• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMG vilken klocka!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad är problemet, vill säljaren lägga ut dåliga bilder så behöver köpare ju inte ens fundera;) med det är väl lite OT:)

Köp en beg nikon d3100 för 1500kr så slipper du allt snack om dåliga bilder ;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag känner stort förtroende för poormans och har tidigare erfarenheter med klockor och kontakt.
Dock så måste jag säga att säljbilden på gmt'n med svart ring håller sämsta tradera-klass.
I dessa dagar med allt snack om slipat, bevels hit och dit så är bilder viktigt.

Bildexempel taget ned min Iphone.
image.jpg


Just My 2cents
/j
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är problemet, vill säljaren lägga ut dåliga bilder så behöver köpare ju inte ens fundera;) med det är väl lite OT:)
Lite på samma sätt som att det är ok att sätta världens sämsta pris om köparen bara är dum nog att acceptera det? Inte helt orimligt att beskrivningar, bilder och pris är relativt representativt för objektet på ett entusiastforum..
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jo men som köpare kan man lätt välja bort säljarna med dåliga bilder bara.
Men det är positivt för både poormans och köpare om poormans ändrar sitt beteende och presenterar tydliga, skarpa och beskrivande bilder på sina objekt i framtiden. Vänligt att upplysa honom om detta då han missat att det är en bra grej.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Men det är positivt för både poormans och köpare om poormans ändrar sitt beteende och presenterar tydliga, skarpa och beskrivande bilder på sina objekt i framtiden. Vänligt att upplysa honom om detta då han missat att det är en bra grej.
Han har sålt klockor rätt länge så jag tror inte han "missat" att de bilder han lägger ut är usla;)
 

poormans

Rolex
Han har sålt klockor rätt länge så jag tror inte han "missat" att de bilder han lägger ut är usla;)


faktiskt första gången jag fått sån kritik för bilderna vare sig här eller på TT sen typ 2004 men har kört med digicam förr men den gav upp för ett tag sedan och mobilen går fortare

sen kan det ju vara så att med dåliga bilder blir köparen glatt överraskad när han väl får klockan å den är bättre IRL ha ha ha

cheers
christian
 

Compiss

Patek
2-Faktor
faktiskt första gången jag fått sån kritik för bilderna vare sig här eller på TT sen typ 2004 men har kört med digicam förr men den gav upp för ett tag sedan och mobilen går fortare

sen kan det ju vara så att med dåliga bilder blir köparen glatt överraskad när han väl får klockan å den är bättre IRL ha ha ha

cheers
christian
Jo men du ser väl skillnad på en bra och en dålig bild;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Samtidigt har vi ju haft exempel där fel inte upptäcks pga dåliga o suddiga bilder. Alla har inte all kunskap som behövs och ligger i vårt allas intresse att köp och själv fungerar bra och har seriösa annonser.
Absolut men köper man en dyrare klocka med ett par usla bilder på objektet och nöjer sig med det så kanske man får stå sitt kast, köparen har också ansvar i en affär. Syns det inte på bilderna att tex tavlan är dålig skall det framgå i text. (Menar inte att det skall luras på något sätt)
Köparen för väl kräva bilder som hen är nöjd med. Förstår inte vad problemet är faktiskt. Är bilderna så dåliga så skulle inte jag köpa från säljaren eller be om riktiga bilder:)

Personligen skulle jag inte köpa något utifrån en bild där det knappt går att avgöra vilket märke det är på klockan......
 
C

China

Guest
faktiskt första gången jag fått sån kritik för bilderna vare sig här eller på TT sen typ 2004 men har kört med digicam förr men den gav upp för ett tag sedan och mobilen går fortare

sen kan det ju vara så att med dåliga bilder blir köparen glatt överraskad när han väl får klockan å den är bättre IRL ha ha ha

cheers
christian

Jag har faktiskt ganska svårt att se varför du inte tar åt dig av kritiken som faktiskt är konstruktiv. En tanke är att tydligare bilder sparar dig en del jobb, då potentiella köpare slipper att be om bättre bilder. Det ligger kanske något i den gamla klyschan att en bild säger mer än tusen ord?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut men köper man en dyrare klocka med ett par usla bilder på objektet och nöjer sig med det så kanske man får stå sitt kast, köparen har också ansvar i en affär. (Menar inte att det skall luras på något sätt)
Köparen för väl kräva bilder som hen är nöjd med. Förstår inte vad problemet är faktiskt. Är bilderna så dåliga så skulle inte jag köpa från säljaren eller be om riktiga bilder:)

Personligen skulle jag inte köpa något utifrån en bild där det knappt går att avgöra vilket märke det är på klockan......
Detta är ett community, inte tradera eller blocket. Det är väl jättebra om vi har bra standard på annonserna? Skylla sig själv ska man inte behöva göra.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Detta är ett community, inte tradera eller blocket. Det är väl jättebra om vi har bra standard på annonserna? Skylla sig själv ska man inte behöva göra.
Absolut det är jättebra. Den som förlorar på det är ju säljaren så det torde ligga i dennes intresse. Skylla sig själv var lite dåligt ordval. Jag menar att det går ju bra att ha en dålig bild som man som köpare skiter i kvalitén om det framgår på annat sätt att något är fel

Tyvärr börjar likheterna med de säljställen du nämner bli riktigt stora så det är kanske bra att styra upp lite riktlinjer
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr börjar likheterna med de säljställen du nämner bli riktigt stora så det är kanske bra att styra upp lite riktlinjer
Vi ska väl inte dra för stora växlar kanske. De flesta annonserna är helt ok, men utifrån min synvinkel gör kassa bilder vilken annons som helst kass.
 

poormans

Rolex
fast jag har rätt bra koll och berättar för ev köpare om ev skador osv

ska tex visa en annan glossy 16750 om några dagar där tavlan har små små bubblor runt index (VG index) vilket är väldigt vanligt på transitional klockorna glossy färgen reagerar med guldet

det skulle jag endast kunna fånga på bild med macro och avtaget glas vilket är rätt onödigt då köparen vill se den irl först

cheers
christian
 

poormans

Rolex
Jag har faktiskt ganska svårt att se varför du inte tar åt dig av kritiken som faktiskt är konstruktiv. En tanke är att tydligare bilder sparar dig en del jobb, då potentiella köpare slipper att be om bättre bilder. Det ligger kanske något i den gamla klyschan att en bild säger mer än tusen ord?


jag tar gärna konstruktiv kritik men att skriva att bilderna är urusla och att jag spottar på köparen med dåliga bilder ( för de verkar ha funkat åt andra köpare både här och på TTT )

så ja, jag har lite svårt att ta åt mig av det men skit samma, det lär komma fler dåliga bilder på klockor ifrån mig innan jag byter mobil och säkert efter det med

cheers
christian
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
fast jag har rätt bra koll och berättar för ev köpare om ev skador osv
Denna klocka hade en riktigt risig bild i annonsen. Här är din beskrivning:

Först ut är en klassisk gmt-master ref: 1675 TT med mkt snygg rootbeer/nipple tavla som skiftar i rött och brunt, inserten matchar mkt bra

kommer på en sträckt TT oyster med korrekta helståls ändbitar, en rätt ovanlig combo på TT 1675

går bra och har nyligen justerats samt fått ett nytt plexi av rolex

pris 29500 på länk kan även säljas utan länk om så önskas
image.jpg

Gillar relumen som ser ut att vara gjord med en spackelspade. Inte ett ord om det i varken annons eller mail. Dock syns det iaf tydligare på bilderna du sen skickade. Gillar speciellt sekundvisaren. :)

Bilderna är dock klart skarpare. Cred för det.

image.jpg

image.jpg
 
C

China

Guest
jag tar gärna konstruktiv kritik men att skriva att bilderna är urusla och att jag spottar på köparen med dåliga bilder ( för de verkar ha funkat åt andra köpare både här och på TTT )

så ja, jag har lite svårt att ta åt mig av det men skit samma, det lär komma fler dåliga bilder på klockor ifrån mig innan jag byter mobil och säkert efter det med

cheers
christian

Fast nu så har jag väl aldrig påstått att du spottar på potentiella köpare?

Oavsett om du är företagare eller har affären på fickan, så har jag ganska svårt att se varför feedback på dina bilder skulle vara något negativt. Men visst, det är du själv som i slutänden bedömer vilka bilder du vill använda i annonserna. Tanken från min sida var väl mest att man som säljare brukar tjäna på tydlighet och att anpassa sig efter potentiella köpares önskemål.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur blev detta en diskussion kring poormans fotokunskaper? Eller var det han som sålde skitbratten på tratten? Annonsen är borta.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om vi ska vara konstruktiva..

Skaffa en iphone, eller motsvarande telefon från annat märke. (Jag har ingen kunskap kring kameror)

Se till att det är bra ljus där du skall fota. Utomhus är oftast bäst, men se till att inte solen ligger på för att undvika jobbiga reflektioner.
Jag har ett par stora takfönster som jag fotar under, och det blir bra tycker jag.

Ta sedan klockan, och fota de delar som är väsentliga. Tavla, bandhorn, länk etc. Man lär sig rätt fort i vilket ljus det blir bäst, och hur man ska vinkla klockan för att det inte bara ska bli en reflektion i blankt stål t.ex.

Man kan även se till att ha ett schysst underlägg för att få klockan att se lite mer intressant ut. I vissa fall kan en klocka bli jäkligt matt och tråkig på ett foto. :)
 

sveol

Cartier
Är jag full eller handlar inte denna tråd om en fejk klocka? Nu läser jag mest om kassa bilder. Snacka om att trådarna spårar på sistone. Sommar klåda?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

poormans

Rolex
Är jag full eller handlar inte denna tråd om en fejk klocka? Nu läser jag mest om kassa bilder. Snacka om att trådarna spårar på sistone. Sommar klåda?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

det handlade om en fejkklocka men några tycker mina bilder är så in i helvete dåliga så det blev 3 sidor av det!!!!
ska nog fortsätta med suddiga å mörka bilder bara på pin kiv

cheers
christian
 

par

Patek
2-Faktor
Denna klocka hade en riktigt risig bild i annonsen. Här är din beskrivning:



Gillar relumen som ser ut att vara gjord med en spackelspade. Inte ett ord om det i varken annons eller mail. Dock syns det iaf tydligare på bilderna du sen skickade. Gillar speciellt sekundvisaren. :)

Bilderna är dock klart skarpare. Cred för det.

image.jpg

image.jpg

Precis det här jag syftade på i min post där jag länkade till gmt annonserna. Under tiden vi kunde kommentera i annonserna hade någon som fått bilden påpekat det hela. Jag hävdar att de dåliga bilderna används för att dölja fel. Det är relevant att nämna att klockan är relumad i annonsen direkt istället för att dölja det genom dåliga bilder. Man kan ju annars undra hur dessa bra bilderna inte letade sig ut i annonsen!
 

par

Patek
2-Faktor
det handlade om en fejkklocka men några tycker mina bilder är så in i helvete dåliga så det blev 3 sidor av det!!!!
ska nog fortsätta med suddiga å mörka bilder bara på pin kiv

cheers
christian


Jag tycker snarare det handlarom att hur du verkar systematiskt ta vissa dåliga bilder till dina annonser för att dölja fel på dina objekt du säljer. Uppenbarligen lyckades du få fram okej bilder på gmtn via pm............
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Precis det här jag syftade på i min post där jag länkade till gmt annonserna. Under tiden vi kunde kommentera i annonserna hade någon som fått bilden påpekat det hela. Jag hävdar att de dåliga bilderna används för att dölja fel. Det är relevant att nämna att klockan är relumad i annonsen direkt istället för att dölja det genom dåliga bilder. Man kan ju annars undra hur dessa bra bilderna inte letade sig ut i annonsen!


Precis.

Alla har olika kunskap, det vore synd om en nybörjare inom klockvärlden köper något som beskrivs som bra men i verkligheten, rent objektivt, ser ut som skräp (Rootbeern till exempel).
 
Topp