• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning, ändra gräns för antal inlägg för säljesannonser på KS

Antal inlägg för att få annonsera under sälj?

  • 250

    Röster: 127 28.3%
  • 150

    Röster: 40 8.9%
  • 100

    Röster: 90 20.1%
  • Bra som det är

    Röster: 191 42.6%

  • Totala väljare
    448
  • Enkät stängd .

Knypplarn

Cartier
Nu är jag rätt ny här men av erfarenhet så brukar det inte hjälpa att stänga till forum. En gräns baserad på medlemstid brukar ju främst vara för att hindra folk som registrerar sig enbart för att spamma, görvre brott och bedrägerier tror jag inte man kan reglera bort utan att på sikt skada forumet.

Om nu någonting måste göras är det bättre att öppna ytterligare en köp & sälj-avdelning som är dold där krävs referenser och rekommendationer (om det nu inte redan finns en sådan avdelning). Betydligt säkrare än medlemstid och antal inlägg som vem som helst på sikt kan åstadkomma.
 

månljus

Panerai
Att införa krav för att kunna se köp och sälj låter korkat i mina öron. Finns risk att man missar eventuella köpare. Plus att det tar bort chansen för någon att starta sitt intresse med en klocka härifrån. Tycker att det är upp till var och en om man vill diskutera en affär med en användare som är nyregistrerad eller har få inlägg. Samt upp till var och en att ansvara för sin egna försiktighet tidigt i en affär.

Däremot är jag med på att kraven för att sälja kanske borde ses över. Dock inte göra det allt för hårt, tror vi förlorar mer på det än vinner så som det ser ut i dag. Kanske ett tidskrav på någon vecka så man får bort dom mest oseriösa.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Fårstår inte heller vilket problem vi försöker lösa? Alla inskränkningar leder till sämre utbud för köpare och exponering för säljaren. Det kan inte gynna någon. K&S fungerar bra som det. Om sen vi fortsätter att ha koll och larmar om något ser uppenbart skumt ut och köparna använder, som vid all näthandel, lite sunt förnuft så ser jag inget problem med nuvarande regler.
 

Calle med C

Panerai
Nu är jag ingen person som har speciellt många inlägg, men jag ser inte riktigt varför en högre gräns skulle behövas. Lågt antal postade inlägg behöver inte gå hand i hand med att man är oärlig.
Med sunt förnuft och eftertänksamhet kommer man långt. Vidare finns det många personer som är väldigt hjälpsamma på forumet om man har frågor gällande något som till exempel verkar skumt.

Att ha en högre gräns gör att någon klocknörd, som vill sälja till en annan klocknörd, inte hsr möjlighet att göra det (över KS). Jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det känns ungefär 5000 gånger bättre att sälja över KS än t ex. Tradera eller Blocket.

Någon annan nämnde att man kunde ett speciellt underforum där ett högre antal inlägg krävs. Det låter som ett bättre alternativ i mina öron.
 

Djstrahl

Omega
Tycker de är bra som det är nu. Skulle nog inte va medlem idag om man inte kunde se annonserna. Är väl upp till var och en att sälja/köpa av den man vill eller känner sig trygg med?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Allt ska vara stängt och man måste vara registrerad för att se, sen för att man ska kunna annonsera så handlar det väl om 1-2 månader minst och antal inlägg är väl oviktigt då man kan på 1 dag skriva "nice" i 100 inlägg.. utan mer tid, 1-3 månader nåt sånt... och att man ska vara "aktiv" och det får bli en individuell bedömning
 
Senast redigerad av en moderator:

OnePhat

Rolex
2-Faktor
Knasig tråd. 250+ inlägg för att kunna lägga ut en annons. Vad är det för dravvel? Visst, fattar att TS vill skapa en debatt och möjligen mota de oseriösa annonsörerna dörren men det drabbar ju faktiskt merparten av oss vanliga fredliga klocknördar som gillar att byta klocka som vissa byter kallingar. Att ha skyhöga krav på inlägg aoch medlemstid som vissa föreslår skapar en elitism som inte gynnar någon...inte ens eliten. IMO om något skall ändras från nuvarande setup så är väl det möjligen att man sätter en medlemstidsgräns även om det är tveksamt om det skulle göra någon större skillnad.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Larv!

Det är bra som det är nu, annars kan vi ju införa att man måste fyllt 30, haft ett fast jobb i 10 år, att man minst måste ha 5st klockor av ett värde för 200k, ha hund eller katt osv för att man skall få både tillgång till att läsa och att sälja/köpa på K&S.

Varken ser eller förstår problemet med hur det är nu?!
 
Senast ändrad:

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tiden är ju viktigare än antalet inlägg, en kombination behövs, även för att se annonser. Om nu syftet är att försvåra för eventuella scammers.
+1, tiden känns som den störst hjälpen att sortera scammers som vill göra allt snabbt men i kombination med fler antal inlägg.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fårstår inte heller vilket problem vi försöker lösa? Alla inskränkningar leder till sämre utbud för köpare och exponering för säljaren. Det kan inte gynna någon. K&S fungerar bra som det. Om sen vi fortsätter att ha koll och larmar om något ser uppenbart skumt ut och köparna använder, som vid all näthandel, lite sunt förnuft så ser jag inget problem med nuvarande regler.
Omröstningen startades efter diskussion i en annan tråd där en person som annonserat på Blocket fått sina klockor stulna. Tanken var nog att vem som helst inte ska kunna se annonserna på KoS men så länge man är försiktig med sitt namn är man ganska säker.
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
äh jag har sålt till flera med under 50 post! Aldrig varit problem, betyder inte att dem är aktiva för att dem inte skriver något. Jag själv har hängt här sen 2013 blev väl medlem senare, började väl skriva typ förra året kanske? hitta rätt köpare, känn av om du är rädd! möt personen med en vän eller sälj fan inte alls om man är så nojig!
 

masaba

Breitling
Som ny medlem (och som tämligen ny klockintresserad) skulle jag tycka det var trist om det låstes ner. Dels ger begagnatdelen mig en möjlighet att förstå prisbilden på begagnat men också en tryggare väg att köpa begagnat, skulle nog värdera köp från etablerade KS-medlemmar som tryggare än exempelvis köp från etablerade handlare på Chrono24.

För min del kommer det också ta ganska lång tid att komma upp i antal inlägg som det pratas om. Detta eftersom jag försöker skriva när jag har något jag vill säga säga eller tillföra, vilket naturligt ger en ganska låg postcount. Tror det finns risk att antalet inlägg för att driva upp postcount skulle öka.

Just my five cents. :)
 

snare 2

Breitling
2-Faktor
Jag håller med "masaba"

Jag har hängt på detta forum sedan Juli 2014, och bara gjort 2st inlägg sedan tidigare, och för mig skulle det vara svårt att komma upp i den mängden inlägg på flera hundra. Dock så är jag inne både på KS och på TTT varje dag flera ggr dagen. Under denna tid som medlem har jag dock köpt en klocka av "botvidsson" med endast 1st inlägg, och då är ju grunden för att säljaren skulle lita på mig som ny medlem en god dialog och både kommunikation på forumet och via telefonen.

Det skulle vara trist för mig om jag inte kunde ta del av sälj-annonserna.
 

Calle med C

Panerai
Nu är jag ingen person som har speciellt många inlägg, men jag ser inte riktigt varför en högre gräns skulle behövas. Lågt antal postade inlägg behöver inte gå hand i hand med att man är oärlig.
Med sunt förnuft och eftertänksamhet kommer man långt. Vidare finns det många personer som är väldigt hjälpsamma på forumet om man har frågor gällande något som till exempel verkar skumt.

Att ha en högre gräns gör att någon klocknörd, som vill sälja till en annan klocknörd, inte hsr möjlighet att göra det (över KS). Jag tror nog de flesta håller med mig när jag säger att det känns ungefär 5000 gånger bättre att sälja över KS än t ex. Tradera eller Blocket.

Någon annan nämnde att man kunde ett speciellt underforum där ett högre antal inlägg krävs. Det låter som ett bättre alternativ i mina öron.

Vidare tycker jag att man åtminstone måste vara registrerad för att ens ha åtkomst till annonserna.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Funderar också över vad det är som gör att nuvarande regler behöver ändras.
Vi har kört på i snart 4 år utan större problem.

Vad är det för problem som ska lösas?
I tilläg till det du skrev nyss så talar omröstningen också sitt tydliga språk. Även med reservation för felmarginalen.
 

BCKSTRM

Rolex
Tycker det är vettigt med 6 månader och 100 inlägg för att få tillgång till K&S öht. Man ska inte kunna se avdelningen ens, typ som TZUK. Det borde minska risken för scammers. Tror att problemet med skitposts inte är så stort med en så pass hög gräns. Om någon postar 100 skräpinlägg kommer det märkas och personen kan kanske tas bort? Om man dessutom måste vara medlem 6 månader borde det göra skitpostande mindre attraktivt... Självklart kommer det alltid finnas problem med medlemmar som bara vill åt K&S men tror iaf problemen skulle minska...

Dessutom skulle nog nivån på annonser öka då det känns som att vissa (dock ej särskilt många) nykomlingar klämmer ut några inlägg för att få lägga ut sin parfymklocka till överpris...
 

BCKSTRM

Rolex
Kan inte se att det är något problem med nuvarande ordning.
Funderar också över vad det är som gör att nuvarande regler behöver ändras.
Vi har kört på i snart 4 år utan större problem.

Vad är det för problem som ska lösas?
Tycker inte det är ngt stort problem. Tror dock enligt ovan att nivån skulle höjas, men primärt har nog folk blivit lite oroliga efter blocketrånet...? Många här har många fina klockor på K&S och det borde inte vara jättesvårt att ta reda på vart vederbörande bor?
 

BCKSTRM

Rolex
I tilläg till det du skrev nyss så talar omröstningen också sitt tydliga språk. Även med reservation för felmarginalen.
Vad menar du? 59.7% vill ju ha höjd gräns. Sen är vi inte överens om hur mycket den ska höjas, men majoriteten vill ju höja gränsen.

PS. Naturligtvis utgår jag från resultatet nu, och 59.7% kan vara fel siffra framöver Ds.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Vad menar du? 59.7% vill ju ha höjd gräns. Sen är vi inte överens om hur mycket den ska höjas, men majoriteten vill ju höja gränsen.

PS. Naturligtvis utgår jag från resultatet nu, och 59.7% kan vara fel siffra framöver Ds.
Många som inte är medlemmar som surfar på KS. Jag surfade på KS i ett helt år innan jag reggade mig! Icke medlemmar kan ej rösta :)
 

Mr Chance

Kalmar
Tycker inte det är ngt stort problem. Tror dock enligt ovan att nivån skulle höjas, men primärt har nog folk blivit lite oroliga efter blocketrånet...? Många här har många fina klockor på K&S och det borde inte vara jättesvårt att ta reda på vart vederbörande bor?
Det är farligt att leva, man kan ju dö. Personligen tycker jag det är hål i huvudet att skapa en liknande lösning som den på tzuk, för mig har den enbart inneburit att jag valde bort det forumet och jag tror inte jag är ensam om det.
Problemet som några verkar vilja lösa är ett hitte-på-problem som inte existerar.
 

Snårtas

Rolex
Lite off topic, men hur aktiva är egentligen alla +11.000 användare? Jag ser heller inga problem med dagens regler. Gör man affärer med mycket pengar inblandat så gör man bäst i att ordna med nån typ av säkerhet: ta med en kompis, möts på allmän plats eller bank etc. Och gör inte affär om du inte är bekväm.
Man kan dra en parallell med rekrytering - känns det inte bra "i magen" så blir det inte heller bra.
Nu ska jag bara komma ihåg att rösta i pollen också :)
 
Topp