Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omegas spänne?

Diskussion i 'Vintage' startad av gorosen, 14 november 2013.

1. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

Tjenare! Idag satt jag och letade efter orginalbandet till min seamaster. Jag fann det såklart inte men jag hittade spännet. Jag är dock inte säker på om detta spänne hör till denna klocka då det är förbannat litet. Skulle någon kunna bekräfta om de ska vara såhär små eller vad det är frågan om? ;)

spännet bredvid ett vanligt 18mm band
    Det är denna klocka vi talar om

tack på förhand,

Jokkmokkswe gillar detta.
  2. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Det ser onekligen ut som du fått tag på ett dam-spänne. Omega-spänne till ett 18mm band är vanligtvis 16mm.

3. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

Det var som tusan! Då är det väl bara att stoppa tillbaka det i lådan igen, haha

Bawkins gillar detta.
  4. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Sorry för aningen OT, men vet du vilket märke det är på ditt nuvarande band/spänne? Har ett likadant till en äldre klocka. :)

5. gorosen
    Trådstartare

gorosen Bonde

På baksidan står det diplomat rio samt anti allergy. Mer vet jag tyvärr inte då jag har fått det :)

Galaxxy gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det spännet såg onekligen litet ut, men är det ingen mer än jag som tycker att ett ganska rejält avsmalnande band kan vara snyggt? Typ 20/16 och 18/14

Speciellt om bandet är vadderat, så tycker jag det kan se ganska klumpigt ut med 18/16 på en tunnare klocka...

gorosen gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

20 mm och över passar bäst med 4 mm avsmalnande medan smalare band, spec under 18 mm mycket väl kan vara mer jämnbreda. Jag letar alltid efter originalutseendet och det är så här man gjorde förr.

gorosen, eriksson850 och Boris Balkan gillar detta.
  8. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Visst har du rätt att det nog gäller 20mm band som smalnar av mer och 18 till 16mm funkar givetvis bra... Självklart tror jag de flesta letar efter ett så originallikande utförande som möjligt eller iaf tidstypiskt.

De band jag tänkte på var de här, ett Certina läder och ett Certina Corfam som båda smalnar av till 14 och 15mm från 19mm vid bandfästet...

Går gränsen vid 19mm? Eller är/var det en typisk Certina/70- tals grej?
    Jag tycker jag har sett Omega som smalnat av från 18 till 14mm eller minns jag fel?

Förlåt om ni tycker jag blev OT, tyckte bara att det är en intressant diskussion :)

gorosen gillar detta.
  9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Finns ingen magisk gräns samt att det beror på vilket årtionde och till vilken typ av ur. Dock onödigt att länka till bandet jag hade lagt till i min lista... Hehe.

Strindberg och eriksson850 gillar detta.
  11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Sorry, 10 sek ifrån att kunna redigera bort det... :/ Nog för att jag tror att många klocksnackare har liknande listor på minst 10-20 annonser per dag som de följer, men inte budar... ;)

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Haha, inget fel i att tipsa eller styrka en teori med ett objekt.

13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Cheers! :)

14. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Någon som har koll på det här spännet? Det är på 14mm, vad kan det vara för årtal? ping Aurum

15. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

förmodligen sent 60-tal.

ser riktigt ut

eriksson850 och Aurum gillar detta.
  16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Tack! Så runt 20 års skillnad mot klockan... :) Någon som har en bra referens för hur ett 40-talsspänne ska se ut?

17. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
  18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Vet inte om jag skulle kalla det fult, men jag håller med om att designen på 60-talarna var snyggare. Men sen vill man ju gärna matcha så tidsenligt som möjligt...

19. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    18/14 på vintagedressare känns mest proportionerligt och elegant IMHO.

eriksson850 gillar detta.
  20. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Håller med om att det är riktigt snyggt! Dock är det lite svårt att hitta band som är 18/14