• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning klar. Den vita GMT:n finns!

Existerar det en vit GMT?

  • Ja

    Röster: 42 71.2%
  • Nej

    Röster: 9 15.3%
  • Osäker

    Röster: 8 13.6%

  • Totala väljare
    59
  • Enkät stängd .

Ministern

Founder
2-Faktor
Omröstningen är klar och med en betydande majoritet har medlemmarna på KS beslutat att den vita GMT:n finns!
71 procent vet att den finns och 15 procent tror inte att den finns. I och med detta så läggs diskussionen ner och ni tvivlare får nu bära dumstrut nästföljande vecka och till alla göra avbön!

Tack alla ni som bidrog till detta klargörande.







Som ni alla känner till svallar känslorna heta huruvida den ultra rara vita GMT Pan-Am Rolexen existerar.

Nu har du en chans att göra din röst hörd!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Såg en grymt lång och utförlig post på VRM som gjorde att jag köper att "the great white" finns!
 

Ricrob

Patek
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Väljer att tro att den finns och vill tro att den finns. Vill även hitta en i en gammal låda ngn gång, helst lagom till man ska gå i pension! :mrgreen:

Seriöst, så tror jag att den finns, då experter säger sig sett den, historien bakom dess uppkomst låter trovärdig, anledning till att de "försvunnit" kan vara många och dessutom vill jag inte tro att den/de som skrivit klockböcker valt att ha med en klocka som ses som en total myt utan att isf skriva i boken att den kanske/tros funnits, utan tagit med den med torrt på fötterna i form av ngn typ av valid källa. Hmm.. kanske kan kontakta författare och kolla upp det? Därför tror jag iaf att den finns.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Väljer också att tro på den.
Dock tycker man ju att NÅGON borde ha tillräckligt bra kontakter i klockvärlden att de fått svart på vitt från Rolex om dess existens.

Kanske är strängt förbjudet att yttra sig om detta som Rolex-anställd. Mest för att bevara mystiken.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Nej nåt sådant existerar inte i dagsläget! Presenterade bevis är luddiga....förstår att det finns ett intresse att hålla myten vid liv.....men tror inte på den! Stora namn som gått på pumpen har intresse av att inte tappa face + flis.......
 

Oskar

Omega
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

För tunna bevis och för stort intresse att hålla myten igång :/
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Nja, är osäker. Har både sett "bevis", vederlagda bevis samt nästintill arga diskussioner på VRF som inte har lett någonstans.

Men jag vill ju såklart att den ska finnas.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Klart den finns, folk som inte tror det tillhör samma grupp som anser att månlandningen aldrig ägde rum :geek: , ja och så VM -58 då såklart ;) ...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

masterkiller skrev:
Om den inte fanns så skulle väl Rolex sagt något så jag tror på den...

Hur tänkte du nu? Att de skulle förneka/dementera en påstådd modell? Känns inte så logiskt.......om den däremot hade funnits så tror jag de hade trummat på det budskapet ganska hårt!!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Vit 1675. Vad säger expertpanelen om den? Denna tror jag mer på. Dock långt ifrån övertygad. ;)

GMtpanam1.jpg

GMTpanam4.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Målarn skrev:
Vacker :D !! Vad skulle en sån kosta då??
Inte den blekaste. :)


theargonaut skrev:
Grymt jobbat @per! Var hittade du den? Säker källa ;)
I en skattkista på internet. ;)

Rolextesoro10.jpg


För att återknyta till det vi börjat prata om så har jag samma frågor idag som tidigare. Varför har Stefanos tavla tritium när allt annat -58 hade radium. Makes no sense. Också halvknöligt att tavlan är behandlad som en gilt-tavla i botten för att sedan inte ha någon gilt-text som allt annat sportrolex den tiden. Tavlan är också tvärvit fastän den är 50++ år gammal och slutligen har den skumma bläckstänk här och där.

Det sagt så är Stefano Mazzariol en av de största experterna på vintage-rolex så hans ord väger tungt. Frågan är hur objektiv han är när det enda exet i världen är inlåst i just hans kassaskåp. ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

Per:
Det sagt så är Stefano Mazzariol en av de största experterna på vintage-rolex så hans ord väger tungt. Frågan är hur objektiv han är när det enda exet i världen är inlåst i just hans kassaskåp.

den faktorn ska inte underskattas, de flesta (mig själv definitivt inräknad...) tenderar att skönmåla sånt de själva köpt, och argumentera emot sånt som man annars i objektiv anda håller med om... ...inte nödvändigtvis av ekonomiska skäl, det kan gälla billiga grejor, utan mera av psykologiska skäl... vi vill inte framstå som att vi fattat fel beslut, eller inte är fullt så kunniga som vi vill verka etc... :lol:

om just den vita GMT:n vet jag inget så där bör jag inte ha nån åsikt... :ugeek:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Omröstning. Finns den vita GMT:n?

NiklasArvid skrev:
Per:
Det sagt så är Stefano Mazzariol en av de största experterna på vintage-rolex så hans ord väger tungt. Frågan är hur objektiv han är när det enda exet i världen är inlåst i just hans kassaskåp.

den faktorn ska inte underskattas, de flesta (mig själv definitivt inräknad...) tenderar att skönmåla sånt de själva köpt, och argumentera emot sånt som man annars i objektiv anda håller med om... ...inte nödvändigtvis av ekonomiska skäl, det kan gälla billiga grejor, utan mera av psykologiska skäl... vi vill inte framstå som att vi fattat fel beslut, eller inte är fullt så kunniga som vi vill verka etc... :lol:

om just den vita GMT:n vet jag inget så där bör jag inte ha nån åsikt... :ugeek:

+1
 

Ricrob

Patek
Vilket j-a larv! Mysteriet om den vita GMT'n måste väl vara den eller iaf en av de största mysterierna/snackisarna i klockvärlden, eller hur..? Några få vet sanningen, många väljer att tro, på vilket sätt gör det en okunnig? Jag kan i jämförelse med många andra inte jack shit om Rolex överlag och tror vad jag vill om just den här modellen.. Lustigt att det skulle göra mig mindre trovärdig...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ricrob skrev:
Vilket j-a larv! Mysteriet om den vita GMT'n måste väl vara den eller iaf en av de största mysterierna/snackisarna i klockvärlden, eller hur..? Några få vet sanningen, många väljer att tro, på vilket sätt gör det en okunnig? Jag kan i jämförelse med många andra inte jack shit om Rolex överlag och tror vad jag vill om just den här modellen.. Lustigt att det skulle göra mig mindre trovärdig...

+1
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
Vilket j-a larv! Mysteriet om den vita GMT'n måste väl vara den eller iaf en av de största mysterierna/snackisarna i klockvärlden, eller hur..? Några få vet sanningen, många väljer att tro, på vilket sätt gör det en okunnig? Jag kan i jämförelse med många andra inte jack shit om Rolex överlag och tror vad jag vill om just den här modellen.. Lustigt att det skulle göra mig mindre trovärdig...

Du hehöver varken tro eller gissa i det här fallet....svaret är givet......
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det nu finns långa bloggposter av erkända experter där det reds ut att den faktiskt finns så borde väl någon, typ @Davvan kunna prestera ett längre inlägg där motsatsen bevisas? :mrgreen:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Om det nu finns långa bloggposter av erkända experter där det reds ut att den faktiskt finns så borde väl någon, typ @Davvan kunna prestera ett längre inlägg där motsatsen bevisas? :mrgreen:

Det är inte min uppgift....är man intresserad så får man nosa reda på fakta själv.....att bara tro på vad andra skriver är inte så källkritiskt samt att det förslöar i allmänhet.....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trötthattar @Ricrob och @Porsan! Hela tråden är ironiskt lagd. På vilket sätt skulle en omröstning bland oss okunniga avgöra om vitingarna finns? På samma vis är det totalt idiotiskt att klassa merparten på forumet som okunniga i en fråga där ingen vet sanningen.

Däremot tycker jag avsaknaden av bevis talar sitt eget tydliga språk...
 
Topp