Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega vs Omega - låt fighten börja

Diskussion i 'Vintage' startad av denjohan, 27 september 2014.

?

Speedmaster Pro eller Flightmaster?

1. Speedmaster

36 röst(er)
    65,5%
  2. Flightmaster

19 röst(er)
    34,5%
  1. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Efter att ha experimenterat lite med en Speedmaster mark IV och kommit fram till att även om den är otroligt trevlig så blir det inte en keeper så har jag ändå landat i att jag måste skaffa mig en riktig keeper. Min tanke har då varit att köra en klassisk Speedy Pro och då kanske eventuellt skaffa en årsklocka (=1972). Så långt så bra. Inga tveksamheter. Men. Men. En annan tanke poppade upp i mitt huvud gällande keeper; Omega Flightmaster., kanske den coolaste sjuttiotalare någonsin gjord. Det är ett helt annat spår, men det är i alla fall i mina ögon ett spännande alternativ. Så nu står jag som en åsna mellan två hötappar och överväger vilken väg jag ska ta. Nu önskar jag lite input här. Vilken keeperväg ska jag vandra, Speedy Pro eller Flightmaster?

rogart-63 gillar detta.
  2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bilder måste vi ha annars blir det svårt . Jag vet men kanske inte alla :confused:

denjohan och Boris Balkan gillar detta.
  3. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Som rogge sa. Bild eller så är tråden värdelös.

Floduttern och rogart-63 gillar detta.
  4. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Givetvis. Lånad bild.

image.jpg

Adam-g, Icaras, paradis och 4 andra gillar detta.
  5. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skippa det där keeper-tänket och köp dig den klocka du är mest sugen på.
    Flightmaster är apball. Testa en sån. Vem vet - du kanske behåller den. :)

frere, Icaras, WilhelmV och 4 andra gillar detta.
  6. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Flightmaster lätt! Speedmaster känns som en dussinklocka :)

7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det finns skäl varför det är en dussinklocka. :p

trumpetera gillar detta.
  8. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Jo, det är ju det med klassiker, de är ju i allmänhet klassiker av en god anledning.

Boris Balkan gillar detta.
  9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    För den är snygg! :) Men på samma gång lite tråkig

10. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Amen:)
    Flightmastern blir jag glad varje gång jag ser!

denjohan gillar detta.
  11. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Konstig fråga. Man ska givetvis ha båda. :D

Scaramanga, frere, paradis och 6 andra gillar detta.
  12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Svårt val... Speedmastern är ju snyggare, och då snackar vi naturligtvis straight lugs, som den ovan :) Flightmastern är ju roligare... Så snygg eller rolig, det är frågan...? Tänker att Speedyn är mer bärvänlig, så jag röstade på den.

13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Flightmaster, riktigt grym klocka! :cool:

14. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Kan inte riktigt med utseendet på flight mastern, så jag röstar på det tråkiga alternativet :)

15. Turbotom

Turbotom Bonde

Tror Speedmastern är en "keeper" av dessa! Även fast den är vanlig och tråkig så tröttnar man nog inte så lätt eftersom den är så mångsidig. Jag skulle oxå gjort som ovan talare och köpt den som mitt hjärta tyckte och struntat i keepertänket

Sent from my iPhone using Tapatalk

16. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Ok, vi mildrar keepersnacket till "potentiell keeper".

17. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Det är tanken på sikt, men just nu tillåter ekonomin bara en.

18. DrDre

DrDre Friends of KS

Om man ska använda förnuft så är ju Speedmanstern att föredra. Mer användbar och "lugnare" tidlös design. Flightmastern är ju dessutom betydligt tjockare vilket gör den mindre allround. Men jag skulle ändå köra Flightmastern. Underbart cool design.

Boris Balkan gillar detta.
  19. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Flightmastern och Speedyn är två helt skilda klockor så givetvis måste du ha en av varje. Flightmastern tar du på armen när du vill få extra tyngd bakom slaget när du knockar idioten på krogen och Speedyn sitter på till kostymen vid rättegången. Finns tillfällen för båda helt enkelt! :D

Joshua3, Icaras, meo_swe och 1 annan gillar detta.
  20. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Flightmastern är mycket Ballare ! Ångrar som fan att jag sålde min . Köp gärna en 910 (den tidigare) .

21. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Coola båda två fast på olika sätt... Börja samla på Omega kronosar helt enkelt! :)

22. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Speedy är speedy, visst, men det finns gott om dom till rimliga priser, så en sån kan du köpa senare. En Flightmaster har GMT och bärs av de hårda boysen. Håller på Donkis resonemang ovan.

23. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Det är ju just det som är grejen. Hade man gått på rent, purt förnuft vinner Speedyn vilken dag som helst. Men sen när är klockor en fråga om förnuft? Hade vi alla här varit rent förnuftiga hade vi haft varsin Casio F-91W, och that's it. Den klockan är liksom förnuft draget till absurdum. Men nu är det känsla inblandat. Och då ligger plötsligt Flightmastern bra till.

24. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Absolut. Så fort ekonomin tillåter. Men just nu tillåter den bara den ena, därav bryderierna.

25. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Nej, men hittar du en fin Flightmaster så ska du så klart hugga den. Speedmaster går det 14 på dussinet och går ju lätt att hitta när det är läge.

Men skippa 911 och satsa på 910 i så fall. Brukar vara lite dyrare men roligare klocka och framförallt bättre och mer lättburen boett.

26. denjohan
    Trådstartare

denjohan Friends of KS

Ok. Vet att det ät skillnad, men lite dålig på vad skillnaderna ligger i. Någon som kan utveckla?

27. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Måste man välja en, och inte båda så säger jag flightmaster. Fantastiskt case och ett härligt livfullt ur

28. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan

911:an är lite högre och blir lätt topptung. 910:an är mer välbalanserad och sitter som en smäck på armen trots sin storlek. Dessutom gillar jag 24-timmars-indikatorn på 910:an.

29. fc2

fc2 Borgare

Om valet stod mellan en 321 och en flightmaster är det svårt men om vi pratar en 861 skulle jag tagit flightmastern alla dagar i veckan. Flightmastern är den coolaste klockan som gjorts om du frågar mig så jag röstar på den.

denjohan gillar detta.
  30. DrDre

DrDre Friends of KS

Här är en rätt bra genomgång av Omega Flightmaster. Chuck Maddox (som jag tror dog för några år sedan), så det är inte precis några nyheter för det gamla rävarna, men några kanske har missat det.

http://chronomaddox.com/flightmasterarticle.html