• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omröstning - Rangeman eller Protrek (eller kör slut på Suunton...)?

Rangeman eller Protrek som ny beater? (eller kör slut på Suunton...)

  • Rangeman - den är ju helt överlägset coolast...

    Röster: 14 56.0%
  • Protrek - den var ju hur ball som helst...

    Röster: 9 36.0%
  • Suunton - lika bra att avliva den. Och puls är ju rätt gött att ha koll på...

    Röster: 2 8.0%

  • Totala väljare
    25

Shadyboy

Cartier
Har inför föräldraledigheten köpt ny klocka baserad på tidigare poll i denna tråd:
https://klocksnack.se/threads/omröstning-bästa-sällskapet-till-shadyboy-under-pappaledigheten.68092/

Precis som det påtalades i den tråden så räcker inte samvetet till för att ta med Explorern (som vann rätt stort i omröstningen) ut på de absolut värsta varianterna. Och så var jag idag ute på min sedvanliga barnvagnsrunda som föräldraledig och snubblade in i klockbutiken för att dregla lite över Rangeman, som jag tittat på ett tag. Men så fick jag syn på en Protrek som just kommit in. Så nu blev jag lite fundersam... vad ska man köra på egentligen? Och vad håller egentligen en Protrek för? Gillade ju analoga visare och kompass med "nål-funktion" (sekundvisaren visar vart norr ligger), något som jag gillade från Mudmaster-modellerna som ALDRIG skulle gå att bära med mina armar.
Alternativet är att köra på min Suunto och låta den bekänna färg. En bra klocka med mängder med funktioner (GPS, puls, baro, höjd osv) men knappast något man bär till vardags utan att känna sig en smula fånig...

Vad tycker panelen? Och har någon något vettigt att säga om Protrek-modellerna tro? Lite bilder också naturligtvis (alla fullständigt snodda från nätet):

Rangeman
GW9400-1_xlarge.png


Protrek
Protrek.jpeg

Suunton
ss020676000-suunto-ambit3-peak-sapphire-2.png
 

Shadyboy

Cartier
IMG_2958.JPG

Av de tre röstar jag på Rangeman men varför inte denna istället?
Älskar att det finns en knapp som heter Tool. Känns självklart på något sätt... Rangeman är väl den oförstörbara och "rätta" modellen, men blev positivt överraskad över känslan i nya Protrek:en. (antar att jag egentligen vill ha Rangeman men letar alternativ för att stilla mitt inre... eller min plånbok, vilket iofs inte är ett hållbart argument eftersom nya Protrek är dyrare än Rangeman).

Oerhört bra jobbat i Basel också BTW. Det var en fest att följa tråden från start till mål. :D
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
En partisk röstning är Rangemanen.
Tog med den till BB och den fick agera nattklocka åt frun med lättåtkomlig ljusknapp och passar bra då saker åker i backen pga slangar mm.

Sen är det en cool klocka med bad ass look :)
1491366661955446666627.jpg
 

Shadyboy

Cartier
Update: det blev en Rangeman OCH en 5610.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-430
Och nu vet jag inte vilken av dem jag vill ha och om jag ska behålla bägge. Alla dessa svåra val haha... Rangeman har bättre känsla vad gäller helheten och framför allt knapparna. 5610 bärs bättre (smidigare) men saknar vissa bra funktioner. Den är å andra sidan rejält mkt billigare vilket gör den till en ännu bättre beater på ett sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Update: det blev en Rangeman OCH en 5610.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-430
Och nu vet jag inte vilken av dem jag vill ha och om jag ska behålla bägge. Alla dessa svåra val haha... Rangeman har bättre känsla vad gäller helheten och framför allt knapparna. 5610 bärs bättre (smidigare) men saknar vissa bra funktioner. Den är å andra sidan rejält mkt billigare vilket gör den till en ännu bättre beater på ett sätt.
Jag tycker Rangeman är ascool, hade varit ett enkelt val för mig. :)
Å andra sidan har jag smidigare klockor att varva med, vet inte vad du har för övrigt i lådan.
 

Shadyboy

Cartier
Har endast testat Rangeman hemma i vardagsrummet under dagen någon timme sådär... som klocka är den ju rätt grym faktiskt. Den stora (!) skillnaden förutom funktionerna är ju känslan i knapparna. På 5610 går knapparna knappt att manövrera om man inte tar i och har välklippta naglar hehe...
@yonsson Den är som du säger hur ball som helst, och anledningen till att den hamnade på min radar var ditt test av Mudmaster, som jag efter att ha provat den i Globen insåg var heeeelt omöjlig att bära. Om jag gjorde avkall på bland annat analoga visare och vissa andra funktioner så blev Rangeman den som tickade i flest boxar, inte minst visuellt. Den bärs riktigt stort, men ändå rejält mycket smidigare än Suunton t.ex. Har ju massa annat att varva med såklart (JLC'n, Explorer 1, Seiko Monster, Seiko Sea Urchin osv... men en G-shock fyller liksom en helt annan funktion än dessa så de konkurrerar ju liksom inte mot varandra vid ett givet tillfälle/användningsområde. Det jag funderar på är hur knepig Rangeman blir att bära vintertid då man behöver jacka och underställ osv. Den går ju inte ihop med skjorta oavsett och tröjor osv är ju inga problem (även om det är lite bulkigt). Vilken är största G-shocken du har idag?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har endast testat Rangeman hemma i vardagsrummet under dagen någon timme sådär... som klocka är den ju rätt grym faktiskt. Den stora (!) skillnaden förutom funktionerna är ju känslan i knapparna. På 5610 går knapparna knappt att manövrera om man inte tar i och har välklippta naglar hehe...
@yonsson Den är som du säger hur ball som helst, och anledningen till att den hamnade på min radar var ditt test av Mudmaster, som jag efter att ha provat den i Globen insåg var heeeelt omöjlig att bära. Om jag gjorde avkall på bland annat analoga visare och vissa andra funktioner så blev Rangeman den som tickade i flest boxar, inte minst visuellt. Den bärs riktigt stort, men ändå rejält mycket smidigare än Suunton t.ex. Har ju massa annat att varva med såklart (JLC'n, Explorer 1, Seiko Monster, Seiko Sea Urchin osv... men en G-shock fyller liksom en helt annan funktion än dessa så de konkurrerar ju liksom inte mot varandra vid ett givet tillfälle/användningsområde. Det jag funderar på är hur knepig Rangeman blir att bära vintertid då man behöver jacka och underställ osv. Den går ju inte ihop med skjorta oavsett och tröjor osv är ju inga problem (även om det är lite bulkigt). Vilken är största G-shocken du har idag?
Sätt den utanpå jackan!
DSC_0008.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har endast testat Rangeman hemma i vardagsrummet under dagen någon timme sådär... som klocka är den ju rätt grym faktiskt. Den stora (!) skillnaden förutom funktionerna är ju känslan i knapparna. På 5610 går knapparna knappt att manövrera om man inte tar i och har välklippta naglar hehe...
@yonsson Den är som du säger hur ball som helst, och anledningen till att den hamnade på min radar var ditt test av Mudmaster, som jag efter att ha provat den i Globen insåg var heeeelt omöjlig att bära. Om jag gjorde avkall på bland annat analoga visare och vissa andra funktioner så blev Rangeman den som tickade i flest boxar, inte minst visuellt. Den bärs riktigt stort, men ändå rejält mycket smidigare än Suunton t.ex. Har ju massa annat att varva med såklart (JLC'n, Explorer 1, Seiko Monster, Seiko Sea Urchin osv... men en G-shock fyller liksom en helt annan funktion än dessa så de konkurrerar ju liksom inte mot varandra vid ett givet tillfälle/användningsområde. Det jag funderar på är hur knepig Rangeman blir att bära vintertid då man behöver jacka och underställ osv. Den går ju inte ihop med skjorta oavsett och tröjor osv är ju inga problem (även om det är lite bulkigt). Vilken är största G-shocken du har idag?
Den största jag äger är Mudmaster. Jag har inget problem alls med hur den sitter på mig, men precis som du säger går den inte ihop med exempelvis en normaltight vinterjacka.

Kan inte påstå att jag använder den superofta, det är väl typ när jag blir tvingad till något badhus eller dylikt. Jag använder min BP FF till det mesta inkl målning, slänga skräp på återvinningen mm. Så för mig är G-Shock av denna typ mest en kul grej, en "beater", inget jag skulle bära dagligen. Funktionerna skiter jag helt ärligt i så länge den har radiosynkronisering och tidtagning. Det jag uppskattar med Mudmaster är (förutom att den sitter gött) utseendet, safirglaset och känslan i knapparna.

Som snickare, väktare, brandman eller dylikt är ju en G-Shock däremot ytterst lämplig som vardagsklocka.

IMG_3698.JPG

Idag har jag kört ett mellanting, Inox Carbon. Den ska vara sjukt tålig men är ändå smidig med sin lätta vikt och 43mm i diameter. Inte en enda smidig extrafunktion men tiden håller den ju. :)
 

Shadyboy

Cartier
Den största jag äger är Mudmaster. Jag har inget problem alls med hur den sitter på mig, men precis som du säger går den inte ihop med exempelvis en normaltight vinterjacka.

Kan inte påstå att jag använder den superofta, det är väl typ när jag blir tvingad till något badhus eller dylikt. Jag använder min BP FF till det mesta inkl målning, slänga skräp på återvinningen mm. Så för mig är G-Shock av denna typ mest en kul grej, en "beater", inget jag skulle bära dagligen. Funktionerna skiter jag helt ärligt i så länge den har radiosynkronisering och tidtagning. Det jag uppskattar med Mudmaster är (förutom att den sitter gött) utseendet, safirglaset och känslan i knapparna.

Som snickare, väktare, brandman eller dylikt är ju en G-Shock däremot ytterst lämplig som vardagsklocka.

IMG_3698.JPG

Idag har jag kört ett mellanting, Inox Carbon. Den ska vara sjukt tålig men är ändå smidig med sin lätta vikt och 43mm i diameter. Inte en enda smidig extrafunktion men tiden håller den ju. :)
Ja men exakt så! De klockor man har får ju hänga med på det mesta i vardagen och lyckas ju med det helt utan problem. Det är ju när det blir extrema miljöer dessa pjäser ska halas fram... Kladda i sandlådan med sonen, bada, göra upp eld i skog och mark, köra mtb osv osv. Där det estetiska och känslan blir mindre viktigt och känslan av att inte behöva vara rädd om klockan har större betydelse. Tidtagningen (och snabbåtkomsten till just den funktionen) samt att det är så lätt att tända belysningen på klockan är 2 av Rangeman:ens största styrkor. I övrigt är det PRECIS som det du säger med Mudman. Utseendet och känslan i knapparna (Dessvärre inte safirglas på Rangeman vad jag vet). Men den blir ju svår att slå om man ska på babysim med andra ord. Skulle väl vara Frogman i såna fall... BP FF är ju en fantastisk klocka men samvetet hade inte pallat att släpa med den på de värsta upptågen i mitt fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr spelar jag inte paintball eller gör liknande saker så ofta. Det fråntar ju dock inte behovet av att ha en i lådan utifall att... :D
 

Greven

Audemars
Eftersom mitt inlägg i den tidigare tråden du startade var enligt nedan, så röstade jag på Rangeman. :)

Mitt inlägg i din tidigare tråd (poll):

"Bra val! Ha en skön pappaledighet!
(Jag hade personligen kompletterat med en G-Shock att bära för de mest intensiva stunderna i sandlåda och andra hög-risk-för-repor-aktiviteter ;))"
 

Shadyboy

Cartier
Eftersom mitt inlägg i den tidigare tråden du startade var enligt nedan, så röstade jag på Rangeman. :)

Mitt inlägg i din tidigare tråd (poll):

"Bra val! Ha en skön pappaledighet!
(Jag hade personligen kompletterat med en G-Shock att bära för de mest intensiva stunderna i sandlåda och andra hög-risk-för-repor-aktiviteter ;))"
Är nog rätt sannolikt att det var du som i och med den kommentaren planterade tanken på en G-shock. Ditt fel mao. :) Protrek är nu avfärdad och Suunton finns ju kvar i samlingen som ren träningsklocka. Nu har jag snarare problem att välja mellan Rangeman och 5610:an (köpte bägge...)!
 
Topp