• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegas galenskap eller genialitet?

Diogenes

Cartier
Förvärvade denna underbart galna Seamaster från Omega. En Omega Seamaster Dynamic 1430 quartz från 80-talet. Jag har vridit och vänt på klockan under hela dagen för att försöka fastslå vad jag tycker. Ena stunden tycker jag den ser alldeles för jäklig ut medan jag minuterna senare kan uppskatta det "vilda" och asymmetriska i boettformen. Vad säger ni? Är det galenskap eller genialitet?

P1090811.JPG
P1090813.JPG
P1090814.JPG
P1090815.JPG
P1090812.JPG
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hmm.. Inte jätte förtjust. Den där glasringen och osymmetriska tavlan pajar allt. Kul i alla fall att man låtit tavlan följa med i samma vinkel som boetten. Antar att det dels ska ha att göra med att den blir med lättavläst. Har ju sett några sådana genom åren men där tavlan legat platt trots asymmetrisk boettform. Är du nöjd så är jag nöjd :)
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 1154

Guest
Tavlan är svincool, men ringen runt ser ut som nåt slags båtfönster eller nåt... men den sticker ju ut pga. det och detta är nog en klocka som måste ses i verkligheten, bilderna visar inte så mycket av hur den verkligen ser ut eller sitter på armen...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hmm.. Inte jätte förtjust. Den där glasringen och osymmetriska tavlan pajar allt. Kul i alla fall att man låtit tavlan följa med i samma vinkel som boetten. Antar att det dels ska ha att göra med att den blir med lättavläst. Har ju sett några sådana genom åren men där tavlan legat platt trots asymmetrisk boettform. Är du nöjd så är jag nöjd :)
Hehe inte så mycket av klockan kvar om man byter tavla och glasring ;)
 

rogart-63

Patek
Fulsnygg på nåt sätt. Lite liten i storlek annars skulle jag gärna äga en . Du behöver inget spänne till den? Har ett sånt liggande. Kallas för Spider . Och finns som en riktigt grym gummibandsmodell
 
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
Efter mycket bläddrande och läsande i "Omega- a journey through time" fann jag lite kul information om klockan som jag tänkte delge.

På sida 306 kan man läsa om denna Seamaster modell som lanserades 1984 under parollen: "Modern, sporty, young, non-conformist, eye-catching, fun and colourfull." Vidare kan man läsa: [...] this model had technologically advanced surface treatments and was offered in four satin-finished colours: steel, dark grey, black, or gold. Water-resistant to 30 meters, its sloped case holds a slightly off-centred dial featuring highly distinctive off-centred zones."

Det mest intressanta är dock Omegas nya sätt att tänka, och kanske föregå sin tid(?) genom att möjliggöra ett bytande av länk. Genom en nyckel som levererades tillsammans med klockan när den var ny kunde man "låsa upp" klockan ur sin länk och byta till en gummilänk.

Dynamic.jpg


Här ser ni nyckeln
dynamic2.jpg


Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för ifall det blir en keeper eller försäljning. Den är på sitt sätt väldigt estetiskt tilltalande men samtidigt ruggigt icke-vacker.
 

Greven

Audemars
Perfekt som icebreaker på en middag eller liknande sammankomster!
Med denna på handleden så finns mycket material till spännande konversation! :) Intressant, ful, spännande och cool!
 

Diogenes

Cartier
Fantastiskt roligt att höra era åsikter. Förvånande nog tycker jag att de positiva omdömena är i majoritet. Det förvånar mig :)
 
Topp