• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegafynd i ett garage....

Jag rotade runt i garaget igår och sökte efter en kylarslang till vår gamla Cadillac, i en kartong med diverse bra-att-ha-saker hittade jag min gamla Omega Geneve(!) Kärt återseende, jag har inte sett den på bra många år:



Lite bakgrund, när jag var nio år landade "människan" för första gången på en annan himlakropp: månen/Apollo 11. Den kvällen lade jag mig på en madrass framför TV'n hemma och satte en väckarklocka att ringa sen på natten och jag satt andäktigt och såg den gryniga/svartvita direktsända TV-bilden när Neil Armstrong klev ned på månens yta!

Det här satte griller i huvudet på mig och liksom många andra grabbar ville man ju naturligtvis bli astronaut efter det. Jag läste allt jag hittade om NASA, rymdfärder, etc. och bland annat läste jag om klockorna som dom bar (Omega Speedmaster Professional) och en sån var jag ju bara tvungen att skaffa mig!

Jag gnetade och sparade veckopengar, etc. men insåg att det skulle ta allt för lång tid att spara ihop till en sån drömklocka. Men en dag efter ett par års sparande knatade jag in på Fritz Olsson här i Luleå som sålde Omega och radade upp mina sparpengar på disken och köpte mig en Omega Geneve i alla fall - inte så många unga killar som får för sig något sådant kanske :)

Omegan satt sen på min handled i många år och den var med om både vådliga cykelvurpor, skogsturer och annat så den är lite skruffig. Riktigt varför jag slutade använda den kommer jag inte ihåg nu men den ramlade igång så snyggt nu när jag ruskade lite på den - så den kanske får se lite handledstid framöver. Den får nog kvarstå i sitt lite bedagade skick :)

/Rikard

PS Det sitter en Speedy Pro på min vänstra handled numera ;) Så den dagen NASA ringer är jag redo :) :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Snygg klocka och en fantastisk historia. Man önskar att man själv hade varit lika förnuftig när man var 10-11 år! :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Härlig historia, jag kunde se alltihop i mitt huvud! Detta är en av anledningarna till varför jag gillar klockor, de har ofta en historia att berätta.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härligt återseende!
Hur känns den på handleden efter alla dessa år?
Med den historian bakom är den värd lite ompysslande och en service:)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
fyfan va coolt. Har känt på den modellen fast i guld doublé och den sitter riktigt skönt på handleden. grattis!
 

KMS

Rolex
Cool! Kul fynd bland lådorna. Inte så vanliga med vridringsversionen! Denna klocka har väl också smeknamnet UFO, så den hade ju lite NASA anknytning ändå!
 

Icaras

Rolex
Riktigt rolig historia! Måste ha känts skönt när speedyn väl landade på handleden :). UFO:n såg riktigt tuff ut, tycker att den borde få sig lite handledstid efter alla år av väntan!
 
Hej alla, den sitter lite "tight" runt handleden, man har ju vuxit och lagt på lite vikt sedan dess men det är ju lätt att justera till. Men det var roligt att spänna på sig den igen och känna tyngden. Så den ska nog få sig en liten service i alla fall, men boett och glas får nog vara som de är...

Speedyn ja, det var en härlig känsla när den fick ta plats på handleden efter alla år av suktande :)

Nu får man väl nästa kick när en 5512'a från 1960 infinner sig (mitt födelseår) men det lär nog dröja....

Rikard

PS tack för alla snälla ord om den lilla storyn, jag tänker faktiskt bli författare när jag blir stor ;) Min första roman (sci-fi) kommer ut till hösten - den är klar förutom lite korrekturläsning...
 

meo_swe

Audemars
Härlig story!
Och klockor ska användas, det är som med män. Battlescars gillas av damerna och inger respekt bland den grå massan ;)
 
Tja, jag kommer inte ihåg det tyvärr... Jag var nog alldeles för "febrig" för att tänka på det :)

Men det var nog inte så vanligt an en pojkspoling knatade in o handlade en kvalitetsklocka :)

Rikard
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Kul historia! Du borde serva upp klockan och låta den gå vidare så småning om! :) Underbart med en story bakom klockan!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Synd bara de slutade med Omega och ja, de rev Fritz Olssons huset. Hoppas ni överlevt Hamnkalaset, Luleå kalaset vad det nu heter numera.

Klockan är en speciell modell, jag gillar de skarpt iaf. Har du något minne vad du fick betala för den back in the days?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kan ju nämna att jag var inne på Fritz i våras och frågade efter NOSdelar till en gammal Omegalänk (1039)
"Nej sorry vi slängde allt sådant vid flytten" !!!!!!!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fin historiaoch en väldigt fin klocka!
Farsan hittade farfars gamla DeVille från femtiotalet härom året när han städade en byrålåda. Trodde karln skulle börja gråta - det är så mycket känslor i våra klockor.
 

Kurzk

Breitling
Kul story! Det här
är ju så härligt med just klockor - historian bakom ett äldre verk. Jag gör sällan mig av med klockor och alla har sin story från min tid med dem, men det är ju lika roligt att vid köp ta del av tidigare ägares historia.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Missat detta inlägg! Riktigt skön story och cool klocka! Hur har det gått med boken? Utspelar sig den på månen kanske?
 
Topp