Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omlackad urtavla?

Diskussion i 'Vintage' startad av Stephan, 14 mars 2016.

1. Stephan
    Trådstartare

Stephan Torpare

Den här ser i mina ögon riktigt fin ut på alla sätt, skulle passa bra i samlingen.

MEN - är inte urtavlan omlackad?

När jag googlar så hittar jag inget om Lord Marvel med röd urtavla, säljaren
    är en seriös japan, men det står ingenting om att urtavlan skulle vara omlackad,
    det står bara att klockan är renoverad, konstigt.

Vad säger expertisen?

Gummo gillar detta.
  2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Tror inte den är omlackad. Inbillar mig ett det är relativt svårt att få till en toning som denna, det distinkta trycket samt att man även skulle tryckt den lilla texten kl.6 som talar om vilken kaliber/referens klockan har.
    Boettens kanter ser dock väl softa/runda ut på bilden. Hårt tillfixad eller kanske bara photoshoppad? Blir alltid misstänksam mot säljare dom lägger tid på att få bilden snygg snarare än att visa hur klockan ser ut.

Gummo gillar detta.
  3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Det där är en re-dial. Så avstå om du inte kan leva med det :) Tyvärr.

4. mega

mega Borgare

Just rött och blått verkar vara populärt bland omlackerade gamla klockor. Speciellt från Indonesien. Och det är vansinning bra gjort.
    Jag begriper inte att dom inte lackar dom i originalfärgerna, skulle vara extremt svårt att upptäcka fusket.

5. Donkii

Från:
    Östersund
    Fast man ser trots allt på teckensnitt och tryck att denna är re-dial.. Dock blir de mycket bättre kontra förr.
    Det är också intressant att se hur alla Omegor som dyker upp från dessa breddgrader har röda, gröna, blåa, rosa tavlor m.m. som sedan dyker upp på Tradera från vissa säljare.

Camo00 gillar detta.
  6. Stephan
    Trådstartare

Stephan Torpare

Förutom färgen så blir jag misstänksam till att den röda saknar "sun burst" som originaltavlorna har,
    men det är utan tvekan välgjort, om det inte fanns röda så står jag nog över, här sida vid sida:

7. Donkii

Från:
    Östersund
    Som sagt så är det en re-dial. Syns på trycket, typsnittet och målningen. Sen är det förstås en väsentlig grej i det hela att de aldrig setts med denna tavelkonfig. Det kommer andra som du kan hugga :)

Tripeiro. gillar detta.