• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedy vs Rolex Datejust

Vilken hade du valt ?

  • Omega Speedy 3570.50.00

    Röster: 40 55.6%
  • Rolex Datejust/Oyster Perpetual modell äldre

    Röster: 32 44.4%

  • Totala väljare
    72

Dexter86

Cartier
riktigt riktigt sugen på inskaffa någon av dessa två , dock enormt kluven vilken jag isåfall ska slå till på ...
datejust är modell äldre och speedy har inte så stor betydelse , nyare eller äldre där
speedy är ju en väldig allroundklocka enligt mig, medan rolexen kanske är lite mer hmm hur ska man säga , classy kanske inte är riktigt rätt ordval men ... lite "finare" kanske ...

vad säger panelen ?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
I vilka situationer skall klockan användas? Har du andra klockor i samlingen eller skall detta vara din enda?

Om du bara har en så säger jag speedy.
Har du några att byta med säger jag Datejust :)
 

Dexter86

Cartier
nej jag har inga andra "riktiga" klockor längre ... har en Seiko skx009 på jubilee länk jag kör på tillsvidare
hade en Hubbe innan som va helsvart
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Röstar på Speedyn. Ett betydligt roligare val i den prisklassen (jag gissar beg). Om du gillar Seiko SKX och Speedyn känns ju en sub som ett naturligare val att satsa på längre fram. :)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag säger Speedy för att det lite sportigare utförandet passar bättre på en allround klocka tycker jag. Men om du rockar lite mer dressad stil och tex kör kavaj till vardags som helg så kanske DJ är ett bättre val ändå.
 

Selvedge

Rolex
Jag lägger min röst på speedy, känns mer allround! Min säger hej..
ruqype5y.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Allt beror på hur de sitter på handleden...
Se till att prova modellerna och känn lite på dem.

Har man mindre handleder och bär dressat är DJ nästan oslagbar då den fungerar till ännu fler situationer än Speedyn. Ett trycktest/service så har du även större vattentäthet.

Inte en lika spännande klocka men hade jag bara haft en klocka och budget på 15-20k är valet givet på DJ.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Årsboken77

Breitling
Men du får garanterat ingen 321 i prisklassen 15-20k. Skulle titta på cal 861. Lägre pris men mycket vintagecharm.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Nej, jag är fullt medveten att de ligger högre än så. Jag har f.ö inga planer att införskaffa en överhuvudtaget i dagsläget.
Jag gillar även 861! Men skulle jag bli sugen tror jag 321 skulle ligga nära till hands. :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Speedy är en schysst allroundklocka och datejust känns lite gran canaria-gubbe. men det är bara jag!
"Gran Canaria-gubbe"? Nu förstår jag inte... Har bara varit där en gång... Eller är det kanske två. Jomen det är det. Jag har ju två Datejusts... :D

Skämt åsido. Anar hur du tänker, fast jag tycker lite tvärt om, att Datejusten är mer allround, då Speedmastern mer är en sportis för mig... Fast man sällan ser dem på sportiga människor... Om det nu går att se alls...

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
riktigt riktigt sugen på inskaffa någon av dessa två , dock enormt kluven vilken jag isåfall ska slå till på ...
datejust är modell äldre och speedy har inte så stor betydelse , nyare eller äldre där
speedy är ju en väldig allroundklocka enligt mig, medan rolexen kanske är lite mer hmm hur ska man säga , classy kanske inte är riktigt rätt ordval men ... lite "finare" kanske ...

vad säger panelen ?
Det är ju så otroligt olika modeller. Speedmastern är en sportis för mig och en Datejust med slät glasring och Oysterband är också tämligen sportig i sin framtoning, samtidigt som den framstår på helt annat vis med jubilelänk och vitguldsring, för att inte tala om DJ i tvåton.

En DJ med slät glasring, oysterlänk och enkel stavindextavla är den mesta allroundklockan för mig:









Och just den där har suttit på handleden under långpass på cykeln, skidåkning, löpning, långfärdsskridsko... Men dessvärre inte fotodokumenterat. Detta, att den funkar så bra på kontoret och också ute i "action" gör den till en av mina favoriter... Endast slagen av brorsan Explorer... (som förstås inte är lika dressig).

Mvh A
 
Omega är ju alltid Omega, så det är klart du ska ha en Speedy. Det kan dock vara värt att titta på, om nu inte är en absolut puritist, den fina 3573.50.00 med glasbaksida. Omegas kaliber 186x är alldeles för vacker för att döljas bakom ett boettlock i solitt stål. Lånad bild nedan.

Vänligen
Forumets undersköterska

speedmaster6.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tycker som så att Omegan är en fetare klocka som imponerar mer på den breda massan, tror jag. Den ser sportig ut men är inte vattentät (professional).

Rolexen är mångsidig. Kan vara dressad och kan vara sportig. Är vattentät.

Om jag skulle köpa EN ball klocka med en budget på 15.000 kr skulle det nog bli en speedy.

Vilken klocka har jag själv? En Dj. Får ibland höra att det är en liten damklocka av en kompis, men den är charmig och otroligt mångsidig.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
En servad och trycktestad DJ tycker jag du ska köpa. Är du en jeans och tshirt-kille eller bär du kavaj? Det spelar ingen roll för den passar till allt! Dessutom är den vattentät så med ett schysst nato har du den perfekta sommarklockan! Köp speedyn som ett komplement senare.

Lägger med en bild på min DJ som lite inspiration :)

864afd4e61ce11e3b6530e9cd22cd9e6_7.jpg
 

ErikGBG

Audemars
Speedy eller DJ med oyster och slät ring om man ska ha den som enda klocka. Kör man räfflat och jubliee så behöver man ngt sportigare också!
 

par

Patek
2-Faktor
Omega är ju alltid Omega, så det är klart du ska ha en Speedy. Det kan dock vara värt att titta på, om nu inte är en absolut puritist, den fina 3573.50.00 med glasbaksida. Omegas kaliber 186x är alldeles för vacker för att döljas bakom ett boettlock i solitt stål. Lånad bild nedan.

Vänligen
Forumets undersköterska



Vart har du varit undersköterskan? Har inte sett ett av dina kvalitéinlägg på månader känns det som.

Håller med om baksidan
 

Sond

Patek
Speedy för att det är Speedy. Och Speedy är en ikon. Den är så otroligt användbar. Om det inte ska badas. Den är sportig, lite dressing om man inte absolut vill ha en en dress. Och så är den snygg. Väldigt väldesignad.
 

Dexter86

Cartier
precis som jag misstänkte är resultatet ganska så jämnt hehe
är så sjukt kluven och sugen på båda , men kan för tillfället bara inhandla en av dom ... är väl iofs bara köpa den ena och sälja om ca 1år och byta till den andra hehe
visst kanske det är lite "orättvist" att jämföra dessa mot varandra , men iom det är dom jag är mest intresserad av så fick det bli så
man blir ju inte mindre sugen när man ser bilderna som lagts upp på båda och på alla goa bilder i datejust tråden

va gäller min dagliga dresscode osv så är det väl jeans, skjorta och tröja över modell finare, men antar både speedy och date passar i det fallet ?!

jäklar att d ska vara så svårt :) hehe
 
Topp