Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega Speedy vs Rolex Datejust

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dejan S, 11 december 2013.

?

Vilken hade du valt ?

1. Omega Speedy 3570.50.00

40 röst(er)
    55,6%
  2. Rolex Datejust/Oyster Perpetual modell äldre

32 röst(er)
    44,4%
  1. Dejan S
    Trådstartare

Dejan S Stadsbo

riktigt riktigt sugen på inskaffa någon av dessa två , dock enormt kluven vilken jag isåfall ska slå till på ...
    datejust är modell äldre och speedy har inte så stor betydelse , nyare eller äldre där
    speedy är ju en väldig allroundklocka enligt mig, medan rolexen kanske är lite mer hmm hur ska man säga , classy kanske inte är riktigt rätt ordval men ... lite "finare" kanske ...

vad säger panelen ?

2. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Speedy är en schysst allroundklocka och datejust känns lite gran canaria-gubbe. men det är bara jag!

jhellstrom, wayne och Jens gillar detta.
  3. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    I vilka situationer skall klockan användas? Har du andra klockor i samlingen eller skall detta vara din enda?

Om du bara har en så säger jag speedy.
    Har du några att byta med säger jag Datejust :)

4. Dejan S
    Trådstartare

Dejan S Stadsbo

nej jag har inga andra "riktiga" klockor längre ... har en Seiko skx009 på jubilee länk jag kör på tillsvidare
    hade en Hubbe innan som va helsvart

5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Röstar på Speedyn. Ett betydligt roligare val i den prisklassen (jag gissar beg). Om du gillar Seiko SKX och Speedyn känns ju en sub som ett naturligare val att satsa på längre fram. :)

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    HeliDive, vonbahr, Spencer och 1 annan gillar detta.
  7. Matic

Matic Torpare

Speedy!

8. Bodén

Bodén Borgare

Alla ska ha en Speedy, så är det bara.

F1zbo gillar detta.
  9. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Riktigt svårt val. Om jag hade varit dig så hade jag nog kört på en Speedy och sedan köpa en Rolex DD. ;)

10. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag säger Speedy för att det lite sportigare utförandet passar bättre på en allround klocka tycker jag. Men om du rockar lite mer dressad stil och tex kör kavaj till vardags som helg så kanske DJ är ett bättre val ändå.

11. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Har du bara en klocka så DJ IOM att den tål lite till skillnad från den iof mycket fina Speedyn. Klockorna är däremot så olika att det är svårt att ställa dem mot varandra.

HeliDive, theargonaut och vonbahr gillar detta.
  12. TheSnowEater

TheSnowEater Torpare

Om inte Speedmastern skulle vara så fördömdat stor skulle jag köpt en för länge sen. Om du gillar den är det ett grymt val!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

13. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Du kan ju alltid köpa en reduced?

14. TheSnowEater

TheSnowEater Torpare

Nej, tycker inte riktigt att den är något att hänga i julgranen... Ska jag ha en Speedmaster så blir det nog en 3570.50 eller vintage 321.

mrMyagi gillar detta.
  15. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Jag lägger min röst på speedy, känns mer allround! Min säger hej..

Sent from my iPhone using Tapatalk

16. Whedda

Whedda Präst

Allt beror på hur de sitter på handleden...
    Se till att prova modellerna och känn lite på dem.

Har man mindre handleder och bär dressat är DJ nästan oslagbar då den fungerar till ännu fler situationer än Speedyn. Ett trycktest/service så har du även större vattentäthet.

Inte en lika spännande klocka men hade jag bara haft en klocka och budget på 15-20k är valet givet på DJ.

Spencer gillar detta.
  17. Whedda

Whedda Präst

Men du får garanterat ingen 321 i prisklassen 15-20k. Skulle titta på cal 861. Lägre pris men mycket vintagecharm.

18. TheSnowEater

TheSnowEater Torpare

Nej, jag är fullt medveten att de ligger högre än så. Jag har f.ö inga planer att införskaffa en överhuvudtaget i dagsläget.
    Jag gillar även 861! Men skulle jag bli sugen tror jag 321 skulle ligga nära till hands. :)

19. acce1999

acce1999 Friends of KS

"Gran Canaria-gubbe"? Nu förstår jag inte... Har bara varit där en gång... Eller är det kanske två. Jomen det är det. Jag har ju två Datejusts... :D

Skämt åsido. Anar hur du tänker, fast jag tycker lite tvärt om, att Datejusten är mer allround, då Speedmastern mer är en sportis för mig... Fast man sällan ser dem på sportiga människor... Om det nu går att se alls...

A

Isodor och HeliDive gillar detta.
  20. acce1999

acce1999 Friends of KS

Det är ju så otroligt olika modeller. Speedmastern är en sportis för mig och en Datejust med slät glasring och Oysterband är också tämligen sportig i sin framtoning, samtidigt som den framstår på helt annat vis med jubilelänk och vitguldsring, för att inte tala om DJ i tvåton.

En DJ med slät glasring, oysterlänk och enkel stavindextavla är den mesta allroundklockan för mig:

Och just den där har suttit på handleden under långpass på cykeln, skidåkning, löpning, långfärdsskridsko... Men dessvärre inte fotodokumenterat. Detta, att den funkar så bra på kontoret och också ute i "action" gör den till en av mina favoriter... Endast slagen av brorsan Explorer... (som förstås inte är lika dressig).

Mvh A

krämbulle, Sond och Boris Balkan gillar detta.
  21. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Omega är ju alltid Omega, så det är klart du ska ha en Speedy. Det kan dock vara värt att titta på, om nu inte är en absolut puritist, den fina 3573.50.00 med glasbaksida. Omegas kaliber 186x är alldeles för vacker för att döljas bakom ett boettlock i solitt stål. Lånad bild nedan.

Vänligen
    Forumets undersköterska

par, Whedda och TheSnowEater gillar detta.
  22. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker som så att Omegan är en fetare klocka som imponerar mer på den breda massan, tror jag. Den ser sportig ut men är inte vattentät (professional).

Rolexen är mångsidig. Kan vara dressad och kan vara sportig. Är vattentät.

Om jag skulle köpa EN ball klocka med en budget på 15.000 kr skulle det nog bli en speedy.

Vilken klocka har jag själv? En Dj. Får ibland höra att det är en liten damklocka av en kompis, men den är charmig och otroligt mångsidig.

23. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Datejust för min del, men sen är jag iof inget jättefan av kronografer...

24. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    En servad och trycktestad DJ tycker jag du ska köpa. Är du en jeans och tshirt-kille eller bär du kavaj? Det spelar ingen roll för den passar till allt! Dessutom är den vattentät så med ett schysst nato har du den perfekta sommarklockan! Köp speedyn som ett komplement senare.

Lägger med en bild på min DJ som lite inspiration :)

Bino gillar detta.
  25. ErikGBG

ErikGBG Biskop

Speedy eller DJ med oyster och slät ring om man ska ha den som enda klocka. Kör man räfflat och jubliee så behöver man ngt sportigare också!

26. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Borde du inte ställa speedyn mot D A Y T O N A istället?

27. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Datejust alla dagar i veckan! Mer klocka för pengarna får du inte...

28. par

par Friends of KS

Vart har du varit undersköterskan? Har inte sett ett av dina kvalitéinlägg på månader känns det som.

Håller med om baksidan

Sond gillar detta.
  29. Sond

Sond Friends of KS

Speedy för att det är Speedy. Och Speedy är en ikon. Den är så otroligt användbar. Om det inte ska badas. Den är sportig, lite dressing om man inte absolut vill ha en en dress. Och så är den snygg. Väldigt väldesignad.

30. Dejan S
    Trådstartare

Dejan S Stadsbo

precis som jag misstänkte är resultatet ganska så jämnt hehe
    är så sjukt kluven och sugen på båda , men kan för tillfället bara inhandla en av dom ... är väl iofs bara köpa den ena och sälja om ca 1år och byta till den andra hehe
    visst kanske det är lite "orättvist" att jämföra dessa mot varandra , men iom det är dom jag är mest intresserad av så fick det bli så
    man blir ju inte mindre sugen när man ser bilderna som lagts upp på båda och på alla goa bilder i datejust tråden

va gäller min dagliga dresscode osv så är det väl jeans, skjorta och tröja över modell finare, men antar både speedy och date passar i det fallet ?!

jäklar att d ska vara så svårt :) hehe

Mårtenssons ur Brookfield