• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

D

Deleted member 1154

Guest
Men en sån 1969 ska ha 861 verk och häst på baksidan?

Finns det potensial till värdeökning?

Och till sista frågan, är de driftsäkra som bruksur?
 

Khaleesi

Omega
Nu när alla spammar frågor:

Vad ska man ge för en Reduced i hyfsat skick?
Är det sant att dom är dyrare att serva? Läst lite på Internet om att dom ska vara "korkat" byggda typ...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tåls att nämna du sportar en PloProf.

För normalbyggda handleder funkar speedyn.

Om ni vill hitta ett samlar exemplar. Hosta upp flis och göm den i ett bankfack.
Bild nedan är på ett bra ex:
e6d7f74d40f26a3987945724ab372692.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hitta en för 15 k så maybe, du köper väl inte en speedy för att smutsa ner den med ordet "bruksur" utveckla här.

Okej så här är det , jag kan inget om äldre Speedmasters men jag tycker det är svårt med att man vill ha en fin klocka till så låg peng som möjligt (då pengar aldrig finns för lyxkonsumtion igentligen), och skulle man då mot förmodan lägga 15-17000 vill man ju få maximalt för den slanten, självklart förstår jag att en i nyskick från 1965 med originallänk kanske kostar 35000 medans en sliten från 1975 utan länk kanske kostar 15000kr, det ironiska i detta är att 35' kanske är billigt och 15' dyrt just för att jag inte är insatt.

Vad jag menar med "bruksur" är ju om man helt enkelt vågar och ska använda den och om service och annat är prisvärt, eller om man ska ha den i en ask eller bankfack och titta på den 1 gång per år och sälja den som pensionsförsäkring 2040? Visst pengar är väl kanske bäst att ha innan man skaffar klockintresse, men så är nog fallet för flera av oss icke rolex-nördar :)
 

fc2

Rolex
Potentiell prisökning på 861:a från 60-70-tal är inte jättestor tror jag. Finns bättre klockor att köpa om man endast kollar på investeringmöjligheten.
 

Limpas

Cartier
Passar på med ett par nybörjarfrågor jag med. Har sett att vissa har mer spetsiga visare, medan andra har de som är lika breda nästan hela vägen. Är det de äldre som har spetsiga, eller hur är det?

Kan man säga på ett ungefär hur ofta de behöver servas, antar att det beror lite på ålder osv, men ändå?
 

fc2

Rolex
Lite svårt att veta vad du menar med "spetsiga visare" men jag ska göra en tolkning.

Den första Speedyn, CK2915, hade spetsig visare för minuten och sedan stor "pil" för timvisaren. Denna layout återfinns idag på Broad Arrow-modellerna samt på den re-issue 1957 som kom -98.

Den andra modellen, CK2998, har dauphine hands vilka också kan kallas "spetsiga" antar jag. Dessa visare återfinns på den First Omega in Space som det pratas om högre upp i tråden samt de nya Speedmaster -57 cal. 9300 som kom förra året.

Sedan har vi en mindre känd variant av visare som återfinns på 105.002, 105.003 och ev. på tidiga (eller alla?) 105.012. Dessa är raka precis som på vanliga Professional men har en " spetsigare" spets.

Om du vill veta mer kan du googla följande:
CK2915
CK2998
Broad Arrow
Speedmaster 57 9300
 

Limpas

Cartier
Tack fc2 och Singular! Det var visarna på CK2998 jag syftade på när jag skrev "spetsiga".

Speedyn är riktigt intressant och man blir ju riktigt sugen när man börjar läsa om den och dess historia. Vanliga professional är nog snyggare med de rakare visarna, men FOIS har ju en också en härlig historia och är lite mer udda så man skulle stå ut med en sån också :)
 

fc2

Rolex
Om du inte är väl insatt i vintae Speedmaster-marknaden skulle jag rekommendera dig att satsa på en First Omega in Space och inte en CK2998. De senare är kanoners men fallgroparna är många och det finns en hel del frankens och ickeoriginal där ute även om säljarna ofta hävdar motsatsen. Sedan har vi prislappen som börjar bli väl hög på dessa rariteter men det kanske är något som du Limpas inte behöver bry dig om? FOIS börjar komma ner lite i pris begagnat.
 

Limpas

Cartier
Ja, du har förstås rätt i att det kan vara dumt att försöka leta upp en vintage det första man gör utan att läsa på riktigt ordentligt först. Dock tror jag att en vanlig pro lockar mer än de med dauphine hands. Student som jag är så är nog inte någon Speedy över huvud taget aktuell än på ett tag :(

När man googlar runt lite så verkar det finnas hur många olika varianter som helst och det står olika överallt. Någon hävdar att det var en viss referens som var den första i rymden, medan någon annan säger något helt annat. Dock verkar de flesta vara överens om att det var CK2998 som var referensen på den klockan som var i rymden först. Så då är ju frågan om man vill ha den som var i rymden först eller den som var på månen först? :) FOIS verkar ju ha safirglas, vilket gör den lite mindre attraktiv. Klart mysigare med plexi :)

Vad betalar man för en begagnad FOIS? Kom inte de ganska nyligen?
 

fc2

Rolex
Jo de kom ganska nyligen men priset går klart nedåt.

CK2998 var den första Speedyn i rymden, därför som FOIS liknar CK2998. Däremot var det inte den första modell som NASA köpte in officiellt utan den klocka som användes av astronauten privat. Andra astronauter hade andra märken, Rolex, Breitling.

Lättast om du vill åt vintage SPeedmaster är att gå på en cal. 861 från 70-talet. Finns många och priserna är riktigt låga sett till vad man får. Cal. 321 blir gensat jobbigare även om de klockorna har högre status.
 
Topp