• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster - what's hot, what's not

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Känner ett nästan magiskt starkt sug efter en Speedmaster. Tyvärr är klockbudgeten spräckt för inköp i den prisklassen just nu men därför tänkte jag bida min tid och läsa på lite. Vad jag förstår så står pre-moon högre i rang än nyare exemplar, har det bara med månfärden att göra eller har urverket betydelse också? Jag har sett 1969 or med det nyare urverket men ändå kallats pre- moon?

Jag har insett att ni sitter på så otroligt mycket kunskap här på forumet och hoppas ni har lust att dela med er. Gissar att mycket blir subjektivt efter tycke och smak men det finns säkert andra mer hårda fakta som jag behöver känna till för att göra ett bra framtida köp.

Har någon av er funderat på att skilja er från era speedys så är jag och budgeten i balans runt årskiftet:)

Tack på förhand
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Här finns det en hel del matnyttig info!
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster.17127/

Och en bild på det...
image.jpg
 

Icaras

Rolex
Det finns 145.022 "transitional"-speedys mellan 1968/1969 som ser ut som den tidigare 105.003 men har den nyare kalibern (861). Sen finns det ett gäng 70-talare som har tavlor som liknar pre-moon klockorna men har målad Omega-logga samt kaliber 861. Har sett annonser där folk kallar dessa pre-moon eller pre-moon dial.

Kolla in dessa:
http://www.klocksnack.se/search/855...s&c[title_only]=1&c[node]=9&c[reply_count]=25

http://www.speedmaster101.com/

http://www.lesmala.net/jean-michel/speedmaster/history.htm

http://www.lesmala.net/jean-michel/speedmaster/tablespeed.htm

http://www.omega-addict.com/differences.html

La till lite info ovan om du inte hann se det Matts
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det är bannemig bra skrivet av NiklasArvid när jag tror att det är jag själv som gjort det...

...hur ska man tolka det från en som just fått kicken från King... ....vi snackar inte NY Times el Frankfurter Allgemeine precis...

... juust kidding, dina texter har ju varit inspiration för en hel generation klocknördar, el klockapor if u will, tack för det, o tack för komplimangen... ;-)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det finns 145.022 "transitional"-speedys mellan 1968/1969 som ser ut som den tidigare 105.003 men har den nyare kalibern (861). Sen finns det ett gäng 70-talare som har tavlor som liknar pre-moon klockorna men har målad Omega-logga samt kaliber 861. Har sett annonser där folk kallar dessa pre-moon eller pre-moon Matts

nä, 105.003 har raka bandhorn, det finns inte på nån Speedy med 861. Men de tidigaste 145.022 (med 861) ser likadana ut på utsidan som 145.012 (med 321) dvs med metallogga, droppformad kronosekund, bred T swiss T

Det med 70-talare med tavlor som liknar pre-moon förstår jag inte vad det skulle va?

:)
 

Icaras

Rolex
nä, 105.003 har raka bandhorn, det finns inte på nån Speedy med 861. Men de tidigaste 145.022 (med 861) ser likadana ut på utsidan som 145.012 (med 321) dvs med metallogga, droppformad kronosekund, bred T swiss T

Det med 70-talare med tavlor som liknar pre-moon förstår jag inte vad det skulle va?

:)
Ah 145.012 menade jag ju såklart - inte 105.003! :facepalm:

Tänkte på step-dial där tavlan går i "två steg" som finns på pre-moon speedys, finns en del som kallar det 321-tavlor. Finns på en del av de tidiga 70-talarna, troligtvis användes dessa tills lagret tog slut för att sedan få de nyare tavlorna(?). Har sett några 69-or som inte har metallogga som fortfarande har den nersjunkna tavlan. Kanske jag som missat något?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ah 145.012 menade jag ju såklart - inte 105.003! :facepalm:

Tänkte på step-dial där tavlan går i "två steg" som finns på pre-moon speedys, finns en del som kallar det 321-tavlor. Finns på en del av de tidiga 70-talarna, troligtvis användes dessa tills lagret tog slut för att sedan få de nyare tavlorna(?). Har sett några 69-or som inte har metallogga som fortfarande har den nersjunkna tavlan. Kanske jag som missat något?

Icaras!

Hur går det i ditt sökande efter din speedy!?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack för all information! Budget och hjärta verkar just nu mötas kring -69 som dessutom råkar vara mitt födelseår. Hjärnan tänker remake-speedyn från 2012. Tur man har lite tid att fundera:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Juste, bilder! Bild på en 3572 som jag hade i en vecka på lån...
image.jpg


För lång lugg-lugg för mig.

Fasiken också, du och jag hade väl jämnklena handleder Ernesto sist vi träffades, kanske ska prova ordentligt innan jag bestämmer mig?!

Eller köra lite hårdare på gymmet:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Fasiken också, du och jag hade väl jämnklena handleder Ernesto sist vi träffades, kanske ska prova ordentligt innan jag bestämmer mig?!

Eller köra lite hårdare på gymmet:)

Jag vill minnas att vi hade lika "stora". Du kanske klarar dig om din handled är plattare än min, alternativt börjar lyfta tyngre ;)
 

DrDre

Patek
Juste, bilder! Bild på en 3572 som jag hade i en vecka på lån...
image.jpg


För lång lugg-lugg för mig.

Jag skulle föreslå att du testar en med rem istf med den där länken. Jag har en liknande den på bilden, dvs med den typen av länk, och den byttes ut direkt. Länken är imho alldeles för kraftig för den ganska smäckra boetten. Äldre länkar är tunnare och mkt snyggare.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag skulle föreslå att du testar en med rem istf med den där länken. Jag har en liknande den på bilden, dvs med den typen av länk, och den byttes ut direkt. Länken är imho alldeles för kraftig för den ganska smäckra boetten. Äldre länkar är tunnare och mkt snyggare.

Håller med, länken är inte min favorit. Körde svart krokodil för det mesta! Däremot kvarstår problemet med längden lugg-lugg pga bandhornen. Klockan var utanför handleden...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur lång är speedyn? Diametern är ju en sak men är den extremt lång mellan hornen? Jag bär ju feta seikodykare emellanåt utan att störas av det alltför mycket. Är det skillnad på längden mellan de raka och böjda hornen?
 
Topp