• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vs Rolex; will it float?

M021

Rolex
2-Faktor
Omega växer, med 9300 urverket, nya AT som konkurrerar med milgaussen, om dom ändå slutar med sina limited editions så kan det nog gå ganska långt.. Men när rolex kontrar med sky-dweller, nya DD, nya Daytonan, ja då ökas avståndet igen, men helt klart, inte fel!
 

M021

Rolex
2-Faktor
P.s Rolex har länge kunnat skydda varumärket med sitt dotterföretag Tudor, har funkat jäkligt bra, får se hur det blir när Omega kör inhouse från och med nu, själv sugen på Tudor, men ETA och jag har inte klickat hittill, det gör att jag drar mig för Tudor idag pch skulle hellre välja omega,
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad det där riktat till mig och min bild på den fantastiska 57:an..? I så fall ska du få..;)

Jaguar E-type är väldens vackraste bil enligt mig. Den utstrålar kraft och elegans samtidigt. Om du då tänker dig att Subariner som en E-type så kan jag upplysa herrn om att E-type gick ur produktion 1974. Det gör den samtida med när Rolex passerade zenit. Så på många sätt en klar bekräftelse på mina tankar. Jag tackar för det..:D.

Skämt åsido så är jag inte alls ute efter att jämföra en Chronograph med en dykare. Skulle aldrig falla mig in..;)
Skämt åsido 2. Rolex kommer hålla länge, men hur mycket fanboy man än är - finns ingen fundering på vart utvecklingen tagit vägen de senaste åren?

Tror du glömmer att de är mycket skickliga metallurger samt att deras Daytonaverk tillhör toppen inom chronografverk.
 

Sond

Patek
Tror du glömmer att de är mycket skickliga metallurger samt att deras Daytonaverk tillhör toppen inom chronografverk.

Nu gillar jag ju Rolex(erkänner det öppet nu..;)). Chronografverket verkar vara på topp så där ger jag dig helt rätt. Men metallurgin är väl en gammal förtjänst? Inte utveckling i så fall. Eller har de gjort särskilda framsteg på senaste decenniet?
 

16610

Patek
2-Faktor
Rolex är Rolex och Omega är Omega. De gör fina klockor båda två men Rolex kommer nog alltid att vara ett strå vassare... Ska bli skoj att se utvecklingen med omega...
 

Kakob

Cartier
Att den här tråden inte ballat ur mer? Såg titeln och förväntade mig något i stil med de blodiga forum-slag mellan Mac och PC, eller Nikon och Canon man hittar på resten av internet. KS är förjävla fint och civiliserat :happyhappy:
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Will it float or will it flout?

Personligen är jag väldigt svag för den "nya" Speedmaster 57 i svart på stål. Tänk att de fattar värdet av Alphavisare..:D.
e9A0jZb.jpg

Jag med, tar med bilden bara för att...!
 

trumpetera

Panerai
Vad det där riktat till mig och min bild på den fantastiska 57:an..? I så fall ska du få..;)

Jaguar E-type är väldens vackraste bil enligt mig. Den utstrålar kraft och elegans samtidigt. Om du då tänker dig att Subariner som en E-type så kan jag upplysa herrn om att E-type gick ur produktion 1974. Det gör den samtida med när Rolex passerade zenit. Så på många sätt en klar bekräftelse på mina tankar. Jag tackar för det..:D.

Skämt åsido så är jag inte alls ute efter att jämföra en Chronograph med en dykare. Skulle aldrig falla mig in..;)
Skämt åsido 2. Rolex kommer hålla länge, men hur mycket fanboy man än är - finns ingen fundering på vart utvecklingen tagit vägen de senaste åren?

Grannen har Steve Martin's gamla E-type i british racing green stående i garaget. Både häftigt och litet irriterande på samma gång....

Har fortfarande svårt för moderna Rolex.....

Folk har kallat mig mycket genom åren, men slätstruken är inte ett av dessa epitet. Väljer ändå Omega alla da'r i veckan!
 

DrDre

Patek
Det känns väl inte som att Omega just nu och i västvärlden kan ta upp kampen med Rolex. Men saker kan alltid ändra sig mer än vad man tror. Om man tar nya marknader så har man ju alla märken mindre historia med sig i ryggsäcken och därför börjar man ju lite mer från noll. Man ser ju också att alla stora Schweitziska märken är väldigt framåt när det gäller annonsering, flag ship stores etc i tex Being, Shanghai, gulfen etc.

Omega verkar också vara fast beslutna att göra en klocka som är bättre än Rolex. Vi har tex sett den nya antimagnetiska som ju är ett direkt svar på Milgaussen och där Omega vill säga "Titta rolex har en som tål 1000 Gauss men vår tål 15 000". Deras nya automatverk verkar ju också väldigt fint och har väl längre serviceintervaller etc än Rolex. Jag förmodar att det man är ute efter här är att vanligt folk och klockbutiker ska dra igång snack om att "Omegan är faktiskt en bättre klocka och med ett bättre urverk". Rolex är ju givetvis inte dumma och sitter ju inte på händerna och ser detta ske. De kommer ju givetvis att vidta åtgärder. Personligen skulle jag tro att man snart kommer med en ny arbetshäst i form av ett nytt och kraftigt förbättrat automatverk. Det skulle kunna knäppa Omega på nosen och även få en del ägare av gamla Rolex att fundera på att byta upp sig.

Som sagt, allt kan hända och det enda vi vet är att saker kan ändra sig väldigt mycket mer än vad man kanske tror baserat på vad vi vet idag.
 

Malcolm Y

Omega
Enligt mig är det största problemet (har i alla gall varit) att en del Omega modeller är lite grann färskvara. Har själv en PO 2500, superklocka men skulle byta den mot en 8500. Jag har också en Submariner från 1985, och ser ingen anledning att byta den mot en nyare, min är minst lika sharp och up to date som de senaste. Tror att Rolex genom denna strategi bygger ett långsiktigt förtroende med sina kunder. Istället för att byta upp sig så vill man lägga till...



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DrDre
Fast "vanligt folk" bryr sig nog inte nämnvärt om urverk. Att en submariner bara har 48 timmars gångreserv och att en PO har 60 bryr sig inte "vanligt folk om".

Jag tror snarare att det handlar om hur känt märket är och hur mycket pengar man har. Har man pengar till en Rolex, så vill man ha en Rolex, men den allmänna uppfattningen är nog att Rolex är så dyra att det är ouppnåeligt. Jag tror även familjetradition (som någon var inne på tidigare) är en beroende faktor på vad man väljer. "Farfar hade en Omega och då vill jag ha en Omega". Hur många personer går in hos en klockförsäljare och börjar fråga om urverkens bph, kraftreserv, serviceintervall och hur urverken är testade? Ytterst få tror jag. De som är insatta lär sig allt om klockorna innan de går till affären.
 

DrDre

Patek
DrDre
Fast "vanligt folk" bryr sig nog inte nämnvärt om urverk. Att en submariner bara har 48 timmars gångreserv och att en PO har 60 bryr sig inte "vanligt folk om".

Jag tror snarare att det handlar om hur känt märket är och hur mycket pengar man har. Har man pengar till en Rolex, så vill man ha en Rolex, men den allmänna uppfattningen är nog att Rolex är så dyra att det är ouppnåeligt. Jag tror även familjetradition (som någon var inne på tidigare) är en beroende faktor på vad man väljer. "Farfar hade en Omega och då vill jag ha en Omega". Hur många personer går in hos en klockförsäljare och börjar fråga om urverkens bph, kraftreserv, serviceintervall och hur urverken är testade? Ytterst få tror jag. De som är insatta lär sig allt om klockorna innan de går till affären.

Jag tror att det är lite mer dynamiskt än så. Att om Omega lyckas på sikt göra bättre och bättre klockor och folk får höra av vänner och i klockbutiken "Omega är faktiskt bättre klockor än Rolex. De använder mer moderna material så de bevhöver inte servas lika ofta och de är uppvridna längre. Rolex urverk är nästan 30 gammalt". Detta kommer inte att göra att alla Rolexköpare över en natt bli Omegaköpare, men det kan göra att vissa på lång sikt istället hoppar över. Dvs vi pratar stora antal köpare och en viss förskjutning som skulle kunna utvecklas över ett decenium eller två.

Helt klart är väl i alla fall att Omega har nu tydligt skjutit in sig mot Rolex och jag är helt säker på att man har det som en uttalad del av sin strategi. Tex den där antimagnetiska är ju närmast en krigsförklaring där man vill visa att man kan göra en bättre klocka än Rolex. Alla lyssnar inte på det men med rejäl marknadsföring under en lång så kan man nog övertyga vissa (det är väl därför man satsar enorma summor idag på mafö). Och om man nu vill sälja någon typ av "symbol of success" så handlar det ju om att övertyga inte bara köparen, utan också de som köparen vill imponera på, dvs vanligt folk. Gruppen konsumenter är också lite mer glidande än bara två grupper "klockgalningar" och "folk som är helt ointresserade" och vissa i mitten som är lite insatta kanske kan lockas över.

Vi får väl se vad som händer. Förändringar kan bli mycket större än vad man tror när man sitter mitt inne i något.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Helt klart är väl i alla fall att Omega har nu tydligt skjutit in sig mot Rolex och jag är helt säker på att man har det som en uttalad del av sin strategi. Tex den där antimagnetiska är ju närmast en krigsförklaring där man vill visa att man kan göra en bättre klocka än Rolex. Alla lyssnar inte på det men med rejäl marknadsföring under en lång så kan man nog övertyga vissa (det är väl därför man satsar enorma summor idag på mafö). Och om man nu vill sälja någon typ av "symbol of success" så handlar det ju om att övertyga inte bara köparen, utan också de som köparen vill imponera på, dvs vanligt folk. Gruppen konsumenter är också lite mer glidande än bara två grupper "klockgalningar" och "folk som är helt ointresserade" och vissa i mitten som är lite insatta kanske kan lockas över.

Vi får väl se vad som händer. Förändringar kan bli mycket större än vad man tror när man sitter mitt inne i något.

Det är nog inte så att Rolex inte kan. De är trogna sitt arv. Fundera på vad klockan heter..
 

DrDre

Patek
Jag misstänker att PR avdelningen på Omega drack lite mer champagne än sina kollegor på Rolex när Omega presenterade sin nyhet. Funktionen är väl i sig helt värdelös, men för Omegas PR är det ju onekligen en fjäder i hatten. Hade ordningen varit den omvända, dvs att Omega hade släppt sin 15 000 Gauss:are före Milgaussen, så hade kanske dagens Milgauss inte sett ut som den gör idag? Kanske hade man tagit upp kampen och släppt en "Milgauss 15" tex.?

Ja ja, det är ju rena spekulationer, men jag skulle nog tro att Omega hade nog högre ambitioner med sin variant än att göra en Milgauss-motsvarighet som skulle kunna åka lite snålskjuts på Milgaussen. Jag skulle nog tro att man ställt in siktet på att göra något påtagligt bättre än Rolex för att visa att man kan.
 

Apansson

Torpare
För mig är valet enkelt. Planet Ocean är snyggare än alla ostron, och de ville är snyggare än cellini. Omega vinner. Sen är det självklart mer status bland icke-insatta att ha en rolex på armen, så bryr man sig om det så vinner väl rolex. Tror ändå i slutändan att det kokar ned till vad man tycker är finast!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För mig är valet enkelt. Planet Ocean är snyggare än alla ostron, och de ville är snyggare än cellini. Omega vinner. Sen är det självklart mer status bland icke-insatta att ha en rolex på armen, så bryr man sig om det så vinner väl rolex. Tror ändå i slutändan att det kokar ned till vad man tycker är finast!

Bland icke insatta? Det är nog snarare tvärtom. De flesta insatta anser nog att Rolex har högre status vilket denna tråd visar..
 

DrDre

Patek
Fin, men 65k för en Omega är på tok för dyrt, tjacka Rolle!

Jag håller med dig. Omegas nyare modeller har en rätt rejäl lyxpremie inbakad i priset, men jag tycker inte att man (ännu) har uppnått den statusen, så de är för dyra idag. Väldigt fina klockor och det är roligt med alla nya tekniska innovationer de jobbar med så jag hoppas de fortsätter att klättra. Men statusmässigt har de en bit kvar även om de verkar jobba på rätt bra.
 

Roxen

Cartier
Jag håller med dig. Omegas nyare modeller har en rätt rejäl lyxpremie inbakad i priset, men jag tycker inte att man (ännu) har uppnått den statusen, så de är för dyra idag. Väldigt fina klockor och det är roligt med alla nya tekniska innovationer de jobbar med så jag hoppas de fortsätter att klättra. Men statusmässigt har de en bit kvar även om de verkar jobba på rätt bra.

Kunde inte formulerat det bättre, skål för Rolex! :)
 

DrDre

Patek
Även om jag själv tillhör Rolexgänget och alltid gillat märket, så måste jag säga att det finns ett område där jag är lite avis på Omegafans. Och det är vintage. När vi i rolexhörnan får hålla tillgodo med lite rödtext (till en extra kostnad av 35 tkr jfr med motsvarande vit text), så finns det ju fantastiska vintage från Omega.

Allt från skojiga funktioner som alarm och bilförarklockor till massor av roliga färger och former (tex Flightmaster och Ploprof) och givetvis också jäkligt cleana och eleganta dresswatches. Och dessutom har ju Omega en väldigt fin service av vintage. Läste tex nyligen på TTT om en kille som köpt ett riktigt vrak av en Flightmaster och skickade ned den till Omega och man reparerade och bytte ut allt som var dåligt mot nytt Omega original. Och priset var rätt rimligt dessutom. Där ligger ju Rolex långt långt efter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Även om jag själv tillhör Rolexgänget och alltid gillat märket, så måste jag säga att det finns ett område där jag är lite avis på Omegafans. Och det är vintage. När vi i rolexhörnan får hålla tillgodo med lite rödtext (till en extra kostnad av 35 tkr jfr med motsvarande vit text), så finns det ju fantastiska vintage från Omega.

Allt från skojiga funktioner som alarm och bilförarklockor till massor av roliga färger och former (tex Flightmaster och Ploprof) och givetvis också jäkligt cleana och eleganta dresswatches. Och dessutom har ju Omega en väldigt fin service av vintage. Läste tex nyligen på TTT om en kille som köpt ett riktigt vrak av en Flightmaster och skickade ned den till Omega och man reparerade och bytte ut allt som var dåligt mot nytt Omega original. Och priset var rätt rimligt dessutom. Där ligger ju Rolex långt långt efter.

Delar till vintageomega är dyrare än till vintagerolex idag. 3600 kr kostar balansen till en sketen standard Seamaster från 70-talet. Jag var med när en Connie blev uthämtad från Rob efter service hos Omega. Priset var 11500 kr, så nej Omega är inte fantastiska mot vintagefolk utan suger ur dem duktigt sedan de började sin resa uppåt..
 

Whedda

Rolex
Hade just den här diskussionen med en vän på Rob E idag och det handlar ju som många är inne på om personliga preferenser och känslan det ger dig som bärare. Jag är övertygad om att det nya 8500-verket är i klass med motsvarande i Rolex SubC. Servicebehovet skall vara enormt lågt och problemen har under åren 8500 funnits varit oerhört få.

Med det sagt tror jag att de tekniska fördelarna fortfarande är sekundära för ett köp av en klocka över 30tkr handlar inte om att få mest teknisk prestanda för pengarna utan vad produkten sänder för signaler. Både till bäraren och utomstående.
Jag har gillat 42mm PO men tyvärr alltid hängt upp mig på tjockleken i förhållande till Rolex och så länge Omega säljs i halvtrötta klockbutiker i mediokra köpcenter kommer nog det alltid finnas en viss Svenne-banan status över varumärket.
Man kan ju tycka att Rolex är rätt svennigt det med men det känns ändå som ett mer exklusivt varumärke.
Det är som någon nämnt bara att titta på andrahandsvärdet på en PO eller för all del prutmånen man har i fysisk butik på modellen i förhållande till en SubC så förstår man att uppfattningen skiljer sig kraftigt.

För att summera tycker jag det är imponerande vilken teknisk utveckling Omega gjort men för att märket verkligen skall bli intressant behöver man rensa bland skräpet. Både bland återförsäljare och modeller.
 

POO

Panerai
Kolla in den här fantastiska renoveringen av en Flightmaster. Jag tycker det är väldigt fin service av serviceavdelningen på Omega.

http://www.timetotalk.se/post38681.html#p38681


Ja jäsiken, helt fantastiskt! Vilken service! Läste första inlägget och trodde servicen kostat 18k och tänkte att det var kanske rimligt med allt som bytts.

Naturligtvis kan Omega göra en resa uppåt mot och kanske om Rolex men sådant tar tid och är inte gjort över en natt men omöjligt är det inte. De har väl varit hyfsat jämbördiga en gång i tiden innan Rolex drog ifrån.
 
Topp