Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega speedmaster

Diskussion i 'Diskussion' startad av Chuck, 29 december 2012.

1. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Jag blir förvirrad av de olika modellerna på Omegas websida. Jag vill veta vilken modell som har manuellt verk och glasbaksida, någon som vet?

2. Andreas.nilsson

Andreas.nilsson Bonde

Det är bara 3573.50 som har glas baksida men den har dessutom safirglas på ovansidan också. Det fanns för ett antal år sedan också en med plastglas fram och glasbaksida den hette 3572.50 om jag inte minns fel.

3. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Precis som Andreas skriver så är 3573.50.00 den vanliga månklockan, fast med kaliber 1863 (lite vässad dekoration) och glasbaksida. Vill man ha en handjagad Speedy med glasbaksida så är det den här som gäller. Har du gott om pengar och vill ha en riktigt udda Speedy, med just manuellt uppdrag och glasbaksida, så finns även den mer än dubbelt så dyra 311.33.42.50.01.001 att tillgå, en limiterad utgåva som ser ut så här...

...och som får sin kraft från smäckra kaliber 3201 (lånad bild nedan), egentligen ett 3313 med bortplockad rotor och med blånerade skruvar och ett blånerat kolumnhjul. Precis som kaliber 3313 är det ett tekniskt sett utsökt urverk, men jag tycker ändå estetiken, som annars är ett mycket starkt kort hos kaliber 3313, här tappar lite då det så uppenbart syns att det egentligen ska sitta en rotor centralt och att bryggan har fästen och är anpassad för rotorn med dess modul för uppdragning av fjädern. Om Omega hade lagt ner lite mer möda och konstruerat en individuellt anpassad brygga för just den här kalibern så hade urverket varit estetiskt fulländat.

4. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Någon som orkar ta sig tiden att ge en väldigt simpel förklaring till hur en kolumnhjulskronograf är överlägsen en lever-actuated?

5. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Den rent funktionella fördelen är väl att kronografer som styrs med ett kolumnjul har en mer direkt kontroll; de startar exakt och silkeslent utan de små skutt eller hopp som annars hör till. Jämför man ett ETA 7750 med ett Omega 3313 så är det en himmelsvid skillnad i känslan när det gäller handhavandet av kronografen. Annars finns det mest bara nackdelar med kolumnhjulskronografer; de är mer tekniskt komplexa, dyrare att tillverka och mer besvärliga att serva. Jag ska se om jag imorgon inte kan hitta en några år gammal men väldigt läsvärd artikel i WatchTime som jag läste för ett tag sedan.

Vänligen
    Forumets undersköterska

6. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Tackar för svaret :) jag som tycker min 7750 chrono har schysst känsla :p får kanske prova på en riktig kolumnhjulskronograf någon gång iom att jag är kronografnörd

7. Johan M

Johan M Borgare

Se om du kan gå och titta på en speedy med safirglas innan du bestämmer dig. Jag tycker inte att de passar med safirglas eftersom de får en ful grå ring mellan tavlan och tachymeterskalan. Det syns tydligt på undersköterskans bild ovan.

Kan du tänka dig en begagnad klocka och har lite tålamod så kan en speedy med hesalit på ovansidan och safir på undersidan vara värd att vänta på. De är dessutom ganska eftertraktade bland hesalit-talibanerna :)

8. Andreas.nilsson

Andreas.nilsson Bonde

9. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
  10. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Tips på mycket billig och bra kolumnhjulskronograf är ngn 6138 från Seiko (vintage)

/Stefan

11. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag har hittat en mycket läsvärd artikel i ämnet, kallad "Pro & Con - Column-wheel vs Slideway Switching, Wheel or no wheel" från Watch Time's decemberutgåva år 2008. Har den på pdf-fil, så om någon vill ha den så skicka mailadressen via pm så skickar jag artikeln bifogad som pdf. Verkar inte som om man kan bifoga filer i pm vad jag kan se.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Mårtenssons ur Brookfield