• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedy PRO - Tråkig???

plattfot

Rolex
Jag gillar Speedmastern - är inne på min andra utan planer att göra mig av med den. Dock har jag väldigt svårt att se att en Speedy skulle få stanna länge i din samling. Spara slantarna till den där AD Divern du funderat på tidigare.
 
Jag gillar Speedmastern - är inne på min andra utan planer att göra mig av med den. Dock har jag väldigt svårt att se att en Speedy skulle få stanna länge i din samling. Spara slantarna till den där AD Divern du funderat på tidigare.

Vaddå samling? är ju tomt så det ekar ekar ekar ekar osv....

Nja, känner att jag kanske måste testa ändå....men divern hägrar men inte lika klart längre....
 

JayJay

Rolex
Utan att ha orkat läsa någon av de övriga svaren så svarar jag så här: Nej speedyn är inte tråkig. Det är liksom inte en slump att det är en klassiker. Å andra sidan är den heller inte ett vågat val, vilket potentiellt kan göra en klockgarderob/samling "tråkig" (läs: ospännande). Så med andra ord tycker jag att de är skitfina och skulle gärna ha en själv men om mina övriga klockor bara bestod av andra klassiker som är "safe" i alla lägen så hade jag kanske valt ngt annat bara för att...
 

Mykeys

Cartier
Jag förstår precis vad du menar när du tycker att den är lite tråkig. Det tyckte jag oxå framtill att jag provade en på armen. Den första Speedyn som jag såg live va en pre-moon i helt fantastiskt skick så då är det i konstigt att man blir såld. Men sen när jag provade en splajs-ny i butik så satt förvånansvärt mycket av känslan kvar även i en nyproducerad. Därför har jag blivit grymt sugen på en - oavsett om den är ny eller gammal! Är däremot ingen fan av länken på de nyare, så blir den en sån kommer den mest att bli buren på andra band.
 
En annan klocka jag funderat på är en IWC portuguese, nästan dubbelt så dyr och ovanligare och kanske lite roligare men tycker nog ändå Speedyn är snyggare...

img_0147.jpg


portuguese_resized_02.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
En annan klocka jag funderat på är en IWC portuguese, nästan dubbelt så dyr och ovanligare och kanske lite roligare men tycker nog ändå Speedyn är snyggare...

portuguese_resized_02.jpg

Den är bra, men ser oproportionerlig ut med sån liten krona. Speedmastern är ju en ganska stor klocka men känns så ändå så bra på handleden på grund av tryckknapparna.
 

ErikGBG

Audemars
Om du inte vill köra länk ändå så spöar den där speedyn med hästlängder! Hade jag inte föredragit länk på mina klockor hade det sär varit mitt första köp!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har/hade en 321:a som jag tycker är skitcool. Problemet är att jag tycker den är astråkig när jag väl har den på armen. Lösningen har blivit att min bror köpt den av mig för 10k mot att jag får köpa tillbaka den lika billigt om han någonsin tröttnar. På hans arm är den skitgo men varje gång jag testar den så känns den bara bleh...

Känner du inget direkt ha-begär. Passa. Sjunger den till dig. Köp!

fdgZGMA.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har/hade en 321:a som jag tycker är skitcool. Problemet är att jag tycker den är astråkig när jag väl har den på armen. Lösningen har blivit att min bror köpt den av mig för 10k mot att jag får köpa tillbaka den lika billigt om han någonsin tröttnar. På hans arm är den skitgo men varje gång jag testar den så känns den bara bleh...

Känner du inget direkt ha-begär. Passa. Sjunger den till dig. Köp!
.

fdgZGMA.jpg




Samma här, förälskad i iden om att äga en men varje gång jag ser den så tycker jag den är lite trist (kommer nog ändå köpa en).
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det var Speedyn som drog ner mig i klockträsket en gång i tiden och hur många andra dinkor jag än provat (Rolex, IWC, Seiko, Longines, Oris, mm, mm) så har det alltid slutat med att jag sålt och köpt ännu en gammal Speedy. Målet är så klart att ha alla pre-moon referenser :confused:
Skön kostcirkel
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den är bra, men ser oproportionerlig ut med sån liten krona. Speedmastern är ju en ganska stor klocka men känns så ändå så bra på handleden på grund av tryckknapparna.

Å andra sidan vet jag inte vad Portuguesen på bilden skulle med tryckknappar till :)

Den vanliga kronografen har ju det, men är också riktigt tråkig.

Den med 7-dagarsverket är dyngfet, och den nya Portuguese Classic med ref 3904 är ännu fetare.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Å andra sidan vet jag inte vad Portuguesen på bilden skulle med tryckknappar till :)

Den vanliga kronografen har ju det, men är också riktigt tråkig.

Den med 7-dagarsverket är dyngfet, och den nya Portuguese Classic med ref 3904 är ännu fetare.

Haha jag vet inte riktigt heller vad portuguesen skulle ha haft för nytta med tryckknappar. Menar mest att kronografer eller dykare gärna få ha (enligt mig) större boett, men att dressklockor bara ser löjliga ut då tavlan blir så enorm.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kollat lite på äldre speedies (sent 60-tal) och man får ju rätt mkt för pengarna. De jag såg låg på ca 30-40 ksek.

Dock kan jag speedie för dåligt för att bedömma om de var bra exemplar och om priset var rimligt
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har ju haft en och jag gillade den, bortsätt från saknaden av datum. Skulle nog köpt en om jag inte hade Orisen som är ganska lik.

PLjjdaz.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
en std Speedmaster Pro den lider ju lite av samma problem som Sub:en,
1.den är så klassiskt ren i sin design att den nästan är tråkig
2. den har blivit en sån förebild att många liknar den vilket gör at man tröttnat lite på hela looken
3. den är såå vanlig att det inte känns så spännande

...och lösningen är såklart att nörda ner sig i vintagedetaljer... IMHO - en vanlig enkel pre-Pro straight lug 105.003-65 för 25-30 är ju en perfekt kombo av bruksvärde, historia och stil!

 

POO

Panerai
Vari ligger det tråkiga? För mig är klassisk och enkel design absolut inte samma som tråkig, vilket vissa ibland verkar göra gällande. Jag tror att största problemet är att den är för billig och lättillgänglig. Inte för att det är något egentligt problem.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vari ligger det tråkiga? För mig är klassisk och enkel design absolut inte samma som tråkig, vilket vissa ibland verkar göra gällande. Jag tror att största problemet är att den är för billig och lättillgänglig. Inte för att det är något egentligt problem.
Förstår vad du menar. En vintage-daytona kommer man inte över lika lätt pga priset, och då skapas en lite mer magisk aura över den. Men, tycker ändå att tex Davvan's och Per's daytona-klockor är snyggare och inte lika mkt "instrument" som en speedie

Skulle jag köpa en vintage daytona? Nä, inte för de priserna. Däremot skulle jag kunna lägga ca 30k för en pre-moon speedie
 
Vari ligger det tråkiga? För mig är klassisk och enkel design absolut inte samma som tråkig, vilket vissa ibland verkar göra gällande. Jag tror att största problemet är att den är för billig och lättillgänglig. Inte för att det är något egentligt problem.

Niklas 3 punkter svarar på saken, grymt snygg, klassisk och relativt prisvärd, men dock lite trist...

Men kommer nog testa en ändå...

Fördelen med Speedy mot vintage daytonan ( förutom priset såklart) är storleken, daytonan blir för liten för min smak...men Vintage Daytona har såklart mer 'bragging rights'...och det är en Rolex :banghead:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Vari ligger det tråkiga? För mig är klassisk och enkel design absolut inte samma som tråkig, vilket vissa ibland verkar göra gällande. Jag tror att största problemet är att den är för billig och lättillgänglig. Inte för att det är något egentligt problem.


att tycka nåt är "tråkigt" är mer en känsla som inte riktigt ägnar sig för argumentation,

du kan tex tjata dig blå över hur kreativt, färgglatt, virtuost, känslofyllt, klassiskt och härligt opera är... mitt plebejiska svar blir enkelt.... -tråkigt.... ;)
 
Topp