lång leveranstid men det kan de vara värt.
Kolla på deras hemsida, där finner du all info du behöver.

Mvh
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vad får dig att datera klockans boettlock till 67? är det de sista två siffrorna i referensnummret? Jag är inte säker på att det avser årtalet. På ett par av mina egna omega har jag antagit att det avser upplagan inom referensnummret,

Då serienummret stämmer med 1963 så tror jag din svärfar minns rätt.

Kan vi få se urtavlan och resten av klockan? Pls ;)
 

Andrew

Cartier
Kettil skrev:
Vad får dig att datera klockans boettlock till 67? är det de sista två siffrorna i referensnummret? Jag är inte säker på att det avser årtalet. På ett par av mina egna omega har jag antagit att det avser upplagan inom referensnummret,

Då serienummret stämmer med 1963 så tror jag din svärfar minns rätt.

Kan vi få se urtavlan och resten av klockan? Pls ;)

Tack för att du delar med dig av dina tankar kring uret. Om du tittar på http://chronomaddox.com/romans.html ser du att 145.012, som står före -67 på boettlocket är ett referensnummer som hänvisar till 1967-1968.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Andrew skrev:
Kettil skrev:
Vad får dig att datera klockans boettlock till 67? är det de sista två siffrorna i referensnummret? Jag är inte säker på att det avser årtalet. På ett par av mina egna omega har jag antagit att det avser upplagan inom referensnummret,

Då serienummret stämmer med 1963 så tror jag din svärfar minns rätt.

Kan vi få se urtavlan och resten av klockan? Pls ;)

Tack för att du delar med dig av dina tankar kring uret. Om du tittar på http://chronomaddox.com/romans.html ser du att 145.012, som står före -67 på boettlocket är ett referensnummer som hänvisar till 1967-1968.

Jag sökte på Omegas vintage sida. Och det gav endast på resultat med wildcard på dubbelnolla:

http://www.omegawatches.com/spirit/hist ... s-database

Jag tror att det bästa är att kosta på €60 på ett "Extract of the Arhives".
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Fantastisk historia. Hoppas frågorna blir besvarade snart.

Kan tillägga att min Speedy från -69 (som f.ö sitter på armen idag) har 69 stämplat på insidan av boettlocket. Fick även tillbaka den från Rob E för ngn vecka sedan med ett värderingsintyg som överensstämmer med årtalet 1969 (när jag köpte den för 6 år sedan var det just viktigt med 1969, månlandning ni vet).

Blev dock själv sugen att beställa ett utdrag från Omega. Visste inte att möjligheten fanns. Tack för info.
 
Topp