• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OneWatchGuy 2017

Kommer jag som superflippare klara detta?

  • Ja

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Asplund

Patek
2-Faktor
Som ni märker så ignorerar jag numera alla inlägg i denna tråd, den är död för mig :D

Detta blir mitt sista inlägg i tråden, avslutar med en bild.

IMG_3122.PNG


Tjääää
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...så jävla bra, inget fel att misslyckas, är bara prova på det igen Aspen ;)! Bra bidrag till BCF på din bekostnad är det iaf!

Tanken är lockande, GRYMT...ifall alla vi 14096 medlemmar i skrivande stund skulle gå inför att vara OWG under 1 år, och att även alla vi misslyckades precis som Aspen gjorde :D, det skulle ju vara fett nice!

Om det nu skulle visa sig att alla 14096 misslyckades, och att alla betalade lika bra som Aspen gjorde, då skulle det innebära att 14096kr x 2000kr = 28.192.000kr skulle gå till BCF, FAN det vore ju pengar som dom kan göra mycket gött med för Kids med cancer :cool:.
 

RoedeOrm

Breitling
Väldigt rolig tråd att läsa! :) Enbart en klocka på ett år, för den stora delen av mänskligheten är detta inget av problem. För lirarna på klocksnack är det som att ha ett par kalsonger i ett år - det är helt enkelt fel på så många olika vis...
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Haha...så jävla bra, inget fel att misslyckas, är bara prova på det igen Aspen ;)! Bra bidrag till BCF på din bekostnad är det iaf!

Tanken är lockande, GRYMT...ifall alla vi 14096 medlemmar i skrivande stund skulle gå inför att vara OWG under 1 år, och att även alla vi misslyckades precis som Aspen gjorde :D, det skulle ju vara fett nice!

Om det nu skulle visa sig att alla 14096 misslyckades, och att alla betalade lika bra som Aspen gjorde, då skulle det innebära att 14096kr x 2000kr = 28.192.000kr skulle gå till BCF, FAN det vore ju pengar som dom kan göra mycket gött med för Kids med cancer :cool:.
Om alla skulle bli OWG kommer klockindustrin gå under :)
 

DrFlex

Cartier
Missat denna tråd fram till idag och den är alldeles för rolig för att låta självdö! :)
Jag önskar dig stort lycka till men är tämligen säker på att din sambo kommer vinna denna gång... Har själv försökt vara en OWG men misslyckades redan under försäljning av klockor...
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Missat denna tråd fram till idag och den är alldeles för rolig för att låta självdö! :)
Jag önskar dig stort lycka till men är tämligen säker på att din sambo kommer vinna denna gång... Har själv försökt vara en OWG men misslyckades redan under försäljning av klockor...
Det är redan slut - han klarade inte ens en månad :D ;)
(därav att han vill att tråden ska dö)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag har tillsammans med min sambo beslutat att pröva livet som OWG nu efter nyår (igen). Förra gången (runt 2013) höll det i ca 9 månader och då med en Rolex Submariner 116610LN runt handleden, någon kanske minns detta misslyckade försök till och med? Hur som helst är reglerna enkla denna gången med.

En klocka, ett år.

Klarar jag det så får BCF en lite större slant, klarar jag det inte får BCF en lite större slant. Busenkelt!

Undrar ni varför jag gör det?

Svaret är enkelt: Min sambo tror inte att jag har den minsta chans att lyckas. Challenge accepted!

Ytterligare en anledning är att jag i år fyller jämnt vilket innebär att jag ville ge mig själv en present som jag sedan ska behålla. Jag har försökt intala mig själv att jag köpt keepers många gånger tidigare men det har visat sig inte stämma. Efter denna resa och tillsammans med min jämna födelsedag hoppas jag att den aldrig kommer säljas. Challange accepted x2!

IMG_3021.JPG


Först tänkte jag genomföra det med en Speedy, hade varit lättast då jag redan hade en i samlingen när detta bestämdes. Insåg dock rätt snabbt att en hel sommar med 50 meter WR innehållandes utlandsresor, wakeboard, vattenland och i allmänhet två badgalna ungar inte kommer fungera.

Därför ställde jag istället siktet mot en Omega Seamaster Aqua Terra 8500, en klocka som fungerar till allt. Efter en del velande om färg på tavlan så sattes siktet istället mot en Sjöö Sandström Royal Capital.
Den föll på målsnöret då jag helst använder länk samt gärna vill förlita vattentätheten med skruvad krona.

IMG_3022.JPG
IMG_3019.JPG


Till sist insåg jag dock att ska man vara OWG så ska man nog ändå köra på en Rolex. Närmare bestämt en sex-siffrig Datejust. En fantastisk klocka som med sina 36 millimeter fungerar så väl till t-shirt som till kostym. Tavelvalet stod mellan Svart eller silver med stavindex, även valet mellan vitguldsring och slät stålring var svårt, vitguld är snyggt som fan men aningen för dressat då jag oftast klär mig ganska ledigt. Det som däremot inte var lika svårt vid första försöket var valet mellan jubilee och Oyster-länk. Har alltid velat ha en DJ på jubilee så nu kunde jag kryssa det på "klockbucketlistan" också.

Valet föll tillslut på en 116200 med svart stavindex-tavla på jubilee. Svart är alltid svart och Rolex är alltid Rolex som man brukar säga!

IMG_3018.JPG


Sagt och gjort. På ett par dagar lyckades jag sälja allt i lådan och till och med lådan i sig. Inköpet av den nya allt-i-allo klockan gick lika smidigt det. Fick tag i en på forumet uttagen i februari 2016 och nästan i nyskick men historien slutar faktiskt inte där.
Hämtade klockan dagen innan julafton och kände redan på julafton att det kanske ändå var fel val. Är den för dressad för min livsstil? Är det lite för gubbigt med jubilee? Är den svarta tavlan verkligen rätt? Frågorna var många och jag började tveka. Den var fantastisk på alla sätt men kändes ändå fel för mig som enda klocka UNDER ETT HELT JÄVLA ÅR!

Sagt och gjort så sålde jag av den för att köpa det jag hade tänkt köpa som nästa klocka (innan detta vadet kom på tal), en Rolex Explorer 214270 MK2.

IMG_3017.JPG


Jag har tidigare haft ett par 14270 och det var näst intill den bästa OWG klockan jag kan tänka mig, det som tyvärr fäller den är att jag då kände att den var aningen för liten för sitt sportiga utseende samt saknar datum. Den uppdaterade 214270 MK1 klarar jag inte av alls, ett riktigt snedsteg av Rolex när den släpptes enligt mig.

MK2 däremot har väl precis allt jag vill ha? (bortsätt från datum då). Problemet är att jag aldrig hade sett den IRL och ville pröva den innan jag sålde av DJn för att inte göra ytterligare ett misstag. Åkte in till City och besökte Stockholms alla Rolex AD men gick därifrån besviken, den var slut hos allihopa! Skulle komma in i slutet av januari / mitten på februari och då hade ju vadet börjat för länge sen.

Var då nära att beställa den osedd och det var tur att jag inte gjorde det. Jag hade nämligen bara en chans att få det rätt. Nästa klocka som köptes var den sista och den som vadet skulle genomföras med (det var min sambo otroligt tydlig med).

Fick som tur var tag i en 214270 MK1 för att klämma på och tavlan kändes aningen stor! Det är som jag beskrev ovan en fantastisk klocka men för mina pinnar till handleder ser den aningen för stor ut i vissa sammanhang. Inte klockan i sig som sitter väldigt behagligt och bra utan bara själva tavlan. Blev lite Daniel Wellington känsla om ni förstår vad jag menar. Med det sagt så kommer jag definitivt äga en MK2 när detta är över och jag har andra klockor att byta med!

Vad skulle jag göra nu? Jag började fundera på nya 36 millimeters Sjöö Sandström Royal Steel men har svårt för kronor på andra ställen än klockan tre. Samtidigt började ångesten över försäljningen av DJn att bubbla. DJ är ju fan den ultimata allt-i-allo klockan!

IMG_3020.JPG


Slutade till slut med att jag köpte en helt ny Datejust men bytte ut jubilee mot oyster samt bytte tavlan från svart till silver.

Intressant artikel: https://www.hodinkee.com/articles/rolex-datejust-review

IMG_2967.JPG


Klockan är fantastisk och utan tvekan ett bra val som OWG-klocka. Märkte dock direkt när jag började pilla med klockan hemma att något var skumt med kronan, den kändes ojämn vid uppvridning och hopplösheten föll över mig. En helt ny Rolex med strul..

IMG_2975.JPG


Efter ett besök hos Rob. Engström på ungefär 20 minuter hade urmakare Peter bytt ut kronan som hade något litet fel på fjädern. Tack till både Daniel och Peter för ett trevligt och smidigt bemötande (som vanligt).

Referens: 116200
År: 2017
Tavla: Silver
Länk: Oyster
WR: 100 meter

IMG_3010.JPG


Nu gäller det att klara av detta för att bevisa för min sambo att hon har fel!

IMG_3014.JPG


Tråden är väl mest till för att varna alla för att om jag under året kommer skakandes till en gtg, sälj mig då inget utan bjud mig på något starkt!!!

Tråden kommer uppdateras någon gång då och då med lite bilder och tankar om projektet under dess gång.

Nu behöver jag era lyckönskningar och hejarop!

Passar på att tacka er som orkat läsa igenom allt detta.

Over & out.

/Your One Watch Guy Asplund
Var själv ruggigt när exakt den kombon i våras men blev en Pam560 istället. Just 116200 med stålring o Oyster är den ultimata allround Rollen o silvertavlan, även om champagnetavlan är vassare, så är den nog bästa valet.
Nu har jag själv intalat mej att behålla min Panna o ge den till min son när han fyller 18 (fick min Panerai samma dag som vi kom hem från BB). Aldrig behållt en klocka så här länge (snart 9 mån) o min fru varken tror eller hoppas jag ska lyckas (hon är inte så förtjust i Panerai).
Men jag önskar dej lycka till även om det bara gäller för 1 år:)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Var själv ruggigt när exakt den kombon i våras men blev en Pam560 istället. Just 116200 med stålring o Oyster är den ultimata allround Rollen o silvertavlan, även om champagnetavlan är vassare, så är den nog bästa valet.
Nu har jag själv intalat mej att behålla min Panna o ge den till min son när han fyller 18 (fick min Panerai samma dag som vi kom hem från BB). Aldrig behållt en klocka så här länge (snart 9 mån) o min fru varken tror eller hoppas jag ska lyckas (hon är inte så förtjust i Panerai).
Men jag önskar dej lycka till även om det bara gäller för 1 år:)
Du läste inte hela tråden va? :D
 

zazuki

Omega
Jag tror ju ändå att det är möjligt att vara OWG, men det måste vara rätt klocka. En klocka som känns fräsch i alla sammanhang och inte är "för enkel" så att man tröttnar på den. Exempelvis i det här fallet är ju Datejust en väldigt trevlig klocka, skulle gärna vilja ha en själv, som fungerar i många situationer, särskilt de lite mer dressade, men jag tycker att den kanske är lite för liten och anspråkslös t.ex. på sommaren när man har en tischa på sig. Det är större chans att det skulle fungera med t.ex. en Submariner som känns, enligt mig (vet att vissa har synpunkter på dykare till dressade tillfällen), något mer flexibel till olika situationer. Däremot kan ju Submarinern vara lite lätt tråkig, alldaglig och för vanlig. Speedmastern går också bort pga bristen på vattentäthet, även om jag nog håller den som den bästa klockan någonsin gjord. Kanske en BLNR? Uppfyller kriterierna att vara både sportig och dressad, vattentät och den blåsvarta ringen erbjuder lite mer ögongodis samt att den inte är så vanlig.

Jag tänker själv att jag ska köra TWG med Speedmaster och 216570 nu, vi får se hur det går.
Jag känner spontant att en daytona skulle vara en rimlig OWG-klocka, jag har dock inte pillat mycket på de.
 
Topp