Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omröstning, ändra gräns för antal inlägg för säljesannonser på KS

Diskussion i 'Diskussion' startad av maximuspro, 20 juni 2016.

?

Antal inlägg för att få annonsera under sälj?

Poll closed 4 juli 2016.
  1. 250

127 röst(er)
    28,3%
  2. 150

40 röst(er)
    8,9%
  3. 100

90 röst(er)
    20,1%
  4. Bra som det är

191 röst(er)
    42,6%
  1. maximuspro
    Trådstartare

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Vi ser vad alla tycker så rösta på:)

2. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tycker kanske det ska finnas en gräns för att se annonser överhuvudtaget? Kanske lite lägre än den för att annonsera?

StrawberryFields, Rossi, BCKSTRM och 6 andra gillar detta.
  3. Lithium

Lithium Stadsbo

Bra initiativ på ett aktuellt ämne.

Men hur mycket det än röstas så är KS ingen demokrati...

rillesnille, Camo00, raden mas och 2 andra gillar detta.
  4. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Bra som det är :)

Affe gillar detta.
  5. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag tror att det är en stor risk att det blir mer "shitposting" på forumet från nya medlemmar som vill kunna ta del av köp&sälj om de behöver komma upp i väldigt höga nummer. Tycker det är bra som det är. 50 inlägg klarar man av utan att skriva en himla massa snabba och slarviga inlägg. Jag tror att om man tvingar folk att gå till 250 inlägg så kommer vissa ge upp innan det, och kanske lämna forumet på grund av det, eller så kommer folk att göra low-effort inlägg för att dra upp sina nummer (till exempel skriva "grattis" i vartenda öppningstråd samt varje öppning i "Stora öppningstråden").

Linkan, relhok, Kallefreddan och 7 andra gillar detta.
  6. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

Hmmmmm......
    Röstade på 250 men har bara drygt 200 själv. Korkat eller??? :banghead:
    Kan man få önska max två annonsbumpar per vecka när det nuvarande ändå ska ifrågasättas...:D

willbur, Niclas och Ivar31 gillar detta.
  7. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    För en annan som använder KS KoS för transaktioner av de mindre storlekarna tror jag det vore dåligt att dölja för nya användare. Varannan klocka under 2000:- jag sålt har gått till nyreggade (och alla över 2000:- iofs). Blir liksom bättre snurr på KoS ju fler som är med och handlar.

Ser inga direkta risker med själva KoS som inte redan existerar pågrund av övriga trådar där klockor visas upp?

8. Buffi

Buffi Bonde

Vad exakt är problemet som det här skulle lösa?

Kallefreddan, Ville_W och Freddie L gillar detta.
  9. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Glusch och Freddie L gillar detta.
  10. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Som nämnts ovan är KS ingen demokrati men tråden kan ju ge ledningen en vink om vad medlemmarna tycker.

Jag tror det vore bra att kombinera antal inlägg med en tid, tex 200 inlägg och 6 månader.

11. Oscaro

Oscaro Biskop

Tycker att förutom högre postcount så bör man ha varit medlem i någon månad. Svårare för shitposters då

Rossi, rillesnille, ZQT och 4 andra gillar detta.
  12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    10k känns ändå rimligt.

Veratio, Knekten, Linkan och 42 andra gillar detta.
  13. Oscaro

Oscaro Biskop

Tycker 25k skulle vara bra, då kan alla luta sig tillbaka och kika in @yonsson 's seikos :D

Senast ändrad: 20 juni 2016
    thetaliban, Linkan, Enellios och 12 andra gillar detta.
  14. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Mod är Jakob.dala och hans

Apansson, Glusch, jabla och 1 annan gillar detta.
  15. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Antal inlägg är rätt lagom anser jag, tycker snarare man behöver ha varit medlem en viss tid innan kan slänga upp en annons.

OnePhat och Karlsson gillar detta.
  16. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Vi är lyhörda i ledningen, tar till oss konstruktiva idéer. Men, det blir inte alltid som några tänkt sig, det blir det antagligen aldrig med 11,000+ medlemmar.

thetaliban, Linkan, Omen och 17 andra gillar detta.
  17. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Hur många inlägg måste man ha för att få köpa då @maximuspro ?

maximuspro gillar detta.
  18. Karlsson

Karlsson Friends of KS

Bra sagt, trogna idlare måste också få vara med tycker jag :)

Mrsheepshooter och Freddie L gillar detta.
  19. Hirtius

Hirtius Torpare

Jag går in nästan varje dag på KS. Skriver rätt sällan då jag inte känner att jag är så kunnig i alla lägen. Jag har köpt en klocka via KS (jag har aldrig sålt en klocka, varken här eller någon annanstans). Att komma åt att läsa är ett bra sätt att hålla koll på marknaden och se vad det finns för roligt där ute och som ryms inom budget. Att ha en tidsgräns för att få posta annonser kan vara en bra idé. Sedan är det väl upp till varje säljare att vara så pass kräsen han/hon vill gällande eventuella köpare.

JohnDoe, rillesnille, huggorm och 4 andra gillar detta.
  20. maximuspro
    Trådstartare

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Ingen tanke på det alls, skapade omröstningen för att koncentrera den diskussionen i en tråd avsedd för det och inte ot i en annan. Ja tror att en viss nivå av inlägg och och en minsta tid av medlemsskap är bra.

Torsten och Hebbe gillar detta.
  21. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Jag förstår verkligen satt säkerheten är en stor fråga för många. Men jag tror att vi skulle uppnå ett bättre resultat genom att skriva ihop en säkerhetsguide och lägga den som sticky under diskussionsfliken.

Jag börjar med lite tips, andra kan säkert fylla på eller föreslå ändringar.

- Använd aldrig ditt eget namn i klocksammanhang, annat än i privata konversationer med folk du känner och litar på.
    - Använd en mailadress som inte kan spåras till dig.
    - Gör bara affärer med personer du har referenser på eller känner direkt. Var extra försiktig med att inte röja din identitet i alla skeden i en affär med personer du inte känner
    - Uppge aldrig var du bor, gör aldrig affärer i hemmet med personer du inte känner och litar på.
    - Gör upp F2F-affärer på en allmän säker plats. En klockbutik, en bank, ditt jobb etc.
    - Använd Swish som betalningsmetod. Direkt, går inte att fippla med på samma sätt som en banköverföring, du ser vem som betalar.
    - Använd en alternativ adress, din jobbadress eller motsvarande, om du köpt något och ska få ett paket levererat från någon du inte känner eller litar på.
    - Känns något skumt, bryt kontakten direkt. Det kommer fler tillfällen.

Edit @Spencer66 @daviden

JaTack, FreakyLeo, snare 2 och 1 annan gillar detta.
  22. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Sen är det ju upp till var och en att följa råden förstås.

Själv skiter jag i allt jag skrev. Men det är för att jag inte köper och säljer dyra klockor, och då känns det mindre viktigt.

JaTack gillar detta.
  23. Hirtius

Hirtius Torpare

Det blir lite svårt att skapa referenser med de där råden :(

24. RBJSWE

RBJSWE Bonde

Själv har jag ett himla sjå med att komma upp i 50 inlägg, då jag är dålig på inlägg som "Snygg klocka!".

(Nu fick jag 1 till, YES!)

FreakyLeo, Knugen, Triumf och 2 andra gillar detta.
  25. Nicbex

Nicbex Biskop

En kombination av en viss mängd inlägg och säg tre månader är väl kanske en god idé? En för låg gräns kan ju ha en viss motiverande effekt för människor som inte har något intresse av att delta på forumet utan bara vill komma åt KoS att skräpposta. Iaf om det ganska enkelt genom skräppostande går att nå KoS. Om det dels är åtminstone lite jobbigt att nå upp i post count OCH innebär ett visst moment av väntande kan jag iaf tänka mig att det kan vara avhållande för mindre seriösa medlemmar.

26. MacAttack

MacAttack Bonde

Jag tycker att 100 inlägg är rimligt. Känns inte som att det är allt för mycket kaos i köp & sälj för tillfället:)

27. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tror tyvärr oförsiktiga/okunniga människor kommer fortsätta bli rånade och lurade oavsett vilka regler vi sätter upp. Tycker att KS köp o sälj trots allt är den säkraste handelsplatsen för klockor även med dagens regler.

Glusch, Gustafs, rillesnille och 5 andra gillar detta.
  28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tiden är ju viktigare än antalet inlägg, en kombination behövs, även för att se annonser. Om nu syftet är att försvåra för eventuella scammers.

Mauritz, BCKSTRM, Point Blank och 15 andra gillar detta.
  29. MacAttack

MacAttack Bonde

Håller med. Alla kan spamma med inlägg men det är mer krävande att vara aktiv under en längre tid.

jarrebarre99 gillar detta.
  30. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Kan inte se att det är något problem med nuvarande ordning.

Affe, Clark Kent och Freddie L gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield