• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedy PRO - Tråkig???

...jag har som ni kanske kommit ihåg varit liiite sugen på en Speedy PRO på kroko, typ en sån här.

5757950798_d20ab937b2_b.jpg


MEN oavsett hur snygg jag tycker den känns lite tråkig men så är det kanske med klassiker som Speedy och Subben och jag är svag för klassiker...

Vad tycker ni?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Att Speedy är en ikon råder det inga tvivel om... Men som modell tilltalar den inte mig till den grad att jag skulle köpa en, i prisklassen och inom Omega hade jag tagit en Planet Ocean 2500 alla dagar i veckan över en Speedy. Men därmed inte sagt att den inte är cool med historiken osv.
 

KalleKnuda

Cartier
Jag har inte tröttnat på min 3570. Fortfarande kärlek varje gång man kollar på handleden :)
Har f.ö precis klickat hem ett svart läderstrap med viklås :p
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Otroligt vacker klocka. Bland topp 3 av det bästa Omega har spottat ur sig. Kommer aldrig att sälja min speedy då det är en klassiker som funkar i alla situationer för utom djupdykning.

Och mot vad 80talisten verka tycka, så tycker jag helt tvärtom. Speedmaster pro är absolut det bästa och roligaste man kan få för runt 15k.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Otroligt vacker klocka. Bland topp 3 av det bästa Omega har spottat ur sig. Kommer aldrig att sälja min speedy då det är en klassiker som funkar i alla situationer för utom djupdykning.

Och mot vad 80talisten verka tycka, så tycker jag helt tvärtom. Speedmaster pro är absolut det bästa och roligaste man kan få för runt 15k.

Om man tänker på att få vintage-klockor är servade när man köper dom, tycker jag precis som du, att speedyn är bland de roligaste man kan köpa för 15k. I jämförelse med datejust som också ligger i samma prisklass blir oftast slutpriset på en Rolex mycket högre då servicekostnaden är så mycket dyrare. och jag hatar oservade klockor.
 

KalleKnuda

Cartier
Om man tänker på att få vintage-klockor är servade när man köper dom, tycker jag precis som du, att speedyn är bland de roligaste man kan köpa för 15k. I jämförelse med datejust som också ligger i samma prisklass blir oftast slutpriset på en Rolex mycket högre då servicekostnaden är så mycket dyrare. och jag hatar oservade klockor.


Jag kanske är helt ute och snurrar nu men är det inte betydligt mycket dyrare att serva en speedmaster pro jämfört med t.ex en datejust?
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Helt med dig. Är lite sugen på en Speedy men precis som du tycker jag den är lite tråkig av nån anledning. Kanske för att den är ett av de givna valen för de måttligt eller nyfunna klockintresset. Känns lite som att jag diggar den endast för att det är en klassiker. Dock nog något man måste prova ändå.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag kanske är helt ute och snurrar nu men är det inte betydligt mycket dyrare att serva en speedmaster pro jämfört med t.ex en datejust?

då få fristående urmakare ens kan få delar till rolex så brukar priset (hos tex. Nymans) börja på ca 5k. Och jag tror speedmasters Lemania-verk är betydligt billigare att fixa till, trots chronograph-funktionen.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det tror jag definitivt du har rätt i. En datejust är som en Volvo 240 i urverket , typ...Kronografer i allmänhet är dyra att serva.

kanske dumt av mig att spekulera då jag aldrig ägt eller behövs serva en speedmaster. Men bara för att verket är enkelt är det inte så många urmakare som har möjlighet till nya delar och därför trodde jag en speedmaster var betydligt billigare att fixa till.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
men självklart beror det nog på VILKET av speedmasters alla olika urverk som behövs servas. någon med erfarenhet som kan uttala sig om vad som är dyrast - serva en speedmaster eller datejust?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Enligt Bergströms brukar service på en 3570.50 landa runt 5tkr

Exakt, men bergströms är AD, går du till fristående urmakare blir det betydligt billigare. något som är lättare ifall du ska serva en Omega och inte en Rolex. Jag tror precis som du, att priset är ungefär detsamma om man går till en AD, men att en fristående urmakare har enklare att serva en Speedmaster än en datejust på grund av att Rolex strypt tillgång till delar så hårt på sistone
 

Mr Chance

Kalmar
Tycker inte Speedy Pro är tråkig, snarare en av de absolut snyggaste kronografer som producerats. Jag tänker definitivt skaffa en någon gång, gärna mögel!

Köp! :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kanske är lite trångsynt men ska det vara speedy känns det som det ska vara runt 145.012 eller tidigare om man är ute efter historien som ligger bakom, annars är speedmastern i sig en fin klocka givetvis, men att bära det som valdes till Apollo är för mig något unikt. Menar detta utifrån historia etc. Annars återigen är speedyn en fin klocka, Sålänge det är hexa/plexi ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Den är rätt trevlig, men stör mig lite på de vita visarna, det gör det hela lite "plastigt". Är säkert jättebra för tydligheten, men tror den skulle se snyggare ut med visare i vitguld.

Skulle omega erbjuda den klassiska modellen i panda dial + vitguldsvisare så vore det mumma
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tråkig tycker jag inte, passar ju på i princip alla band och bra storlek och fin finish. Hade gärna haft en själv :D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
...jag har som ni kanske kommit ihåg varit liiite sugen på en Speedy PRO på kroko, typ en sån här.

5757950798_d20ab937b2_b.jpg


MEN oavsett hur snygg jag tycker den känns lite tråkig men så är det kanske med klassiker som Speedy och Subben och jag är svag för klassiker...

Vad tycker ni?
Finns väl en anledning att "klassiker" blir klassiker och det är knappast att de är tråkiga... Gäller alla slags klassiker, vill jag påstå. Jag ser inget likhetstecken mellan "klassiker" och "tråkig". Tvärt om. Sanna klassiker är klassiker just för att de aldrig blir tråkiga.

En - enligt min mening - attraktiv variant till den på bilden är den förra året släppta "first watch worn in space".

A
 
Finns väl en anledning att "klassiker" blir klassiker och det är knappast att de är tråkiga... Gäller alla slags klassiker, vill jag påstå. Jag ser inget likhetstecken mellan "klassiker" och "tråkig". Tvärt om. Sanna klassiker är klassiker just för att de aldrig blir tråkiga.

En - enligt min mening - attraktiv variant till den på bilden är den förra året släppta "first watch worn in space".

A

Känns inte såå tråkig här... :banghead:

För mig MÅSTE den vara på kroko, gillar inte länk på ej vattentäta klockor....

489249d1312911886-speedy-pro-w-new-shoes-012.jpg
 
Topp