• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning: Heuer Carrera 60-tal vs Heuer Carrera 70-tal

Heuer Carrera 60-tal vs Heuer Carrera 70-tal


  • Totala väljare
    52

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är alltid kul att få input från vintagevännerna på Klocksnack när man känner sig velig och osäker med sina klockor.

Heuer förändrade sin design radikalt från den diskret elaganta 60-tals Carreran till de svulstiga 70-talarna. Min 70-tals Carrera är ändå relativt diskret jämfört mot många andra 70-tals modeller, som Montreal, Monza, m fl.

Jag har länge haft någon form av hatkärlek till min 70-talare. Älskar panda sunburst-tavlan men har svårt för boetten. Nyss hemkommen från service jämför jag den med min nyinskaffade 60-tals Carrera. Loggan är det enda gemensamma i designen. 60-talaren är petite, ca 36 mm mot 70-talarens 38,5 mm.

Nu till frågan: Vilken av Heuer modellerna föredrar Klocksnackarna?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är inte lätt Criss Cross! Den äldre kan ju betraktas som en kostymklocka och den nyare som sport!

Om du fundera på att flippa någon av dem så vet i hundan om det är en lösning! Tycker båda funkar perfekt i olika situationer!

Dessutom är dom hyggligt snygga dessutom!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fina båda två, men en kronograf känns inte som den optimala dressklocka, då det finns elegantare alternativ IMHO. Så då är det lika bra att ta den sportigare och smälla på med en rejäl boett och lite sköna färger.

Mina 2 cent :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Svår fråga! 60-talaren är verkligen klassisk och nog egentligen snyggast men valet faller ändå på 70-talaren som sticker ut mer.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Förbannat svår fråga... jag tycker att 60-talaren i och med Heuer-logotypen får ett sportigt intryck samtidigt som den är väldigt avskalad och fin i designen. 70-talaren ser enbart sportig ut men fan vad den gör det bra... Behåll båda!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
60 tals carreran speciellt 2447 är nog bland de snyggaste kronograferna som någonsin producerats enligt mig. Speciellt de tidiga 60tals carrerorna utan decimal, tachymeterskala osv. Dessutom har de en riktigt trevlig storlek på 36mm. Med det sagt så tycker jag även att 70 talarna är riktigt coola med sin lite uddare boettform och färg.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det finns vissa utropstecken i de båda årtiondena, men ska jag välja så är det 70-talet som är det mest ikoniska med Heuer med racing historien. -71 slängde man på Steve McQueen Monaco klockan i filmen LeMans och under denna period fram till -79 var man den officiella timekeepern för Formula 1 och i princip alla förare hade Heuer på sina overaller.

Det är också 70-talet som är det som fått folk att komma ihåg Heuer och dess formspråk under denna period förändrades såpass att man nu inte hade likheter med de övriga på marknaden då man mångt och mycket blandade med mycket färger osv. Man introducerade som första tillverkare en automatisk krono med microrotor, även kallade Chronomatic. 1975 kastade man sig in i quartz racet på riktigt med världens första quartz krono även kallad Chronosplit, detta för att försöka ta mark på japsarna som kom på bred front.

Nä, Heuer är 70-tal så jag får rösta på 70-tals Carreran. Även om det nu är så att Carreran lanserades -65 och är en av de största ikonerna så är jag mer för färgerna och formen som man hade på 70.

JAGMIK39.jpg

8068-905b-41b8-9112-dee5aa6266dd.jpg
DSC_00078.jpg
132HeuerCarrera1153N_zps6e8aa700.jpg
Jagger1972Carrera.jpg

Jagger1973Carrera.jpg
uhr-aufmacherbild.jpg
BlueCarreraBarrel.jpg
Heuer%20Carrera%201553%20S%20-%20face.JPG
e328b6801d436f69458de2b9d255490c.jpg
72Carrera2447SNno4.jpg
cover-2.jpg


8149924329_5eeb85652e_z.jpg



Jag själv letar just nu med ljus och lykta efter Solunar som jag tycker är så jefla coola :)
IMG_3942.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Donkii tog orden ur munnen på mig!

Heuers -70-tal rules! ;)

Criss Cross; du får gärna PM:a mig kontaktuppgifter till den som utfört service på din Carrera. Svårt att hitta nå´n som åtar sig ett gammalt Heuer verk har jag förstått.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Donkii tog orden ur munnen på mig!

Heuers -70-tal rules! ;)

Criss Cross; du får gärna PM:a mig kontaktuppgifter till den som utfört service på din Carrera. Svårt att hitta nå´n som åtar sig ett gammalt Heuer verk har jag förstått.

Det är Farfars klockor som gjort servicen. Min är ju manuell så den är enklare än de med automat och microrotor, som jag har för mig du har.

Skulle vilja prova någon form av länk på min 70-talare. Gärna en sån där beads of rice.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det är Farfars klockor som gjort servicen. Min är ju manuell så den är enklare än de med automat och microrotor, som jag har för mig du har.

Skulle vilja prova någon form av länk på min 70-talare. Gärna en sån där beads of rice.

BoR-länk är nice... :)

image.jpg
image.jpg


Ser nu att din är manuell, ja... Min m Cal 12-verk behöver ev service inom ett år eller så.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Lite partisk i just detta fall men jag tycker nog att 60-talet knäcker när det gäller kronografer. 70-talet blir lite för fett för min smak.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Håller med de flesta ovan, ett ovanligt svårt val! Jag hade bestämt mig för 60-talet redan innan jag scrollade ner; så gott som allt från 60-talet är fan så mycket snyggare än det som kom på 70-talet, men i det här fallet blir det nog dött lopp! 60-talaren är otroligt elegant och smakfull, men det händer ju lite mer på lillbrorsan. Den är inte heller så vulstig som en del andra ur från samma årtionde. Behåll båda säger jag med!
 
Topp