Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omegor, nått att ha?

Diskussion i 'Vintage' startad av tjanne, 23 mars 2016.

Taggar:
  1. tjanne
    Trådstartare

tjanne Torpare

Har kommit över följande klockor och vad jag listat ut på egen hand är att de två första verkar vara från 1952 med 266 urverk och den sista är från 1960 med 620 urverk. Det jag däremot inte kan lista ut är värdet på dessa klockor? Som man kanske ser på bilden så har klockorna sett bättre dagar och behöver en ordentlig service. Klockan i mitten saknar även sin krona och den till vänster är jag inte säker på om kronan är orginal eller ens en Omega krona.
    Sen undrar jag även om det finns någon som vet om klockan till vänster är i guld eller inte? Enligt Omegas egna vintage sida så har de listat denna model som 18K guld men har svårt att avgöra om det verkligen är detta eller om modellen finns i stål också. Är ganska ny på ur men eftersom detta ur mäter 21mm så antar jag att det är ett dam ur eller har jag fel? Detta ur fungerar dok till skillnad från de andra två.
    Skulle jag kunna få hjälp med att besvara någon av dessa frågor så skulle jag vara mycket tacksam. Det är inte så att värdet i sig spelar någon större roll men det avgör lite hur mycket jag skulle vara villig att spendera på dem för att få tillbaka dem till sin forna glans.
    File_000.jpeg

Martin Lovasz, Hexagon och theargonaut gillar detta.
  2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Om det är en guldklocka så skall även bakboetten vara i guld. Är det en boett som är enhetlig där det inte går att ta loss bakdelen så måste man leta efter stämplar eller så skall det stå i klartext på insidan boetten.

Jag skulle värdera den till vänster till 800-900kr då urtavlan måste bytas och kronan ser inte ut att vara original. Den i mitten lite mer då urtavlan nog går att göra finare och visarna ser bra ut så upp till ca 1200kr skulle jag tippa. Nu är jag snål som bara den och det är då vad jag skulle ge men det finns de som kan buda högre men de glömmer att delar måste köpas och arbete utföras. Delar blir också allt svårare att få tag i så kostnaden skenar snabbt iväg om man har otur.

tjanne och eriksson850 gillar detta.
  3. tjanne
    Trådstartare

tjanne Torpare

Tackar för svaret Martin. Har kollat boett på 620an och kan inte se någon guld stämple men tycker den är lika snygg för det. Prisbilden du målar upp låter också väldigt bra. Får lov att erkänna att jag kunde läst på lite bättre innan på forumet innan jag ställde frågan vilket jag nu gjort och vad jag kan se så verkar din uppskattning vara mycket rimlig. Att de inte kostar mer gör mig nästa lite glad för jag har börjat intressera mig mer och mer för renovering av mekaniska ur och har hittat mycket bra info och inspiration här på forumet. Ska troligtvis inte börja med dessa men jag tror jag kommer behålla dess ur som mål för min framtida hobby. Så nu är frågan om dessa ur "kommer bli" nått att ha.

Martin Lovasz och eriksson850 gillar detta.
  4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    För ett par år sedan kunde jag få dem för runt 500-600kr så värdet på dem går upp hela tiden. De som håller på med restaurering och reparationer dammsuger marknaden på allt som heter Omega idag för delar är som sagt svåra och dyra att få tag och dina klockor är långt mer värda i delar än som hela klockor. Klockan i mitten skulle nog vara värd ca 2000-2500kr renoverad och butikspris skall vi inte tala om...

Jag har själv slutat köpa in Omega för det är lite för dyrt för mig då jag har klockor som en hobby och håller mig till klockor runt 100kr i inköp och så fixar man till dem och säljer dem för 200-300kr.

Urtavlan är en av de dyraste delarna att hitta i bra skick så räkna med att en ny sådan kommer kosta runt 500-800kr och för mer eftertraktade modeller långt mer. Detta har lett till att allt fler låter urtavlorna bli ommålade och det är okej men blir sälla lika bra som originalet. Det finns ganska mycket med urverk att få tag i från skrotade klockor men vissa specifika delar som slits ut mer än andra är det svårare med och även då urverken som finns att få tag i kan då ha dessa slitna delar. En ny krona kan kosta från ca 200-250kr och det tillverkas både falska kronor och boetter i Kina så det är lätt att bli lurad.

Titta på de här tokarna som vill ha vansinniga pengar för en liknande modell men om några år kanske vi är där så dina Omegor kan ge en mycket fin avkastning om du sparar dem.
    http://shop.hodinkee.com/collections/watches/products/1930s-omega-calatrava-oversized

Senast ändrad: 24 mars 2016
    eriksson850 gillar detta.
  5. tjanne
    Trådstartare

tjanne Torpare

Ja man kan ju hoppas att de ökar i värde men samtidigt inte. Det är ju kul få oss dödliga att också få kunna uppskatta kvalitetsur (Dok är klockan i länken så pass snygg så jag är beredd på att säga att den förtjänar sitt pris). Men som du påpekar så har det hela mycket med namnet att göra också. Men det är det som jag finner så spännande med klockor att kvalitet inte behöver kosta om man inte vill. Det går ju hitta ur som tickat i 50 år för runt hundralappen. Men detta börjar också bli ett problem för mig eftersom det börja bli svårt att låta bli att "rädda" alla gamla klockor man stöter på.
    Så det är där jag tänker att man kanske ska börja lära renovera lite för min samling av ike fungera ur börjar snabbt växa:)

solex gillar detta.