• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

Ernesto

Patek
2-Faktor
Den är fin, Speedyn. Speciellt på vintageband.

NWQ3RZx.jpg


(Hodinkee)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ska du ha en Speedmaster så ska du ha en manuell Professional, allt annat är bara trams. Ju äldre desto bättre! :)

+1!

En första grovindelning av kungaföljden är:

Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret på baksidan för pre-moon)

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!

Resten = kusiner, tremänningar, wannabees, Omegas kannibaliserande varumärkessnyltning av mindre intresse... :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ernesto, pröva modellen innan ev. köp. Har själv varit på väg att köpa en men upplevde klockan som för stor ock valde därför att avstå...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ernesto, pröva modellen innan ev. köp. Har själv varit på väg att köpa en men upplevde klockan som för stor ock valde därför att avstå...

Testade Andreas innan han sålde den. Står ju och väljer mellan en Speedy, GMT, Sub och Reverso. Har inte bestämt mig alls så jag får bara börja spara och bestämma mig när det är dags!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Finns det massa olika verk i "månklockan"
Är det inte 4-siffror i de nyare? 1861 typ?
 

Icaras

Rolex
y9y7esev.jpg

Denna är sjukt tuff! Skulle tydligen vara så att tavlan är urkarvad ur en meteorit :D


OnT: Är 3570.50 förstor så är det att leta vintage. Reduced är inte speciellt vacker... den fula ankungen av speedmasters :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker månklockan bär klart större än en sub. Tyvärr går den bort för mig pga storleken.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ovettiga på reduced om det vill sig illa.
Btw, om du är van med mindre klockor, gå i linjen JLC. För både Omega och Rolex har ju bra mycket större boetter när det gäller de klockor du var intresserad av nu.

Jag har bara mindre klockor just nu, känner att det hade varit trevligt med en större klocka. Dessutom är Speedyn en sån ikon! Har inte bestämt mig ännu om nästa klocka, jag kollar mina alternativ och bygger på information för att välja "rätt".
 
Topp