• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

Niclas

Omega
44mm i titan, titanlänk, kolfibertavla, saphirglas, GMTkomplikation med 3603-verket.
Inte så blurring i verkligheten som på bilderna :).

http://www.omegawatches.com/collection/speedmaster/hb-sia/co-axial-gmt-chronograph/32190445201001

HB_SIA_Delamain.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Patrik J

Rolex


Kollade på den på Kaplans.Billig men för mycket som är bytt (baklock, bezel, visare, länk) för att den ska vara riktigt intressant.

Urets har, som du säger, fel krono-sekund.

Röstar helt klart på Chrono24 i den här trion. Välrenomerad säljare dessutom.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

När bytte man från det gamla boettlocket, med bara sjöhästen, till det nya 'certefied by nasa'-locket? Det gamla är förbaskat snyggt.

Kan bara konstatera att det är sådär dom ska se ut. Jäklar vad snygga. Och jag gillar ju knappt Speedy...
 

Patrik J

Rolex
När bytte man från det gamla boettlocket, med bara sjöhästen, till det nya 'certefied by nasa'-locket? Det gamla är förbaskat snyggt.

Kan bara konstatera att det är sådär dom ska se ut. Jäklar vad snygga. Och jag gillar ju knappt Speedy...


-69, någon gång efter månlandningen. Fram till -71 såg det dock annorlunda ut än i dag. (bild fräckt snodd från nätet)

4G8Hca6.jpg
 

Icaras

Rolex
Bumpar denna informativa tråd och konstaterar att jag borde nog ha köpt denna:
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2691/vara/1029990
Måste vara ett bra pris för en cal 321.

Uret vintage har denna : http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-pv-23280.html
"Sekundvisaren" har en annan tråkigare form, ska det vara så?

Denna ser trevlig ut:
http://www.chrono24.com/en/omega/19...watchTypes=U&yearBought=1971&yearBoughtmore=1

Kanske det är ett bra köp?
Snacka om att tänka samma sak. Vaknade vid 9-tiden i morse och första tanken var att bumpa och fråga lite i speedy-tråden. Med sömniga ögon klickar jag in i tråden och ser att du bumpat den... :)

Till frågan, vad får man ge för en kosher och fullset 145.0022 från tidigt 90-tal? Vad ingick i fullset under denna period?
Sjukt sugen... :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ofta läser man att en vintage Speedy inte tål vatten. Är det så pass att den inte ens klarar lite fukt och svett, även om den är tät?
 

Icaras

Rolex
Mindre än snittet. Tänker mer vid tropiska klimat.
Har också letat efter dess vattentålighet, hittar inte det någonstans mer än att de förbättrade modellerna runt 1969 (kanske '68 när cal 321 byttes ut?), bland annat förbättrade packningar för pushers. Hur gör urmarkaren när de trycktestar en vintage speedy (om de ens gör det), hur vet de hur hårt den ska testas? :confused:

Oavsett så bör den ju tåla svett!? Men kanske inte klockan jag skulle använda för att röjja i djungeln :woot:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vilket borde innebära att den klarar svett, lite regn och diskvatten. Men avtorkning så snabbt som möjligt kanske :nailbiting:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jaa, så har jag uppfattat det också, simma och yt snorkling. Men jag skulle aldrig göra det med min Speedy :woot: :nailbiting:
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har också letat efter dess vattentålighet, hittar inte det någonstans mer än att de förbättrade modellerna runt 1969 (kanske '68 när cal 321 byttes ut?), bland annat förbättrade packningar för pushers. Hur gör urmarkaren när de trycktestar en vintage speedy (om de ens gör det), hur vet de hur hårt den ska testas? :confused:

Oavsett så bör den ju tåla svett!? Men kanske inte klockan jag skulle använda för att röjja i djungeln :woot:
Vilket borde innebära att den klarar svett, lite regn och diskvatten. Men avtorkning så snabbt som möjligt kanske :nailbiting:

Så en vintage Speedy skulle alltså inte vara optimalt på restaurang när man ibland får diska och tömma en extremt fuktig/varm diskmaskin?

En modern 3570.50.00. kanske funkar bättre?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hehe, jo det skulle nog funka, den tål en hel del, men dels är det ju plexi och dels är den alldeles för distingerad för den miljön haha :) Nä, bara skoja, det skulle nog funka..är den bara tryckt så inga problem;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hehe, jo det skulle nog funka, den tål en hel del, men dels är det ju plexi och dels är den alldeles för distingerad för den miljön haha :) Nä, bara skoja, det skulle nog funka..;)

Det är kul med finare klockor på jobbet! Ofta kommer det in gäster med Rolex, IWC och Panerai. Alltid kul att titta, och klämma på varandras vid tillfälle. En gång kom det till och med fram en man till mig och började prata klockor :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Sånt är faktiskt jättekul. Händer inte ofta tyvärr. Har man tur kan man sitta bredvid nån på t ex flyget som har en fin klocka, och jag brukar ge en komplimang, om personen verkar öppen för det. Tur att min ek chef är intresserad, även om han som bäst sportar en AT Chrono, och det är inga dåliga grejjer sådär, men den enda riktigt fina han har :)
 

Icaras

Rolex
Så en vintage Speedy skulle alltså inte vara optimalt på restaurang när man ibland får diska och tömma en extremt fuktig/varm diskmaskin?

En modern 3570.50.00. kanske funkar bättre?
Jag tror nog att även den äldre tål lite väta och fukt men skulle nog varken hålla den under kranen eller utsätta den för extrem fukt flertal timmar om dagen. Då är nog en nyare 3570 ett bättre val.
 

Icaras

Rolex
Någon som vet vad som medföljde speedys från tidigt 90-tal? Även vad man bör ge för en sådan (med eller utan fullset) i gott skick? Är lite i tankarna att köpa men hade varit bra med lite mer info, finns för få på chrono24 för att få en uppfattning om pris :)
 

JAkesson

Omega
Ett litet inlägg i debatten om du jagar en ny, jag höll på att vela fram och tillbaka tills mitt pussel föll på plats.

Jag hade bestämt mig för 3573.50 (safir fram och bak). Tog på mig denna, men avskydde glaskanten som jag
inte kunde sluta se när jag tittade på urtavlan i vinkel. Provade en 3570.50 med hesalit och det var som en helt
annan grej. Jag föll på studs och köpte den.

Nu i efterhand med lite mer i bagaget dock så hade jag nog letat efter en 3572.50 med heaslit fram och
glas på baksidan för att se urverket.. men gillar den gedigna baksidan på 3570.50 med.
 
Topp