Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omröstning, vilka tycker Steinhart gör fina och prisvärda klockor och vilka tycker inte det!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 2 november 2014.

?

Är Steinhart en ok klocktillverkare eller är de parasiter som lever på andras design?

1. Fina klockor något annat är trams och strider mot KS-andan

33 röst(er)
    10,9%
  2. Vidriga kopior och att bära dem strider mot KS-andan

118 röst(er)
    38,9%
  3. Bryr mig inte

152 röst(er)
    50,2%
  1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nu röstar vi!

Camo00, Kejsaren och yonsson gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tycker du ska starta en likadan tråd på WUS. Svaret lär bli det omvända. :)

3. Spencer
    Trådstartare

Där vet man ju redan vad det hänger för patrask! :)

yonsson gillar detta.
  4. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Inte insatt så värst, men tror väll de gör välgjorda klockor... sen att de flesta är rena plagiat gör att jag får kräksmak i munnen.

5. Spindel

Spindel Biskop

Var är alternativet "Hur fan kan man vilja ha en klocka med urverk från 3:e part?"

Annars bryr jag mig inte.

6. Sond

Sond Friends of KS

Fina klockor för nybörjare och bra för de som kanske skaffat sig en lite finare klocka och vill ha några olika klockor varav med.

Fast ärligt talat är väl ordet fina fel. Men helt ok. Svårt att se att billiga klockor alltid ska hitta en egen stil. Och hellre att det finns denna typ av klockor än enbart fejk för de som inte har råd eller som inte vill prioritera många tusenlappar på klockor.

A_Andersson och Glusch gillar detta.
  7. David

David Bödeln

Fast hela resonemanget faller eftersom det finns tonvis med klockor som har egen stil, bra kvalitet och lågt pris.

för ca 4000 kr får man någon av dessa, så det finns ingen som helst ursäkt att köpa kopior:

jabla, NiklasArvid, Jaggis och 8 andra gillar detta.
  8. Sond

Sond Friends of KS

Det var fina klockor på riktigt! Jag har full förståelse för ditt resonemang. I en perfekt värld finns inget att invända. Nu tror jag dock att det finns några därute som hellre köper en "sub-liknande" klocka än en läcker Glycine. Och då är det bättre att det finns efterapningar under eget märke än att det bara finns fejk.Vi lever i en imperfekt värld. Då får man ibland välja mellan mindre bra ting eller företeelser. Fast jag önskar ju så klart att alla tänkte som du och köpte en Glycine eller Seiko..:D.

Andy McB och Glusch gillar detta.
  9. David

David Bödeln

Tack! Nu har Glycinen gått vidare, men Seikon används dagligen.

Må så vara, men det betyder inte att de ska kunna förvänta sig att få acceptans för detta på ett seriöst klockforum. De som inte hänger på klockforum nöjer sig med Triwa eller JetSet, så jag ser inte riktigt något existensberättigande för Steinharts (förhållandevis dyra) rena plankningar.

Spencer gillar detta.
  10. Sond

Sond Friends of KS

Samtidigt ska ju inte ett klockforum bli elitistiskt och skrämma iväg nybörjare eller sådana som inte har råd med dyra klockor. De kan gärna med osynlig hand föras i rätt riktning, bort från plankningar. Men att helt döma ut typ Steinhart tycker jag leder fel.

Andy McB, sveol, vonbahr och 8 andra gillar detta.
  11. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Det finns ju alltid VRF för den som mår illa av Steinhart och andra hommager.

Eurenius gillar detta.
  12. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Klokt sagt Sond!
    För min del så folk bära vilken klocka de vill. Började själv min bana för 25 år sedan med högst mediokra kopior. Sedan så började det genuina intresset ta över allt mer och helt plötsligt hade man köpt sig en klocka av god kvalité tillverkat av ett riktigt märke! I dag så är det givetvis bara "riktiga" klockor som gäller. Ändå har jag full förståelse att man tar en genväg när man är ung och fattig att ha en billig klocka med stulen design på handleden :)

hemingway1999 gillar detta.
  13. V

V Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Röstade "Bryr mig inte" av den anledningen att jag är helt säker på att Rolex varken ekonomisk eller imagemässig har tagit skada av Steinhart-kopiorna, så därför blir det något av en icke-fråga.

Hade Rolex däremot kunnat visa på minskad försäljning eller att Steinhart stal marknadsandelar i det segment man sonderar i hade frågan varit mer intressant och också mer självklar att besvara.

Jag tror att monumentalt många fler har börjat med en Steinhart och därifrån gått vidare med sitt intresse för att till slut inhandla en Rolex, än personer som med ekonomiska möjligheter har stått på Nymans och klämt på en Rolex men gått därifrån och beställt en Steinhart över nätet. Och då kanske det till och med kan vara något....bra?

Det besvarar väl i viss mån också vad jag tycker om ovan nämnda klockors påverkan på den sk KS-andan. Det är svårt att förstå indignationen mer än att den andas en smula ängslighet. Hade det varit så att man uppriktigt ville guida folk vidare till en mer förfinad smak hade väl en trevlig ton varit mer effektivt än tillmälen om att gräva ner sig m.m.

Samtidigt borde Steinhart-fanboysen i större utsträckning ha den goda smaken att rätt och slätt erkänna att flera modeller utseendemässigt är kopior istället för att blanda in att det minsann finns andra dykare som också har samma features.

Hm, det var mycket text om något man inte bryr sig om.

EDIT: För att förtydliga så tycker jag nog att är det långt många fler som kommer med fina tips på alternativ till Steinhart än som bara plockar fram fogsvansen, all heder åt er.

Donkii, ollkli, Icaras och 11 andra gillar detta.
  14. JayLar

JayLar Borgare

Verkligen seriöst formulerad poll! Vore också intressant att höra hur du vill att "KS-andan" ska vara på ditt forum?

sveol och hemingway1999 gillar detta.
  15. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Har frågat förr men ej fått svar, är Tudor Sub en homage? Är rätt less på den här diskussionen och om jag inte minns fel var det flera som beställde en honage med ett ankare på för några veckor sen. Gillar man inte Steinhart och andra homager - låt bli att köp!

mrgd, Glusch, Scaramanga och 4 andra gillar detta.
  16. viqs

viqs Bonde

Ointresserad för egen del, jag är medveten om att steinhart, invicta osv finns men det är inte riktigt min kopp thé.

Jag är mer för ett visst stuk eller någon specifik komplikation än vad som står på tavlan.

Sen förstår jag absolut att man antingen gillar det, för att man kan få ett väldigt signifikant utseende för ganska lite pengar som tilltalar folk som antingen inte kan eller vill köpa rolex, iwc eller vad det nu är eller de som inte bryr sig om klockor men lika väl förstår jag att man grusar det, för att det är rena kopior av lägre klass. Däremot känns det onödigt att döma de som köper "homager" eller ge dem skit för att de valde "homage" x över original y utan att ha hela bilden.

17. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Väl rutet Micke Ni. Jag hoppas att KS-andan innebär att det finns plats för alla smakriktningar. Lite tjafsande hör till ett vitalt och livskraftigt forum. Jag tycker dock att det är olyckligt om medlemmar skräms bort eller till tystnad när tonen blir för hård. Så länge Steinhart håller sitt designplankande inom lagens råmärken så är det väl inte mer med det och man behöver inte idiotförklara dem som är intresserade av deras klockor. Att beskylla Steinharts belackare för att vara elitistisk Rolexbärande Stureplansmaffia är dock lika tramsigt.

Donkii, masterkiller, Andy McB och 10 andra gillar detta.
  18. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fast att dra in tudor i detta blir ju fel då tudor faktiskt är ett dotterbolag till just rolex, dvs klockorna delar en mängd delar och har således rätten att likna rolex men sen att de väljer att avvika från rolex i design och numera helt och hållet skapat sig en design som är helt fri från rolex tycker jag är duktigt! Steinhart har ju absolut ingen egen design utan det är enligt mig en total stöld av någon annans design vilket är beklagligt då de borde ha kunskap och kapacitet att kunna hitta på ngt eget under alla dessa år! För mig handlar det inte om att klanka ner på folk som sen väljer att köpa steinhart, finns säkert förklaring till det, snarare undrar jag varför man inte kollar runt mer på utbudet i den prisklassen och hittar något annat för samma peng som är mer kul och eget!

Att tilläggas är att jag per idag inte äger en rolex!

Icaras, Bojke och David gillar detta.
  19. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Kotten
    Om Rolex köper Steinhart är problemet löst, alltså?

JoberMan gillar detta.
  20. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nope om steinhart såsom tudor utvecklar en egen designavdelning så är problemet löst!

21. Chuck

Chuck Friends of KS

Halvt OT. Brukar inte Rolex agera med tex stämningar osv om de anser att det är designstöld? Tycker mig ha läst det någonstans.

22. Sorubim

Sorubim Biskop

Det här har jag missat, vilken homage syftar du på Micke?

23. MJ24

MJ24 Friends of KS

För mig personligen går klockor som t ex Steinhart bort till förmån för klockor som har en mer egen design, och så att säga, lever på egna meriter istället för att åka snålskjuts så tydlig på andra.
    Vill man inte lägga mycket pengar på en klocka finns bra alternativ som t ex Seiko, Glycine och Hamilton.

24. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Karlskrona-dykaren.

Sjobedan och Sorubim gillar detta.
  25. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Tycker det är rena fejk klockor utan Rolex logga.
    Kvalitén vet jag ingenting om men jag hänger dom lika högt (lågt) som Invicta.

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Avgå Steinhart!!

Kejsaren och Bojke gillar detta.
  27. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Nä. Tudor är (som Nexus en gång så fint uttryckte det) "en kastrerad Rolex." Oavsett modell. :D

Nexus, Icaras, vonhall och 2 andra gillar detta.
  28. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Nedan syns tydligt att Tudor hade en egen designavdelning redan för, typ, 50 år sedan.
    IMG_20141102_190913.jpg
    IMG_20141102_190923.jpg

Boris Balkan gillar detta.
  29. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är väl idag vi pratar om? Dessutom var väl syftet med tudor att just rolex VD ville att alla skulle ha råd med rolex design? Nuförtiden har tudor blivit ett självständigt märke som producerar klockor som ej påminner om rolex utan är snarare hommager till dem själva! Tycker det är rent av trist att du sammanlänkar tudor med steinhart! Du menar alltså på fullaste allvar att du likställer de båda? Sen håller jag givetvis ej med att denna trådstart var korrekt och håller givetvis inte med Spencer66 i allting han säger och tycker!

l.smallbone och David gillar detta.
  30. Spencer
    Trådstartare

Han jävlas bara med dig..

Scaramanga, Kotten och Boris Balkan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield