• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

Gusten

Breitling
Hej!

Ny på detta forum och håller på att lära mig klockor och bygga på min kollektion :)

Jag är intresserad av en Omega Speedmaster men inte riktigt säker på vad jag ska ha. Något speciellt man ska tänka på? Funderar på en Automatic, 3510.50, men även professional med länk. Är det någon större skillnad på dessa? Vad kan man tänka sig för prislapp på dessa?

Tack för ett grymt forum :)

Gustaf
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen hit!
Testa sökfunktionen och sök efter Speedmaster. Du kommer att få massor med träffar eftersom det här diskuterats mycket tidigare.
Lycka till!:)
 

Gusten

Breitling
Tackar! Okej kanon, ska kika runt på det! Jag förstår det som att reduced är mindre och har extra siffror på tavlan. Försåt också att det flesta vill ha en professional, finns det någon annan anledning än storleken på klockan varför du håller på en professional @Ruben ?

Gustaf
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tackar! Okej kanon, ska kika runt på det! Jag förstår det som att reduced är mindre och har extra siffror på tavlan. Försåt också att det flesta vill ha en professional, finns det någon annan anledning än storleken på klockan varför du håller på en professional @Ruben ?

Gustaf

Professional är den "riktiga" månklockan, det är inte reduced. På pro'n får du dessutom ett kronografurverk och inte ett vanligt urverk med kronografmodul som du får på reduced (= dyr service). Proportioner på reduced är också åt helsike :p Om du har möjligheten att kolla på båda i verkligheten så blir nog beslutet enkelt att fatta.

Att köpa en speedy reduced är bara dumsnålt, då är det bättre att spara eller köpa en annan klocka.
 

Gusten

Breitling
Okej förstår. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se båda, utan endast professional, vilken var en skönhet! Men ska försöka hitta på något sätt att se på klockorna och jämföra de i verkligheten. Tack för bra info @Bingoraalf !
 

Ruben

Rolex
Tackar! Okej kanon, ska kika runt på det! Jag förstår det som att reduced är mindre och har extra siffror på tavlan. Försåt också att det flesta vill ha en professional, finns det någon annan anledning än storleken på klockan varför du håller på en professional @Ruben ?

Gustaf

Det finns reduced 2 också som inte har siffrorna. Dessa ligger runt 20k.
Men det är som @Bingoraalf säger, det skiljer inte några enorma summor mellan reduced och pro'n. Köper man en reduced och måste serva den inom de närmsta åren hade man lika gärna kunnat köra på en PRO. Blir samma pengar nästan.

Köp reduced om det är reduced du VILL HA. Är det en PRO du vill ha så spara lite till och köp en PRO.
 

Gusten

Breitling
Okej kanon, då har jag lite mer kött på benen. Absolut, kommer inte köpa en klocka jag inte vill ha. Det lutar mot en Professional Moonwatch, hyfsat nyligen servad, man får väl räkna med ca 20-25 k? @Ruben
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nyservad ( med dokumentation) får du nog betala minst 25 för i dagsläget. Sen finns det nog billigare som är
"genomgången av urmakare"
"provtryckt och nyruckad"
"Inget servicebehov enligt urmakare"
"Hög amplitud"
Vilket innebär en chansning i fråga om servicebehovet.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Alla "månklockor" (professional) har manuellt urverk som i princip har varit detsamma sedan slutet på 60-talet
 

Icaras

Rolex
Kanon, tack för all hjälp! Nu känner jag att jag har mycket bättre koll :) Nu blir det att leta!
Ring till alla ADs och fråga vad de kan tanka sig dra av på priset om du är beredd på att dra kortet. Rob E hade ett erbjudamde för oss medlemmar i julas, 32k för en helt ny! Nu tror jag inte att det går lågt men någonstans där i krokarna är inte orimligt.
 

Gusten

Breitling
Absolut det är en ide, ska kika på vad de hamnar på då. Men om jag fattat det rätt så finns det en "vanlig" professional och en professional moonwatch och den senare är manuell istället för automatisk?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Servicekostnad enl. Krons urs prislista
image.png
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej!

Ny på detta forum och håller på att lära mig klockor och bygga på min kollektion :)

Jag är intresserad av en Omega Speedmaster men inte riktigt säker på vad jag ska ha. Något speciellt man ska tänka på? Funderar på en Automatic, 3510.50, men även professional med länk. Är det någon större skillnad på dessa? Vad kan man tänka sig för prislapp på dessa?

Tack för ett grymt forum :)

Gustaf
Hej och välkommen hit!
Speedmaster Pro är en av de trevligaste och vackraste klockor som någonsin gjorts enligt mig. Snoka upp speedmastertråden och börja frossa!:)

Mvh
John
 

Henrik L

Breitling
Där ligger ute en på k&s för 22k, dock utan tillbehör (tror jag).
Sen finns där en på gripenbro för 26k, underbart snygg men tyvärr utan länk.

Det är helt enkelt en fantastisk klocka att bära, så tveka inte att köpa en!
 
Topp