• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

Limpas

Cartier
Ja, en 861 verkar helt klart mest prisvärd men det är ju helt klart mer status i 321. Har läst att 861 ska vara mer exakt än 321, är skillnaden stor?

Såg även någonstans att Omega jobbar på en Speedmaster som ska certifieras för expeditioner på mars, där den behöver utstå de låga temperaturerna. Stod något om år 2030. Helt klart intressant! :)
 

BjörnE

Omega
Var inne och klämde på en speedy hos min lokala AD idag... Klart sugen! Kanske är en bra årsklocka... 1985. Såg att det gick en Speedy Pro -85 för 12 lök på K&S nyligen... Det var ett bra pris... Humdidum...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ja, en 861 verkar helt klart mest prisvärd men det är ju helt klart mer status i 321. Har läst att 861 ska vara mer exakt än 321, är skillnaden stor?

Såg även någonstans att Omega jobbar på en Speedmaster som ska certifieras för expeditioner på mars, där den behöver utstå de låga temperaturerna. Stod något om år 2030. Helt klart intressant! :)
2030??? Trams, funkar bra i Norrbotten 2014.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag lär väl vara den enda som vill ha en sånhär.

bepymezu.jpg

Nej. Den är cool!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Visst pengar är väl kanske bäst att ha innan man skaffar klockintresse, men så är nog fallet för flera av oss icke rolex-nördar :)

Alla vill vi ha pengar :) Även vi Rolexnördar.

Köp en fin 861 med länk från 90-talet för runt 15 och testa vetja. Får du mersmak går det lätt att flippa och köpa en annan "finare".
 

fc2

Rolex
Alla vill vi ha pengar :) Även vi Rolexnördar.

Köp en fin 861 med länk från 90-talet för runt 15 och testa vetja. Får du mersmak går det lätt att flippa och köpa en annan "finare".

Bra ide. man kan alltid köpa en 321.a senare när pengar finns (förutom CK2915 för så mkt pengar kommer jag nog aldrig ha till en klocka.)
 

Obeedoobe

Friends of KS
Är det någon på forumet som äger eller har ägt en Alaska Project? Kan inte se mig riktigt mätt på den.

ju2e2ane.jpg

(lånad bild)

Mvh
 

Obeedoobe

Friends of KS
Jag letade intensivt ett tag, hittade tyvärr bara nya i staterna eller svindyra beg. Inom eu.
Ha begäret är fortfarande stort

Det är något som lockar, kanske alla tillbehör:). Då är det alltså svårt att få tag i dom till ett vettigt pris? Googla man så drunknar man inte precis i försäljningsannonser. Lycka till om du fortfarande letar. Riktigt cool!

Mvh
 

jaqob

Omega
Hej!
Så trevlig tråd detta, så fortsätter lite på den.
Som jag skrivit lite om på TTT så är jag ute efter en klocka till mig själv i 30års present, och blir mer och mer inne på att speedmastern är ett bra val, framförallt eftersom det är en klocka jag drömt om till och från under många år.
Givetvis vore det skoj med en "årsklocka", men om man bortser från det, vad är bästa köpet om man vill ha en så bra klocka som möjligt för ett så bra pris som möjligt?

Men bra klocka i det här fallet menar jag en klocka i bra skick, med lågt servicebehov, som kommer att hålla länge även när det mest troligt kommer att användas dagligen under lång tid framöver. Andra värden, som kan sammanfattas med samlarvärde, så som ovanlighet, precis rätt verk osv, är inte alls lika viktiga. (Alltså, jag vill ha en så bra klocka som möjligt under så lång tid som möjligt, men att kunna få tillbaka pengarna är inte prio 1).



Att man bör satsa på en 3570.50.00 (Reduced är ointressant på grund av sin storlek) verkar ganska givet, men vilka är mest prisvärda? När jag tittar verkar det vara en klassisk badkarskurva, där 90-05 eller något sådant är billigast, och sedan är både nyare och äldre dyrare.
Så, utifrån detta, finns det någon anledning att inte leta efter en så ny som möjligt, då dessa oftast inte är dyrare än "gamla" klockor?
 

pederr

Cartier
Jag är ute efter samma klocka och resonerar som du. Om beg pris ligger på 18'-20' och en service står på tur är man ju i princip uppe på faktiskt pris för en ny hos svensk AD alt gråhandlare.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inte om hans ålder i profilen stämmer. Denna gubben var i 70-års åldern. Den lilla flärpen på claspen hade gått av och han ville få en ny ditlödd. Fru guldmed backade dock ur (hehe) och han skulle nog försöka byta den i stället.
 

jaqob

Omega
Omega Speedmaster 35105000. Någon input?

Gäller bara att veta att de ska vara klart mycket billigare än Pro-modellerna, så att man inte tror att man gjort ett kap bara för att man hittar en lite billigare.
För mig gick den bort på grund av storleken, men om man kan leva med den så är ju automatisk ingen nackdel...
 
Topp