• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega triple date moonphase

Sond

Patek
Något för mig nästan osannolikt har hänt. Jag har en Omega triple date moonphase(2471-5) i min ägo. Jag tror det var i mitten på 90-talet jag såg en bild av en sådan(eller mkt liknande) på en bild i ett magasin. Jag "visste" då att en sådan skulle jag någon gång äga.

Sedan dröjde det ett antal år innan den dök upp framför mig igen. Då var det hos en antikhandlare i London. Jag smet in där för att titta efter vanliga Seamaster. Och där fanns en Triple date moonphase. Jag blev helt tagen. Jag hade inte på något sätt råd att köpa den även om jag misstänker att priset var lågt jämfört med idag. Jag har tyvärr inget minne av priset. Men om jag kommer ihåg rätt så köpte jag en Seamaster.

När sedan nätet blev en del av klockvärlden så har jag alltid haft ett åta riktat mot dessa klockor. I Burlington Arcade finns det en butik(långt upp på vänster sida) som ofta har har fantastiska Omegor. Där har jag tittat och hållit i dessa klockor. Vid ett tillfälle var jag nära att köpa en till ett hutlöst pris. Ett par pint till lunchen innan gjorde att omdömet inte var på topp... Men förnuftet segrade och jag avstod. Ibland har jag tänkt att det var kanske dumt. Klockan hade ju varit avskriven vid det här laget. Men, men...

En dag dök denna klocka upp på KS. Jag blev hur sugen som helst. Insåg att jag verkligen vill äga en sådan. Men sedan bytte den ägare och visades nog bara en gång efter det här på KS vad jag har sett. Jag pm:ade och sa som så ofta på det här forumet, om du en dag vill sälja den...

Så en dag ville den nya ägaren göra en klockaffär och nu är den här.
IMG_0291.JPG


Jag tycker den är underbar. Jag har under åren varit nära att köpa en JLC triple date av modernt snitt bara för att jag gillar modellen så vansinnigt mycket. Det är något speciellt med alla dessa komplikationer. Det skulle kunna göra tavlan rörig. Men Omega och och JLC lyckas få till en total harmoni.

Just nu känns det som mitt viktigaste klockköp. Jag har en del fina klockor som jag är väldigt nöjd med. Men frågan är om någon klocka under så lång tid betytt så mycket för mig som denna modell!?!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härlig story, och ett stort grattis till den coolingen, är väl verkligen på sin plats! Hoppas få se mycket bilder och mer info om den framöver :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket vacker klocka! Vacker är nog rätt ord! Tavlan och helheten!

Stort Grattis! Kul när du har jagat så länge att äntligen ha den på leden!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Aldrig sett modellen innan men den var riktigt snygg! Det är något speciellt med månfas. Grattis!

Edit: fler bilder!
 

Jayou

Breitling
Nu är jag vanligtvis ingen vintage-entusiast (än så länge), men den där var verkligen något extra.
Så, om du någon gång vill sälja den osv...

Skämt åsido, stort grattis!
 

elmaco

Omega
Den där är riktigt unik, det ser verkligen inte ut som den bild jag får framför mig när någon säger Omega. Bra köp!!
 

Sond

Patek
Grattis! Riktigt fin modell. Håller med att det är bra balans på tavlan trots alla komplikationer.:)
Vad är det för storlek?

Den är 35,5 mm. Den känns alltså som en 36 mm. Och det är verkligen hur den känns, minst. Skulle tro att den tunna boetten gör att den upplevs som minst 36 mm.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken tillfredsställelse, en mycket vacker klocka efter många års suktande - grattis! Tack flr att du delar med dig, gillar lyckliga slut! ;)
 
Topp