• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vs Rolex; will it float?

Ninen79

Audemars
Jag har en PO 8500 ute på k&s och lite rolig att dom bytesförslagen jag har fått har enbart varit rolex (sub C, gmt 16710 och sub 16610). Med PO 8500 och Aqua terra 8500 kan nu Omega på riktigt konkurrera mot Sub C samt DJ modellerna. Jag köper klockor jag gillar och råkar dom vara Rolex eller Omega så spelar inte det nån större roll för mig om jag ska vara helt ärlig.
 

DrDre

Patek
Ja jäsiken, helt fantastiskt! Vilken service! Läste första inlägget och trodde servicen kostat 18k och tänkte att det var kanske rimligt med allt som bytts.

Naturligtvis kan Omega göra en resa uppåt mot och kanske om Rolex men sådant tar tid och är inte gjort över en natt men omöjligt är det inte. De har väl varit hyfsat jämbördiga en gång i tiden innan Rolex drog ifrån.

Jo, jag tycker det också. De tar sig ann ett kronografurverk som inte funkar och byter ut massor av andra delar som urtavlan, bakstycket, knappar, krona, innerring etc och detta utförs för 7600 kr och han får garanti på jobbet dessutom. Jag blev lite sugen att göra något liknande och har väl inte gett upp tanken ännu.

Kolla detaljer om servicen: http://www.timetotalk.se/timetotalk...-servicekostnad-t7448.html?hilit=Flightmaster
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja fast det är väl ännu värre att Omega inte kan ta listpris..

Absolut, men även Rolex ges det ju rabatter på så fort man frågar även om ADs inte måste sänka priser för att få sålt klockorna. Det gäller ju i alla fall på vissa modeller även om rabatten säkerligen inte är så stor som på Omegor. Tror knappast Ekmikael är sugen på att berätta hur många % han lyckades förhandla till sig när han köpte två omegor, men jag misstänker att det var mer än en hundring.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut, men även Rolex ges det ju rabatter på så fort man frågar även om ADs inte måste sänka priser för att få sålt klockorna. Det gäller ju i alla fall på vissa modeller även om rabatten säkerligen inte är så stor som på Omegor. Tror knappast Ekmikael är sugen på att berätta hur många % han lyckades förhandla till sig när han köpte två omegor, men jag misstänker att det var mer än en hundring.

Det är faktiskt så att går du in på större RolexAD och är okänd så sitter rabatt långt inne.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är faktiskt så att går du in på större RolexAD och är okänd så sitter rabatt långt inne.

Det är nog olika hos olika säljare för senast jag var inne på Bergströms erbjöds rabatt direkt till en förvirrad kille som fönstershoppade. Gången innan fick jag utan att ens fråga ett erbjudande om att köpa en no date för ett bra pris.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, men även Rolex ges det ju rabatter på så fort man frågar även om ADs inte måste sänka priser för att få sålt klockorna. Det gäller ju i alla fall på vissa modeller även om rabatten säkerligen inte är så stor som på Omegor. Tror knappast Ekmikael är sugen på att berätta hur många % han lyckades förhandla till sig när han köpte två omegor, men jag misstänker att det var mer än en hundring.

Vilka Omegor? Jag har faktiskt bara köpt en Omega hos AD (Bergströms Ur) och det var min Speedmaster Racing.

Sen stämmer det att jag inte är så sugen på att prata om vilken rabatt jag fått. Det är egentligen rätt oväsentligt då det inte är säkert att en annan får samma rabatt.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Sorry! Hade för mig att du köpte den och en annan Omega samtidigt, men det kanske var den och en DSSD?

DSSD köpte jag av en stekig sthlms DJ så det stämmer inte heller. Enda gången jag köpt två stycken klockor hos en AD var nu senast när jag köpte en PP Aquanaut och Rolex Datejust2. Annars har de Omegor jag köpt varit begagnade/oanvända.
 

Malcolm Y

Omega
För mig är valet enkelt. Planet Ocean är snyggare än alla ostron, och de ville är snyggare än cellini. Omega vinner. Sen är det självklart mer status bland icke-insatta att ha en rolex på armen, så bryr man sig om det så vinner väl rolex. Tror ändå i slutändan att det kokar ned till vad man tycker är finast!

Här i ligger pudelns kärna. Problemet är inte teknisk överlägsenhet, förmodar att Omega klarar av att bygga samma kvalitet som Rolex. Frågan är om Omega lyckas trycka sig förbi Rolex som varumärke, och om man isåfall lyckas göra detta endast genom att erbjuda 15 Millgaus, 60h power reserve....etc. Tror inte det, jämför Ferrari mot Nissan. Nissans GT-R är inte långt borta och i många fall kanske tom bättre. Deras problem är varumärket, och det kvittar hur mycket du tjatar om att din Nissan är snabbare runt Nurburgring, och drar 0.8l/mil vid landsvägskörning, killen i Ferrarin kommer ändå alltid vara coolare än killen i Nissan. Rolex är tillräckligt bra både tekniskt och kvalitetsmässigt, men det dom har som inte Omega har i samma utsträckning (ännu i alla fall) är Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability

Den som lever får se :dead:
 

DrDre

Patek
Här i ligger pudelns kärna. Problemet är inte teknisk överlägsenhet, förmodar att Omega klarar av att bygga samma kvalitet som Rolex. Frågan är om Omega lyckas trycka sig förbi Rolex som varumärke, och om man isåfall lyckas göra detta endast genom att erbjuda 15 Millgaus, 60h power reserve....etc. Tror inte det, jämför Ferrari mot Nissan. Nissans GT-R är inte långt borta och i många fall kanske tom bättre. Deras problem är varumärket, och det kvittar hur mycket du tjatar om att din Nissan är snabbare runt Nurburgring, och drar 0.8l/mil vid landsvägskörning, killen i Ferrarin kommer ändå alltid vara coolare än killen i Nissan. Rolex är tillräckligt bra både tekniskt och kvalitetsmässigt, men det dom har som inte Omega har i samma utsträckning (ännu i alla fall) är Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability Desirability

Den som lever får se :dead:

Jag är inte säker på att man kan frikoppla varumärket och dess uppbyggnad helt från produkten. I synnherhet över tiden och om man använder prestanda i sin marknadsföring. För att fortsätta biljämförelserna så var jag, när jag var student, på ett föredrag av en av de högre cheferna på på Volvo PV. Ämnet japanska lyxbilar kom upp och om de utgjorde något hot mot Volvo på den amerikanska marknaden. Han svarade då något i stil med "Japanska lyxbilar? Du hör ju själv hur det låter. De kommer aldrig att utgöra något hot mot Volvo". Jag tyckte väl att det han sa lät rätt vettigt. Ett par år senare läste jag i DI att japanska lyxbilar sålde betydligt bättre än Volvo i USA................så som sagt, bara för att något är på ett visst vis idag, så behöver det inte fortsätta så.
 

Isodor

Audemars
Jag vill inte jämföra märkena utan jag tycker de kompletterar varandra bra.

Det som händer är ju att Omega försöker "steppa upp". Jag tycker de lanserar mycket fint och intressant. Men när det kommer till varumärke har Rolex en historik om alltid ha varit lyxmärke #1 bland de stora tillverkarna. Omega har alltid legat länge ner rent pris och statusmässigt. SMP mot Submariner t.ex.

Rolex tradition och historia är svår att rucka på. De har haft riktigt bra modeller under lång tid, medan Omega gjort många olika varianter på sina modeller inte hållit lika hårt i grunddesign.

Men som sagt, jag tycker båda kompletterar vandra väl och väljer inte att jämföra vilket jag tycker är "bäst" eller "gått om".
Försäljningsmässigt har jag hört att Omega har lyckats bra, men vet ej om de kränger lika mycket till antalet som Rolex.
 

POO

Panerai
Har omega verkligen alltid varit lillebror? Tveksamt. Minnet är kortare än man tror och det är väldigt lätt att tänka att allt är som det alltid varit och kommer så förbli, förändring som går långsamt är väldigt lätt art missa.
Omega har ju minst lika mycket historia som Rolex.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skulle jag vara tvungen att köpa en modern klocka skulle Omega AT ligga bra till. Har dock väldigt svårt att se någon Omega som skulle komma i närheten av min 1680. Inte ens en tidig speedmaster eller plopp kan konkurrera ut vintage sportrolex.

Angående prestige har Omega en lång lång väg att gå.
 

Malcolm Y

Omega
Jag är inte säker på att man kan frikoppla varumärket och dess uppbyggnad helt från produkten. I synnherhet över tiden och om man använder prestanda i sin marknadsföring. För att fortsätta biljämförelserna så var jag, när jag var student, på ett föredrag av en av de högre cheferna på på Volvo PV. Ämnet japanska lyxbilar kom upp och om de utgjorde något hot mot Volvo på den amerikanska marknaden. Han svarade då något i stil med "Japanska lyxbilar? Du hör ju själv hur det låter. De kommer aldrig att utgöra något hot mot Volvo". Jag tyckte väl att det han sa lät rätt vettigt. Ett par år senare läste jag i DI att japanska lyxbilar sålde betydligt bättre än Volvo i USA................så som sagt, bara för att något är på ett visst vis idag, så behöver det inte fortsätta så.

Jag håller faktiskt med dig, även om det kanske inte låter så i min post. Jag tror dock inte att Omega lyckas slå Rolex enbart genom teknisk innovation, på nåt sätt måste dom skapa en vision om att bära en Omega är mer än bara att äga en dyr och bra klocka. Detta kanske aldrig uppnås, men det skulle kunna uppnås. Lite som iPhone, helt otippat slog den över en natt undan benen på all konkurens. Allt kan hända

I vilket fall som så krävs det marknadskännedom och en långsiktig strategi (och flyt) för att lyckas positionera sig likväl som för att behålla en position. Vi kan diskutera detta i oänlighet utan att komma fram till nåt konkret. Den som har svaret på hur man lyckas har garanterat säkrat sin och sina ättlingars framtida försörjning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller med i mycket som DrDre och Dennis Johansson skriver. Omega behöver komma fram med klockmodeller som även design- och utseendemässigt, kan konkurrera med Rolex mest igenkända och populära klockor, som Subben, GMT, DJ och DD. Dessa sportrollar har en blingfaktor, som inte riktigt finns i Omegas, och för den delen många andra tillverkares, modellprogram. Jag tänker främst på de högblanka ytorna och de blingiga kransarna, som refekterar ljus på ett exceptionellt och enastående sätt. De andas lyx samtidigt som de är tillräckligt tåliga/praktiska. Dessa sportrollar har även oftast den så karaktäristiska datumbubblan, vilket också ger en hög igenkänningsfaktor. Här har alltså Omega en stor lucka, som jag tror måste fyllas, om de ska lyckas. Mode och popularitet är ganska ytligt! Prestandan är egentligen inte alls den enda faktorn då det kommer till lyxkonsumtion. Tänker bl.a. på hörlurarna "Beatz by Dre", eller vad de nu heter. De riktiga hörlursnördarna, är väl överens om att de inte har det bästa ljudet upp till den prisklassen, men det är inget som märks speciellt mycket, om man kollar på antalet sålda. Vi är ju flockdjur, och vill gärna tillhöra den exklusiva skaran...

Så om Omega fortsätter med smart marknadsföring, typ "Bond", men ännu hellre att de "signar" riktiga heta kändisar, som förhoppningsvis kommer vara heta under lång tid framöver, tänker t.ex. på DiCaprio, Bruno Mars m.fl. så tror jag Omega kan lyckas. Lite samma strategi som WeSC, eller vad de heter, gjorde för att slå igenom och positionera sig relativt snabbt och bra. De körde/kör väl med någon form av "give-away-till hippa kändisar-marknadsföring".

Varsågod Omega, där har ni erat framgångsrecept, och kom ihåg var ni först läste detta ;)
 

Eric

Breitling
Skälet till varför jag köpa min första omega var att den var betydligt billigare än rolex. Hade de dock varit i runda slängar samma prisklass så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa rolex istället. Tror dock att omegas taktik kan funka i nyare marknader (asien)
 

Whedda

Rolex
Håller med i mycket som DrDre och Dennis Johansson skriver. Omega behöver komma fram med klockmodeller som även design- och utseendemässigt, kan konkurrera med Rolex mest igenkända och populära klockor, som Subben, GMT, DJ och DD. Dessa sportrollar har en blingfaktor, som inte riktigt finns i Omegas, och för den delen många andra tillverkares, modellprogram. Jag tänker främst på de högblanka ytorna och de blingiga kransarna, som refekterar ljus på ett exceptionellt och enastående sätt. De andas lyx samtidigt som de är tillräckligt tåliga/praktiska. Dessa sportrollar har även oftast den så karaktäristiska datumbubblan, vilket också ger en hög igenkänningsfaktor. Här har alltså Omega en stor lucka, som jag tror måste fyllas, om de ska lyckas. Mode och popularitet är ganska ytligt! Prestandan är egentligen inte alls den enda faktorn då det kommer till lyxkonsumtion. Tänker bl.a. på hörlurarna "Beatz by Dre", eller vad de nu heter. De riktiga hörlursnördarna, är väl överens om att de inte har det bästa ljudet upp till den prisklassen, men det är inget som märks speciellt mycket, om man kollar på antalet sålda. Vi är ju flockdjur, och vill gärna tillhöra den exklusiva skaran...

Så om Omega fortsätter med smart marknadsföring, typ "Bond", men ännu hellre att de "signar" riktiga heta kändisar, som förhoppningsvis kommer vara heta under lång tid framöver, tänker t.ex. på DiCaprio, Bruno Mars m.fl. så tror jag Omega kan lyckas. Lite samma strategi som WeSC, eller vad de heter, gjorde för att slå igenom och positionera sig relativt snabbt och bra. De körde/kör väl med någon form av "give-away-till hippa kändisar-marknadsföring".

Varsågod Omega, där har ni erat framgångsrecept, och kom ihåg var ni först läste detta ;)

Nja...TAG Heuer använder sig av Leonardo DiCaprio som ansikte utåt och jag skall inte tala för alla men deras varumärke är i mina ögon klart tröttare än Omega. Jag tror snarare det handlar om vilka personer man tror bär varumärket och framför allt vart de säljs. Samma sak med Mode. Uppfattningen om ett varumärke beror ju enormt på vilken gata de säljs på och hur exklusiva de känns.

Skall inte gå från ämnet men man hade kunnat göra liknande jämförelse mellan AP och PP där imagen skiljer sig betydligt mer än själva priset. Man associerar varumärket med något, en kund, en ambassadör, en kändis eller en stil. Vissa varumärken vill man själv identifieras med och andra inte men inget företag i branschen tilltalar ju en bredare målgrupp än Rolex.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nja...TAG Heuer använder sig av Leonardo DiCaprio som ansikte utåt och jag skall inte tala för alla men deras varumärke är i mina ögon klart tröttare än Omega. Jag tror snarare det handlar om vilka personer man tror bär varumärket och framför allt vart de säljs. Samma sak med Mode. Uppfattningen om ett varumärke beror ju enormt på vilken gata de säljs på och hur exklusiva de känns.

Skall inte gå från ämnet men man hade kunnat göra liknande jämförelse mellan AP och PP där imagen skiljer sig betydligt mer än själva priset. Man associerar varumärket med något, en kund, en ambassadör, en kändis eller en stil. Vissa varumärken vill man själv identifieras med och andra inte men inget företag i branschen tilltalar ju en bredare målgrupp än Rolex.
Grejen med DiCaprio är ju att han är en reklampelare, men skulle man se på "civila" bilder, att han privat mycket hellre bär en grym, blingig och dyr Omega, utan att få betalt för det, så är Omegan helt plötsligt Da shit, om du förstår vad jag menar.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Whedda

Rolex
Grejen med DiCaprio är ju att han är en reklampelare, men skulle man se på "civila" bilder, att han privat mycket hellre bär en grym, blingig och dyr Omega, utan att få betalt för det, så är Omegan helt plötsligt Da shit, om du förstår vad jag menar.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Absolut! Men det är ju lite moment 22 för de personer som varit de starkaste reklampelarna för Rolex genom historien har ju köpt klockorna själva...

Vilka ikoniska bärare har Omega haft genom åren (ej astronauter som fick dem eller fiktiva agenter)?
 

Whedda

Rolex
Jag tycker det är rätt slående när en sån som Daniel Craig promotar Omega genom varenda Bondframträdande men personligen är en stor Rolexfantast. Snacka om att den typen av beteende sänder signalen - "Det här har jag för att jag får betalt men DER HÄR är vad jag verkligen gillar."
 
Topp