Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega vs Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Angermanagement, 5 januari 2013.

1. Angermanagement
    Trådstartare

Angermanagement Torpare

Nu har uppenbarligen häcklandet av Rolex gått långt för vissa herrar. Vilken som är den bästa låter jag vara osagt då jag inte ens vet det men min fråga är denna: Finns det några dyra vintage Omegor (menar nu inte klockor upp till 100 tkr), Rolex har flera modeller som lätt kryper över hundra strecket och ett gäng för över en halv miljon, vilka har Omega som ligger där och hur många modeller är det? Nu räknar jag inte one off etc.

2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Ärligt talat, varför starta trådar som bara kommer att leda till en massa bråk? Otrevligheter är inte en del av KS.

3. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

Bråk? En intressant fråga om du frågar mig... har absolut ingen vetskap om dyrare vintage omegor....

4. Angermanagement
    Trådstartare

Angermanagement Torpare

Absolut inte meningen att leda till bråk. Jag behöver nog snarare precis som andra lite djupare info. Jag vet att någon pre speed skall vara dyr (riktigt dyr) men det är allt jag vet. Tanken var att nyansera bilden av Omega vintage så att det i Rolexsamlares ögon inte bara är ett budget alternativ. Så det är totalt tvärtom från vad du menade :)

5. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Nej men det kommer att spåra ut snart :p, jo frågan är faktiskt intressant ändå :)

6. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Hehe jo jag förstår vad du menar :) jag som överreagerade :)

7. Eric Jajjamensan P

Eric Jajjamensan P Sektledare

Från:
    Spexeryd
    Näsebloooooood! Eller rättare sagt Kraftwerks- och Depeche Mode fabclubbar gör upp bredvid rökrutan. Blir nog på sin höjd en lavett och lite klös...

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Omega vs Rolex

Håller med om att det är en kul fråga! Rolex har ju ett enormt försprång i prisklassen och Omega är uppenbart nykomlingen som satsar stort på senare tid...

9. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm
    Det såldes en ovanlig gammal Omega-quarts på ebay för nån vecka sen, en Omega Constellation Stardust Megaquartz i solitt 18k guld, tror den gick för typ 13.000 dollar eller nåt sånt.

10. Gavve

Gavve Greven

den faktiska Månklockan lär, om den någonsin dyker upp, betinga ett astronomiskt slutpris på auktion som bara den vita GMT:en (ja den finns) har kraft nog att matcha

11. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Det där va verkligen ord och inga visor :p

Edit. Raderade du inlägget Masterkiller??

12. Njaa kanske ;)

13. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Kan iof förstå.. Verkar finnas många ömmande tår här inne...

14. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Är det inte så att knepet för att klockan blir dyr o därmed uppfattas xtra exlusiv är genom att bestycka den med ädel-stenar/metaller. Vad skulle en klocka kosta i vanlig SS utförande. Det är där man kan se, tycker jag, vilken klocka är "dyr".

15. Angermanagement
    Trådstartare

Angermanagement Torpare

Nu vet jag ju inte vad du kan om klockor men om du kollar så lär du se att det är ståluren som är dyrast bland vintage uren.

16. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Vet att SvaFre har ett par riktigt stygga vintage Omegor......av klart dyrare kaliber om det nu spelar nån roll. Vet ej ref på dem.....men nån Railmaster från 50/60 tal med bakelit bezel och en gammal dykare från Dackefejden......sjukt svala och käkar många vintage rollar som canapeer......

17. Angermanagement
    Trådstartare

Angermanagement Torpare

Pris, över 100 tkr st?

18. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Vet ej.......

19. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Omega speedmaster 2915, går väl på långt över 100k?

20. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Finns en ROLEX Submariner Big Crown 5510 för 801.400 kr hos uret vintage.
    Rätt tung!

21. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

22. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
    Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
    Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

23. Denke

Från:
    Stockholm
    Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?

24. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Sorry inte meningen att dumförklara dig. Jag hajjade mest till över priset. Jag menar 800k är ju inga kaffepengar.
    Personligen tycker jag att min gamla Tärnan känns exklusivare än min Longines hydro conquest, då det inte bara är att gå in på krons och nypa en exakt likadan.

25. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fast av trådstarten framgår ju bara att frågeställaren undrar om det finns några dyra Omegor och i så fall vilka. Inte att Rolex är exklusivare.. Har du läst hela tråden Denke? :lol:

26. Denke

Från:
    Stockholm
    Klart jag har...läser ALLA trådar. Skriver ut dem och sätter i en pärm. Jag vinklade frågeställningen lite bara, så att den blev intressantare. :mrgreen:

@slimjim : tolkade det inte som en dumförklaring, förtydligade bara vad jag menade. :)

27. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Denke du är fan sjukt rolig, på riktigt alltså. Skrattar högt för mig själv, den övriga besättningen tror man är sjuk i huvudet... :lol:

När det gäller tråden i övrigt kan man snabbt konstarera att det verkar välidgt svårt för Omega att matcha Rolex, Omega var ju under en period en dussinklocka som gör att man kan få en fin vintage Omega för ett par tusen idag, medans en fin vintage Rolex kostar betydligt mer. Inte för att priset är en avgörande faktor men Rolex har aldrig haft en liknande period och det avspeglar sig i mina ögon även på exklusiviteten av vintageklockor idag. Och personligen tycker jag inte det är speciellt ofta man ser vintage Omega till extrema priser, man får troiligen leta runt en del, men med Rolex ser man det dagligdags.

28. Angermanagement
    Trådstartare

Angermanagement Torpare

Finns det verkligen ingen riktigt Omega kunnig på forumet eller finns det helt enkelt inga dyra Omega modeller?

29. China

China Guest

Det här tycker jag är en väldigt intressant frågeställning. Som jag ser på saken så är urverk/klockor som tillverkats hantverksmässigt exklusiva oberoende av prislappen. En del gamla uvar menar att en riktig klockmanufaktur har minst en Tourbillon eller någon annan egenutvecklad grand complication, för att kvalificera sig. Själv är jag inte riktigt så konservativ, men tycker att det ligger en del i det här resonemanget, idag så handlar det mera om ingenjörskonst är traditionellt hantverk.

De flesta klockor som säljs idag är trots allt resultatet av automatiserade industrier, och för min egen del så skulle det kännas helt fel att spendera några större summor på en massproducerad klocka. Men det är bara min personliga åsikt om exklusivitet.

30. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Mycket bra skrivet!

Mårtenssons ur Brookfield