• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegaspänne - ok?

wundlander

I know I look great in my Mustache
Plockade hem detta från bukten utan att göra min läxa.
Ser det ok ut eller är det en fughesi?
20150410-RHOF_2015_11083.jpg
20150410-RHOF_2015_11085.jpg
20150410-RHOF_2015_11087.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har inte bra koll på Omegaspännen, men den spontana känslan är bra. Förutom det som redan påpekats, så ser texten skarp och genuin ut.
 

Jonte73

Audemars
Vem? Är intresserad då jag sett olika varianter av samma typ. Inte helt självklart och misstänker att ett jag fick av en samlare för några år sedan inte är helt ok. Hur såg sprintarna ut? På ditt?
Köptes i Berlin, kan ta reda på vad karl hette.
Kom på ett grövre stift som inte passade i bandet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köptes i Berlin, kan ta reda på vad karl hette.
Kom på ett grövre stift som inte passade i bandet.
Köpte du det utomlands kommer nog inte det säga mycket för mig. Tycker att spännet har lite djupa avrundningar vid trycket och Omegamärket är lite oskarpt. Hela spänner är lite runt i formen. Det kan mycket väl finnas original som ser ut på detta vis. Köpte du spännet löst? Nytt eller beg?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här är ytterligare ett jag har.
Annorlunda stämpel på detta.
image.jpg
image.jpg
Gillar formen bättre på detta medan pinnen som låser bandet ser ut att ha lite fel form. Kul att se även om det inte gör mig klokare. De hade väl olika tillverkare olika år i olika länder... Kan dock vara intressant att veta då de börjar bli dyra.
 

Jonte73

Audemars
Köpte du det utomlands kommer nog inte det säga mycket för mig. Tycker att spännet har lite djupa avrundningar vid trycket och Omegamärket är lite oskarpt. Hela spänner är lite runt i formen. Det kan mycket väl finnas original som ser ut på detta vis. Köpte du spännet löst? Nytt eller beg?
Löst beg från 60 talet enl urmakaren.
Han hade flera lösa till salu.
Men håller med det är en djungel.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fint spänne, men kan lika gärna vara ett "generiskt". De bästa är ytterst välgjorda med spännaren i ett stycke och med stämplar som förefaller korrekta.
Vad det nu har för betydelse? ; av estetiska skäl förser man ju vintageur där ide'en med logotype spännen inte ens var påtänkt när det begav sig.
;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fint spänne, men kan lika gärna vara ett "generiskt". De bästa är ytterst välgjorda med spännaren i ett stycke och med stämplar som förefaller korrekta.
Vad det nu har för betydelse? ; av estetiska skäl förser man ju vintageur där ide'en med logotype spännen inte ens var påtänkt när det begav sig.
;)
En jäkla skillnad!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är verkligen en djungel. Som tidigare nämnts finns det säkerligen en hel radda med olika utseenden på omegas spännen beroende på år och tillverkningsort. Risken är att folk dömer ut originalspännen som fake.

Hade varit ett kul och lärorikt projekt att utröna vilka som är original i en databas. Hade jag tid skulle jag själv ta tag i det, tyvärr finns inte den tiden.

Tror man skulle kunna få in en stor mängd spännen att "analysera" via KS.
 
Topp